Al twintig jaar ligt er een plan op tafel om in Adinkerke een omleidingsweg aan te leggen om de toegang naar Plopsaland en het strand te verbeteren. Op piekmomenten is het steeds aanschuiven richting De Panne. Het is de ambitie van Plopsaland Belgium om de komende paar jaar te stijgen van 1,7 naar 2 miljoen bezoekers. “De omleidingsweg komt er niet, dus moeten we andere oplossingen zoeken”, maakt Plopsa-CEO Carl Lenaerts bekend. Hij vindt onder meer steun bij burgemeester Wim Janssens van De Panne.
Er ging al flink wat studiewerk aan vooraf, maar tot op vandaag ligt de omleidingweg in Adinkerke er niet. Dat is een dossier van Vlaanderen. “Na talloze onderhandelingen zijn we tot het besluit gekomen dat we voluit gaan voor een spreiding van het verkeer als alternatief voor die omleidingsweg.”
Dat liet Plopsa-ceo Carl Lenaerts weten bij de bekendmaking van de investeringsplannen van het pretpark. “We hebben recent een goed overleg gehad met het Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeentebesturen van De Panne, Koksijde en Veurne en met de politie. Op basis van tellingen willen we in de herfstvakantie experimenteren met een spreidingsplan.”
Dynamische borden
Concreet zou het verkeer dan via verschillende invalswegen naar de bestemming geleid worden. “Dat kan onder meer door de plaatsing van dynamische borden”, geeft Lenaerts nog mee. “Voor ons is het belangrijk dat de veiligheid verhoogt, de toegankelijkheid naar ons pretpark en de kust verbetert en dat het leefbaar blijft voor de buurt. Een nieuwe weg, zoals initieel gepland, staat daarbij niet meer op de planning. Ik sluit niet uit dat Vlaanderen wel zal moeten investeren in de bestaande weg.”
“Een nieuwe weg, zoals initieel gepland, staat niet meer op de planning”
Dat wordt ook bevestigd door burgemeester Wim Janssens (Het ActiePlan) van De Panne.
“Flankerende maatregelen kunnen we alvast sneller invoeren. Een betere inrit naar de parking, een voetgangersbrug tussen de parking en het Plopsa-hotel, het verkeersveiliger maken van het kruispunt bij de kerk in Adinkerke en een fietsvriendelijkere inrichting zijn voorbeelden van zo’n flankerende maatregelen. We beschikken over heel wat cijfermateriaal en zien wel mogelijkheden in de spreiding van het verkeer.”
Testen in herfstvakantie
“Naast dynamische borden denk ik ook aan een samenwerking met gps-bedrijven en er zijn ook digitale mogelijkheden. We zullen tijdens de herfstvakantie verschillende systemen testen, maar ik verwacht niet meteen mirakels. Het zal toch nog een paar jaar duren vooraleer we concrete resultaten op de weg zullen zien.”
(GUS)
The post “Omleidingsweg niet langer oplossing tegen Plopsa-files”: pretpark maakt zelf plannen bekend om verkeer te spreiden is provided by KW.be.