Binnen anderhalf jaar moet het gemeentebestuur zijn huiswerk rond het nieuwe mobiliteitsplan klaar hebben. In aanloop wil schepen van mobiliteit Lucas Vandendriessche met een proefproject in de Polderstraat al een eerste aanzet geven tot dat nieuwe beleid. “Een beleid waarin automobilisten, fietsers en voetgangers meer in synergie met elkaar aan het verkeer zullen kunnen deelnemen.”
Bredene werkt volop aan zijn nieuw lokaal mobiliteitsplan. Het huidige dateert al van 2015 en werd intussen door de werkelijkheid ingehaald. “De uitdagingen om een leefbaar en veilig verkeer te organiseren op onze gemeente zijn er niet geringer op geworden”, moest Lucas Vandendriessche (Alternatief24) vaststellen.
Het is volgens de mobiliteitsschepen bijvoorbeeld niet altijd makkelijk om nog langer hoofwegen van bijwegen te onderscheiden. Vandendriessche speelt daarom met het idee om van de Fritz Vinckelaan, een van de belangrijkste verkeersaders, een voorrangsweg te maken.
“We worden vandaag ook geconfronteerd met steeds meer verkeer en nieuwe vervoersmodi als deelsteps, speedelecs, fatbikes,… Dat levert soms conflicten op. We zijn er echter van overtuigd dat er nog heel wat mogelijk is om auto’s, fietsers, voetgangers,… beter naast elkaar te laten deelnemen aan het verkeer. Daarbij kan een aangepaste verkeerscirculatie antwoord bieden.” Uitgerekend op dit thema wil de schepen inzetten bij het herzien van het mobiliteitsplan.
Proefproject in Polderstraat
In aanloop naar deze nieuwe aanpak start het gemeentebestuur vanaf 1 oktober met een proefproject waarbij de verkeerscirculatie in het gedeelte van de Polderstraat, dat als fietsstraat geldt, wordt gewijzigd.
“Dit gedeelte Polderstraat tussen Sloepenstraat en Keerweg is sinds 2023 ingericht als fietsstraat. Deze fietsstraat ondersteunt het gebruik van dit stukje Polderstraat als fietsverbinding tussen het fietspad langs de Vloedstraat/Zandstraat en dat verderop gelegen langs de Polderstraat richting Bredene Sas.”
Met de invoering van eenrichtingsverkeer op het traject tussen Sloepenstraat en Ebbestraat wil het gemeentebestuur de fietsveiligheid van deze verbinding verbeteren. Fietsers zullen uiteraard nog altijd in beide richtingen de fietsstraat kunnen gebruiken. “Het kruisend autoverkeer op deze smalle weg zorgde soms voor spanningen tussen fietsers en automobilisten. Daarnaast werd de zachte berm al te vaak beschadigd door auto’s. Het was er met andere woorden vaak oncomfortabel fietsen, ook al gaat het hier om een fietsstraat.”
Ebbestraat
Tegelijk met de nieuwe maatregel, die later dit najaar zal geëvalueerd worden door de verkeerscommissie, wordt het eenrichtingsverkeer in de Ebbestraat opgeheven. Daardoor wordt het verkeer in de smalle Keerweg in de toekomst allicht enigszins beperkt. “In de Ebbestraat zijn twee afgescheiden rijvakken voorzien. De voorbije jaren was een weggedeelte afgezet voor het autoverkeer. Een maatregel die ooit getroffen werd om het verkeer aan de rotonde ter hoogte van het woonzorgcentrum te ontlasten.”
Voor het handvol inwoners en de bioboerderij langs het stuk fietsstraat wordt het aanpassen. Willen ze met de wagen richting Bredene Sas, dan wordt het vanaf nu een eind omrijden via de Keerweg, Breeweg en Vicognelaan. “Anderzijds zal er waarschijnlijk heel wat minder verkeer te noteren vallen in hun stukje Polderstraat. Dat zal trouwens via tellingen ter plekke moeten vastgesteld worden. Die informatie moet ons dan mee doen beslissen of we dit proefproject omzetten in een vaste reglementering”, besluit Vandendriessche.
The post Proefproject moet fietsstraat nog comfortabeler en veiliger maken: “Eenrichtingsverkeer in Polderstraat is eerste aanzet van nieuw mobiliteitsplan” is provided by KW.be.