N-VA wil autovrij hart voor Brugge : “Dat zal de leefbaarheid van de Brugse binnenstad verhogen”

N-VA Brugge stelt voor om het hart van Brugge dagelijks tussen 11 en 17 uur autovrij te maken. “Dat zal de leefbaarheid van de binnenstad vergroten, de schoonheid van Brugge nog meer doen schitteren en het historische en commerciële centrum opnieuw wil laten ademen.”, zegt fractieleider Maaike De Vreese.

Het ingediende voorstel geldt als een proefproject van zes maanden, met een grondige nulmeting vooraf en een ernstige evaluatie achteraf op basis van feiten en cijfers — economisch, sociaal, toeristisch en milieugerelateerd.

“Waar nodig zou dat plan worden bijgestuurd”, belooft fractievoorzitter Maaike De Vreese? Zij wijst erop dat de mobiliteitsproblematiek in Brugge al jaren een moeilijk evenwichtsoefening is: “Met haar middeleeuws stratenplan en 8,5 miljoen bezoekers per jaar is de druk op het historische hart enorm. Het gevolg is een verminderde leefbaarheid voor de Bruggelingen, meer overlast voor bezoekers en een stad die haar ademruimte dreigt te verliezen.”

“Als je het stadsplan van Marcus Gerards bekijkt, bijna vijf eeuwen oud, dan merk je dat Brugge vandaag nog bijna exact hetzelfde stratenpatroon heeft,” vult raadslid Pol Van Den Driessche aan. “In de 16de eeuw reden er enkel paarden, karren en voetgangers door de stad. Vandaag persen zich daarbovenop duizenden fietsen, steps, bromfietsen, camionettes, auto’s, bussen en vrachtwagens door datzelfde ‘ei’. De optelsom is onhoudbaar.”

Autovrije zones

De Brugse oppositiepartij benadrukt dat dit voorstel niet uit de lucht komt vallen. “Andere steden met een vergelijkbare historische kern, zoals Barcelona, Berlijn, Kopenhagen, Verona, Utrecht, Gerona, Ronda, Trier, Tallinn en Florence, hebben al met succes autovrije zones ingevoerd. Brugge mag niet de laatste zijn om deze stap te zetten”, stelt Maaike De Vreese.

De voorbije week kondigde het Brugs stadsbestuur de invoering aan van “parkeren voorbehouden voor Brugse bewoners”. Dat is voor N-VA Brugge een stap in de goede richting, maar die politieke partij vindt dat de stad verder moet durven gaan en de bakens fundamenteel moet verzetten. “Genoeg halve maatregelen en ad-hocbeslissingen, We moeten vastberaden en doordacht handelen. Brugge verdient een ambitieus plan dat de toekomst omarmt, niet een lappendeken van kleine ingrepen”, stelt Pol Van Den Driessche.

Uitzonderingen

Voor bewoners, zorgverstrekkers, taxi’s en lichte elektrische bussen gelden uitzonderingen. Die zouden in het voorstel van N-VA toegang tot de Brugse binnenstad behouden. “Ook alle ondergrondse parkings dienen bereikbaar te blijven. Uiteraard moet logistiek verkeer (laden en lossen, technische interventies) geregeld worden via een duidelijk vergunningssysteem. Volgens Maaike De Vreese kan het project, na een proefperiode en evaluatie bijgestuurd worden, als er zich knelpunten voordoen.

Zij haalt de mosterd bij de gefaseerde aanpak van Kopenhagen, waar aanvankelijke weerstand omsloeg in breed draagvlak. De partij wijst erop dat veel van de vroegere autovrije ingrepen in Brugge, zoals aan de Markt, Burg, Sint-Amandsstraat en Breidelstraat, aanvankelijk op hevige weerstand stuitten, maar nu als vanzelfsprekend worden beschouwd.

“Het is tijd om een volgende logische stap te zetten. Bovendien kunnen we hierdoor de bestaande fietsstraten afschaffen, die veel verwarring en ergernis veroorzaken. Een autovrij centrum maakt dat systeem overbodig en zorgt voor duidelijkheid en rust”, besluit Maaike De Vreese.

Voordelen

Pol Van Den Driessche somt de voordelen van een autovrij Brugge op: “Voor de Bruggelingen betekent het meer leefbaarheid, een rustiger, veiliger en aangenamer stadscentrum. Een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast. Zo schaart Brugge zich naast de vooruitstrevende Europese steden waar wonen en beleven hand in hand gaan. Bewoners behouden te allen tijde toegang; enkel doorgaand en toeristisch verkeer wordt geweerd.”

“Voor de toeristen houdt het een betere beleving van Brugge in: wandelen zonder lawaai of uitlaatgassen, veilig voor gezinnen en kinderen. Zo krijgt Brugge meer aantrekkingskracht, bezoekers beleven het erfgoed intenser, spenderen meer tijd en geld in winkels, horeca en cultuur. Bovendien zorgt dit voor een positieve uitstraling: Brugge als voorbeeldstad van duurzaam toerisme.”

