De gemeente Kuurne wil een plek zijn waar inwoners graag wonen en zich veilig voelen. Toch worden inwoners geregeld geconfronteerd met hinderlijke situaties zoals lawaai, zwerfvuil of rondhangende jongeren. Het gaat niet om zware criminaliteit, maar het kan het dagelijkse leven wel onaangenaam maken. Daarom heeft de gemeente een meldpunt ‘overlast’ opgericht, waar inwoners terechtkunnen met klachten of opmerkingen over overlast, onveiligheidsgevoelens of samenlevingsproblemen.
Burgemeester Francis Benoit licht toe dat er steeds vaker sprake is van overlast op publieke domeinen, waaronder het Sportpark. Volgens hem is het dan ook belangrijk om inwoners te sensibiliseren om dergelijke zaken te melden, zodat klachten beter kunnen worden opgevolgd en gemonitord. “Voor dringende situaties of bedreigingen van de openbare veiligheid blijft uiteraard het noodnummer 1701 van de politie de juiste keuze, maar kleinere problemen blijven vaak onder de radar”, aldus de burgemeester. “Ook mensen die aarzelen om meteen de politie in te schakelen, krijgen via het meldpunt een laagdrempelige manier om toch melding te maken. Om dit te stimuleren, worden ook de clubs en verenigingen die actief zijn op het Sportpark aangeschreven om gebruik te maken van het nieuwe systeem.”
Eerder werd ook al aangekondigd dat de gemeente Kuurne, na de zachte manier die eerder werd toegepast bij jongeren die voor overlast zorgen, in de toekomst GAS-boetes wil invoeren voor jongeren vanaf 14 jaar.
Hoe melden?
Overlast kan gemeld worden via het meldingsformulier op de website, per mail naar [email protected] of telefonisch via 056 35 27 71. Inwoners worden gevraagd de situatie zo volledig en duidelijk mogelijk te omschrijven. Het doorgeven van persoonsgegevens is niet verplicht, maar helpt wel om het dossier compleet te maken. Alle meldingen worden nagekeken en indien nodig doorgestuurd naar de bevoegde diensten.
The post Kuurne lanceert meldpunt tegen aanhoudende overlast: “Kleinere problemen blijven vaak onder de radar” is provided by KW.be.