N-VA Brugge stelt voor om het hart van Brugge dagelijks tussen 11 en 17 uur autovrij te maken. “Dat zal de leefbaarheid van de binnenstad vergroten, de schoonheid van Brugge nog meer doen schitteren en het historische en commerciële centrum opnieuw wil laten ademen.”, zegt fractieleider Maaike De Vreese.
Het ingediende voorstel geldt als een proefproject van zes maanden, met een grondige nulmeting vooraf en een ernstige evaluatie achteraf op basis van feiten en cijfers — economisch, sociaal, toeristisch en milieugerelateerd.
“Waar nodig zou dat plan worden bijgestuurd”, belooft fractievoorzitter Maaike De Vreese? Zij wijst erop dat de mobiliteitsproblematiek in Brugge al jaren een moeilijk evenwichtsoefening is: “Met haar middeleeuws stratenplan en 8,5 miljoen bezoekers per jaar is de druk op het historische hart enorm. Het gevolg is een verminderde leefbaarheid voor de Bruggelingen, meer overlast voor bezoekers en een stad die haar ademruimte dreigt te verliezen.”
“Als je het stadsplan van Marcus Gerards bekijkt, bijna vijf eeuwen oud, dan merk je dat Brugge vandaag nog bijna exact hetzelfde stratenpatroon heeft,” vult raadslid Pol Van Den Driessche aan. “In de 16de eeuw reden er enkel paarden, karren en voetgangers door de stad. Vandaag persen zich daarbovenop duizenden fietsen, steps, bromfietsen, camionettes, auto’s, bussen en vrachtwagens door datzelfde ‘ei’. De optelsom is onhoudbaar.”
Autovrije zones
De Brugse oppositiepartij benadrukt dat dit voorstel niet uit de lucht komt vallen. “Andere steden met een vergelijkbare historische kern, zoals Barcelona, Berlijn, Kopenhagen, Verona, Utrecht, Gerona, Ronda, Trier, Tallinn en Florence, hebben al met succes autovrije zones ingevoerd. Brugge mag niet de laatste zijn om deze stap te zetten”, stelt Maaike De Vreese.
De voorbije week kondigde het Brugs stadsbestuur de invoering aan van “parkeren voorbehouden voor Brugse bewoners”. Dat is voor N-VA Brugge een stap in de goede richting, maar die politieke partij vindt dat de stad verder moet durven gaan en de bakens fundamenteel moet verzetten. “Genoeg halve maatregelen en ad-hocbeslissingen, We moeten vastberaden en doordacht handelen. Brugge verdient een ambitieus plan dat de toekomst omarmt, niet een lappendeken van kleine ingrepen”, stelt Pol Van Den Driessche.
Uitzonderingen
Voor bewoners, zorgverstrekkers, taxi’s en lichte elektrische bussen gelden uitzonderingen. Die zouden in het voorstel van N-VA toegang tot de Brugse binnenstad behouden. “Ook alle ondergrondse parkings dienen bereikbaar te blijven. Uiteraard moet logistiek verkeer (laden en lossen, technische interventies) geregeld worden via een duidelijk vergunningssysteem. Volgens Maaike De Vreese kan het project, na een proefperiode en evaluatie bijgestuurd worden, als er zich knelpunten voordoen.
Zij haalt de mosterd bij de gefaseerde aanpak van Kopenhagen, waar aanvankelijke weerstand omsloeg in breed draagvlak. De partij wijst erop dat veel van de vroegere autovrije ingrepen in Brugge, zoals aan de Markt, Burg, Sint-Amandsstraat en Breidelstraat, aanvankelijk op hevige weerstand stuitten, maar nu als vanzelfsprekend worden beschouwd.
“Het is tijd om een volgende logische stap te zetten. Bovendien kunnen we hierdoor de bestaande fietsstraten afschaffen, die veel verwarring en ergernis veroorzaken. Een autovrij centrum maakt dat systeem overbodig en zorgt voor duidelijkheid en rust”, besluit Maaike De Vreese.
Voordelen
Pol Van Den Driessche somt de voordelen van een autovrij Brugge op: “Voor de Bruggelingen betekent het meer leefbaarheid, een rustiger, veiliger en aangenamer stadscentrum. Een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast. Zo schaart Brugge zich naast de vooruitstrevende Europese steden waar wonen en beleven hand in hand gaan. Bewoners behouden te allen tijde toegang; enkel doorgaand en toeristisch verkeer wordt geweerd.”
“Voor de toeristen houdt het een betere beleving van Brugge in: wandelen zonder lawaai of uitlaatgassen, veilig voor gezinnen en kinderen. Zo krijgt Brugge meer aantrekkingskracht, bezoekers beleven het erfgoed intenser, spenderen meer tijd en geld in winkels, horeca en cultuur. Bovendien zorgt dit voor een positieve uitstraling: Brugge als voorbeeldstad van duurzaam toerisme.”
Omzetstijging
Voorts wijst N-VA Brugge op de voordelen voor de Brugse senioren: “Een veiliger en rustiger mobiliteit, minder risico’s in smalle straten. Meer comfort en gezondere lucht. Bereikbare zorg: taxi’s en zorgdiensten behouden toegang; minder mobiele inwoners kunnen rekenen op bus, shuttle of taxicheques. Ook jongeren krijgen meer ruimte op zich vrij te bewegen in een veilige fiets- en wandelstad. Brugge wordt een klimaatneutrale leefstad voor nieuwe generaties.
Tenslotte is Maaike De Vreese ervan overtuigd dat ook de lokale ondernemers het voorstel zullen toejuichen: “Meer voetgangers is meer klanten, passanten nemen de tijd om etalages te bekijken en binnen te stappen. Brugge wordt in de markt gezet als echte shoppingstad.”
“Studies tonen omzetstijgingen tot +83 procent in winkels en 63 procent in horeca in autovrije zones. Een autovrije stad baadt in een gezellige sfeer, met een langere verblijfsduur in horeca en winkels, meer beleving. Zo komt er ook meer ruimte voor evenementen, markten en terrassen.”
“17 uur als einduur van een autovrij stadscentrum is bewust gekozen: dat biedt mensen nog voldoende mogelijkheid om voor sluitingstijd nog inkopen te doe. Straks verruimen die sluitingstijden, is door de federale regering recent beslist.”
The post N-VA wil autovrij hart voor Brugge : “Dat zal de leefbaarheid van de Brugse binnenstad verhogen” is provided by KW.be.