Het nieuwe afvalbeleid dat intercommunale Imog vanaf 1 januari 2026 wil invoeren, zet kwaad bloed bij de Kuurnenaren. Eerder lieten ook al inwoners van tien andere Zuid-West-Vlaamse gemeenten die bij Imog aangesloten zijn duidelijk negatieve reacties horen, en ook in Kuurne klinkt nu hetzelfde ongenoegen.
De grootste bron van frustratie is de forse prijsstijging die gepaard gaat met het nieuwe afvalplan. Bovendien schakelt een deel van de regio onmiddellijk over naar het diftar-systeem voor restafval. Concreet zullen inwoners voortaan een speciale emmer moeten gebruiken om groente-, fruit- en etensresten (GF(T)-afval) apart te laten ophalen. Uit analyses blijkt dat gemiddeld 47,3 kilogram restafval per inwoner per jaar uit dit soort keukenafval bestaat. Door dit afzonderlijk te verzamelen, kan dus een groot verschil worden gemaakt.
Overgangsjaar
Vijf gemeenten stappen meteen volledig over naar diftar. Kuurne kiest daarentegen voor een overgangsperiode van een jaar, waarin restafval nog in zakken mag worden aangeboden. “We begrijpen dat elke wijziging een grote aanpassing vraagt van de burger”, legt Chris Delneste, schepen van Publieke Ruimte, Mobiliteit, Klimaat, Milieu en Circulariteit, uit. “Daarom werd op vraag van de gemeente Kuurne een overgangsjaar ingevoerd. Dat betekent dat een GF(T)-container vanaf 1 januari 2026 verplicht is, maar wie de diftar-container voor restafval nog een jaar wil uitstellen, kan tot eind 2026 gebruik blijven maken van restafvalzakken.”
Met dit nieuwe plan wil Imog vooral de afvalberg verkleinen. In de gemeente Kruisem, waar het systeem eerder al werd ingevoerd, zijn de ervaringen volgens Delneste positief.
Prijsstijging
Het grootste struikelblok voor de Kuurnenaren blijft echter de prijs. Nieuwe restafvalzakken kosten 2,50 euro per stuk. Oude zakken mogen nog gebruikt worden, mits er een extra sticker van 0,80 euro wordt opgekleefd. Daarnaast geldt ook vanaf 2026 voor iedereen een vaste beheerskost van 24 euro per jaar voor de basisdienstverlening, aangevuld met 45 euro per jaar voor de GF(T)-container. Voor de diftar-container voor restafval wordt per ophaling een vast bedrag aangerekend, plus een bijkomende kost per kilogram.
“De tarieven voor afvalverwerking worden mede bepaald door wat Vlaanderen beslist”, vervolgt Delneste. “Imog moet daarin volgen. Het besluit werd vorig jaar genomen door de raad van bestuur. We zijn ons ervan bewust dat dit beleid mogelijk illegale sluikstortingen in de hand kan werken, maar net daarom zal de handhaving worden opgevoerd.”
Gemengde reacties
Het eerste infomoment dat in Kuurne door Imog werd georganiseerd afgelopen dinsdagavond lokte alvast heel wat nieuwsgierigen naar de Sint-Pieterszaal. Na de uiteenzetting door Koen Delie, directeur Marketing en PR bij Imog, kregen de aanwezigen de kans om vragen te stellen.
Ondanks het felle protest dat de voorbije weken op Facebook te lezen was tegen het nieuwe afvalbeleid, bleven de reacties na afloop eerder gematigd en bleef openlijk protest uit. “De overschakeling naar afvalbakken vind ik een goede keuze”, reageert Jean-Marie Duyck, die op een appartement woonachtig is. “Huisvuilzakken zijn immers ook niet alles.”
Ook bij Christiaan Byn klinkt een gelijkaardige reactie: “Het enige minpunt is de kostprijs, die naar mijn eigen mening sterk de hoogte ingaat, ondanks dat dit tijdens de uiteenzetting wat werd verbloemd. Maar we kunnen niet anders, een alternatief is er niet.”
Wouter Baert blijft echter tegen het nieuwe systeem. Hij vindt het afvalbeleid discriminerend tegenover alleenstaanden, die volgens hem de dupe zijn. “Een snelle rekensom leert mij dat ik momenteel jaarlijks 30 à 40 euro betaal voor mijn afvalophaling. Met het nieuwe systeem betekent dit voor mij een viervoud. Vooral de vaste kosten lopen voor alleenstaanden hoog op, aangezien die even hoog zijn als voor een gezin met meerdere kinderen. Het is spijtig dat Imog weinig heeft nagedacht over de prijsbepaling, laat staan dat die democratisch is.”
Bart D’Haeyere wijzigde dan weer zijn mening na het bijwonen van de infosessie. “Aanvankelijk was ik tegen”, vertelt hij. “Niet zozeer omdat de afvalzakken vervangen worden door afvalbakken, maar vooral door het kostenplaatje dat ermee gepaard gaat. Maar als het keukenafval in de GFT-container terechtkomt, waarvoor je 45 euro abonnementsgeld per jaar betaalt en die gratis wordt opgehaald, dan valt het overige restafval dat wij produceren heel goed mee. Ik vermoed dan ook dat mijn restafvalbak maar een keer per maand zal moeten worden geledigd. Dus als ik de rekening maak: 45 euro voor GFT en 36 euro voor restafval, samen 81 euro. Dat is nauwelijks meer dan de 88 euro die we vroeger jaarlijks aan huisvuilzakken uitgaven.”
Op dinsdag 30 september om 19 uur volgt nog een tweede infomoment, die plaatsvindt in het gemeentehuis van Kuurne. Wie alle info wenst na te lezen over het nieuwe afvalbeleid dat intercommunale Imog vanaf 1 januari 2026 wil invoeren kan terecht op www.imog.be/nieuwedienstverlening of via het telefoonnummer 0800/98002
The post Nieuwe afvalplan Imog zaait kwaad bloed bij inwoners van Kuurne: “We begrijpen dat elke wijziging een grote aanpassing vraagt van de burger” is provided by KW.be.