Omzetstijging

Voorts wijst N-VA Brugge op de voordelen voor de Brugse senioren: “Een veiliger en rustiger mobiliteit, minder risico’s in smalle straten. Meer comfort en gezondere lucht. Bereikbare zorg: taxi’s en zorgdiensten behouden toegang; minder mobiele inwoners kunnen rekenen op bus, shuttle of taxicheques. Ook jongeren krijgen meer ruimte op zich vrij te bewegen in een veilige fiets- en wandelstad. Brugge wordt een klimaatneutrale leefstad voor nieuwe generaties.

Tenslotte is Maaike De Vreese ervan overtuigd dat ook de lokale ondernemers het voorstel zullen toejuichen: “Meer voetgangers is meer klanten, passanten nemen de tijd om etalages te bekijken en binnen te stappen. Brugge wordt in de markt gezet als echte shoppingstad.”

“Studies tonen omzetstijgingen tot +83 procent in winkels en 63 procent in horeca in autovrije zones. Een autovrije stad baadt in een gezellige sfeer, met een langere verblijfsduur in horeca en winkels, meer beleving. Zo komt er ook meer ruimte voor evenementen, markten en terrassen.”

“17 uur als einduur van een autovrij stadscentrum is bewust gekozen: dat biedt mensen nog voldoende mogelijkheid om voor sluitingstijd nog inkopen te doe. Straks verruimen die sluitingstijden, is door de federale regering recent beslist.”

The post N-VA wil autovrij hart voor Brugge : “Dat zal de leefbaarheid van de Brugse binnenstad verhogen” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

“Mijn budget besteed ik liever niet aan puinhoop van Vivaldi-regering”: tik op de vingers van rechterlijke macht maakt weinig indruk op Van Bossuyt

De rechterlijke macht reageert bezorgd op verklaringen van Anneleen Van Bossuyt (N-VA). De minister van Asiel en Migratie is niet van plan de dwangsommen te betalen waartoe de overheid veroordeeld werd omdat asielzoekers niet opgevangen worden. “Haar uitspraken zijn symptomatisch voor een verontrustende evolutie waarin een lid van de uitvoerende macht zich boven de wet meent te kunnen plaatsen”, klinkt

Lees meer »

Allen, zoon van Marc de Bel, geeft Boeboeks hoofdrol in zijn nieuw bedrijf: “Maar ik ben wel niet uit een boomhut gevallen en elf gebleven”

Kinderen meer aan het ravotten krijgen. Met dat opzet hebben Allen (46), zoon van succesauteur Marc de Bel, en zijn partner Jana Bekaert (38) hun bedrijf ‘Zoeneblom’ opgestart. Het bedrijf is genoemd naar het gelijknamige prentenboek van Marc de Bel waarin de Boeboeks een hoofdrol spelen. Een eerste activiteit vindt plaats in De Ravotterie in Oudenaarde.

Lees meer »

Elektriciteitskabels worden onder Blankenbergse Steenweg gelegd: “Verkeer in enkele richting”

Elia Transmission Belgium, de beheerder van het hoogspanningsnet, werkt sinds 4 augustus aan de aanleg van nieuwe ondergrondse elektriciteitskabels (150kV) tussen de hoogspanningsstations Blauwe Toren (Blankenbergse Steenweg) en Waggelwater (Waggelwaterstraat). Vanaf 6 oktober worden de kabels onder de Blankenbergse Steenweg aangelegd. Om veilig en efficiënt te kunnen werken, zal de Steenweg tijdelijk enkelrichting worden voor het verkeer van Brugge naar

Lees meer »

Segaert waarschuwt voor tegenwind en laatste helling op EK tijdrijden: “Je kan ferm stilvallen”

Na vier Europese tijdrittitels op rij bij de jeugd komt Alec Segaert (22) woensdag aan de start van zijn eerste EK tijdrijden bij de eliterenners. De West-Vlaming verblijft al enkele dagen in Frankrijk, en waarschuwde dinsdag op het persmoment van de Belgische selectie voor de lastige finale van de tijdrit.
The post Segaert waarschuwt voor tegenwind en laatste helling

Lees meer »

10 klachten bij Comité P na Flotilla-betoging in Brussel: “Toen ik wou filmen als journalist, sloeg agent met wapenstok”

Bij het Comité P, dat de politiediensten controleert, zijn 10 klachten binnengekomen over politiegeweld tijdens de Flotilla-betoging in Brussel vorige week. Die betoging liep uit op schermutselingen tussen agenten en betogers. "Toen een agent zag dat ik het geweld filmde, kwam hij meteen naar me toe om me te slaan", vertelt een journalist die erbij was aan VRT NWS.

Lees meer »

Vanavond wordt de stekker getrokken: Tihange 1 houdt er na vijftig jaar mee op

Vanavond wordt de stekker getrokken uit kernreactor Tihange 1, na een loopbaan van 50 jaar. Al hoopt de regering dat het niet om het definitieve einde gaat. Tihange 1 is de vierde Belgische kernreactor die met pensioen gaat, nadat eerder al Doel 3, Tihange 2 en Doel 1 definitief werden stilgelegd. Eind november volgt Doel 2. De twee overblijvende reactoren

Lees meer »