Vanaf 15 oktober lanceert de NMBS nieuwe ticketprijzen. Wie tijdens de weekends en daluren reist, zal dat dan goedkoper doen. “Maar West-Vlamingen zullen voor langere treinverplaatsingen soms meer betalen”, aldus Peter Meukens, voorzitter van reizigersorganisatie TreinTramBus.
De belangrijkste verandering die de NMBS invoert is de (betalende) Train+-kaart, die vooral voor regelmatige treinreizigers forse kortingen belooft. Daarmee reis je tijdens de spits tegen een maximumtarief van 14 euro. Op zich valt dat duurder uit dan het huidige standaard multiticket met de tienbeurtenkaart: tien ritten aan een vast tarief, ongeacht de eindbestemming. Tijdens dalmomenten reizen, wordt wel goedkoper met de nieuwe Train+-kaart. In de weekends, vóór 6 uur, tussen 9 uur en 16 uur en na 18 uur krijgt iedereen daarmee 40 procent korting. Jongeren (-26 jaar) en 65-plussers krijgen daar bovenop korting.
Volgens de NMBS zorgt de nieuwe tariefstructuur ervoor dat ongeveer 70 tot 80 procent van de reizigers straks minder of evenveel betaalt. Alleen reizigers die maar erg zelden de trein gebruiken, en dan ook nog tijdens de spitsuren willen reizen, komen volgens de NMBS duurder uit.
Niet minder ingewikkeld
Peter Meukens van TreinTramBus volgt die redenering, al vindt hij het een gemiste kans dat het nieuwe tariefsysteem minstens even ingewikkeld is als het huidige. “Bovendien komt het nieuwe aanbod voor mensen die vaak lange verplaatsingen maken niét altijd goedkoper uit”, zegt hij. Dat daardoor vooral West-Vlamingen en Limburgers worden getroffen wil hij weliswaar niet veralgemenen. “Voor verplaatsingen binnen West-Vlaanderen zal het nieuwe systeem veelal voordeliger zijn, zeker voor wie een Train+-kaart heeft. Maar wie grotere afstanden aflegt, bijvoorbeeld van Oostende naar Brussel, zal meer betalen.”
“Voor toeristisch verkeer zal het een beetje ‘de bluts met de buil’ zijn”, aldus Peter Meukens. “Een senior die vanuit Limburg een dagje naar de Kust wil, zal nu 11 euro betalen in plaats van 8,50 euro, maar zal voortaan wel vóór 9 uur mogen vertrekken. Voor woon-werkverkeer is er niets aan de hand, die mensen hebben doorgaans een abonnement en die blijven ongewijzigd. Maar occasionele verplaatsingen worden duurder naargelang de afstand groter wordt, en dat zullen dus vooral West-Vlamingen en Limburgers ervaren.”
The post “Voor West-Vlamingen kunnen lange treinreizen duurder uitvallen”: NMBS lanceert nieuwe tarieven is provided by KW.be.