Niet één, maar twee Ieperlingen vielen in de prijzen bij de Food Personality Awards. Leen Dehaemers van De Kazaar werd verkozen tot Cheese Specialist of the Year, terwijl Marieke Versavel van Carrefour Express en de pas geopende bakkerij Versavel in de Stationsstraat de titel van Food Retailer Personality of the Year in de wacht sleepte.
Tijdens Artisan in Kortrijk Xpo werden de Food Personality Awards uitgereikt. Met een heuse awardceremonie, bijgewoond door ruim 150 foodprofessionals, werden persoonlijkheden met uitzonderlijke verwezenlijkingen in zeven verschillende categorieën in de spotlights gezet. Het waren de sectororganisaties, leveranciers en referenties uit de branche die kandidaten mochten nomineren. Daarna was er nog een online stemming bij de lezers van de foodmagazines van Professional Media Group die meetelde voor 50 procent van de punten.
In de categorie Cheese Specialist of the Year verzamelde Leen Dehaemers (39) van De Kazaar in de Diksmuidestraat het meeste punten. “Ik ben zeer blij met deze erkenning”, zegt Leen, die twee jaar geleden haar kaaswinkel opende. “Het is een mooie erkenning, want ik doe altijd mijn best. Het is geestig als dat gezien wordt.”
Creatief
De jury omschrijft Leen als een kaasmeester met passie en flair. “Vanuit haar liefde voor het vak begeleidt ze klanten met raad en daad in hun keuze voor unieke kazen en verrassende pairings. In haar winkel in Ieper vind je verfijnde kaasplanken, maar ze geeft ook originele kaasfeestjes op locatie. Leen van De Kazaar is gedreven, creatief en altijd op zoek naar smaakvolle uitdagingen.”
“Het is mijn droom dat we allemaal samenwerken om van Ieper een prachtige stad te maken” – Leen Dehaemers
“Ik heb altijd gedroomd van mijn eigen kaaswinkel. In mijn jonge jaren heb ik nog in een kaaswinkel gewerkt en ik ben kaasmeester van opleiding. Ik ben dus heel gepassioneerd door kaas. Het is altijd een beetje een rode draad geweest in mijn leven”, vertelt Leen. “Twee jaar na de opening gaat het heel goed met de winkel. Ik heb veel vaste klanten die mijn assortiment kunnen appreciëren. Ik heb niet het klassieke assortiment, zoals je soms in de supermarkt vindt. Een groot deel komt rechtstreeks van Rungis (de belangrijkste groothandelsmarkt van Parijs, red.). Ik zorg er ook voor dat de kazen heel mooi gerijpt zijn voor ze bij de klanten toekomen.”
Leen zit ook in Ypres City Marketing, de opvolger van vzw Centrummanagement. “Ik vind dat ondernemen iets heel moois is. Mijn droom is dat we allemaal samenwerken om van Ieper een prachtige stad te maken.”
Positiviteit
Naast Leen viel ook Marieke Versavel (33) in de prijzen. Marieke is zaakvoerder van twee vestigingen van Carrefour Express, in Ieper en Poperinge. Donderdag opende ze nog een warme bakkerij in de Stationsstraat. Zij kroonde zich tot Food Retailer Personality of the Year. “Ik had niet verwacht dat ik zou winnen, maar het doet wel deugd om te weten dat er veel mensen op je gestemd hebben”, vertelt Marieke, die leiding geeft aan een poule van een zeventigtal medewerkers. “Als leider probeer ik redelijk toegankelijk te zijn. Ik heb graag dat ik iedereen ken, ook persoonlijk. Altijd to-the-point wel. We zijn ook zeven dagen op zeven open en dan heb je mensen nodig om alles draaiende te houden. Ik doe het zeker niet alleen. In beide winkels hebben we nu ook een winkelverantwoordelijke die echt wel veel van het managen op zich neemt. We hebben echt een goed team dat op elkaar ingespeeld is.”
“Toen mijn ouders vijf jaar geleden vroegen of ik de winkel wilde overnemen, heb ik er toch even over nagedacht” – Marieke Versavel
De jury van de Food Personality Awards prijst Marieke om haar aanstekelijke positiviteit en vernieuwende aanpak. “Ambacht en service staan centraal in het familiebedrijf Versavel, dat in 1932 werd opgericht en al vier generaties lang winkels uitbaat. Haar passie voor retail, haar teamspirit en groeigericht ondernemerschap maken van haar een gedreven kracht in de sector”, klinkt het.
“Dat van die aanstekelijke positiviteit hoor ik regelmatig, dus dat zal wel waar zijn”, lacht Marieke. “Ondernemen spreekt me echt wel aan. Toen mijn ouders vijf jaar geleden vroegen of ik de winkel wilde overnemen, heb ik er toch even over nagedacht. Ik zag het wel zitten, maar het moest wel anders. Niet dat ik per se wilde uitbreiden, maar er moest iets veranderen. Het was nog heel oubollig. Dat had ook zijn charmes, maar vernieuwing was nodig. Vijf jaar later blijkt dat de juiste beslissing geweest te zijn.”
The post “Leuk dat je inzet erkend wordt”: Ieperse ondernemers in de prijzen op Food Personality Awards is provided by KW.be.