Met de uitrol van 120 elektrische deelfietsen in tien gemeenten zet vervoerregio Westhoek een nieuwe stap in de uitbouw van deelmobiliteit in de regio. Eerder kwamen er al een vijftigtal deelauto’s naar de vervoerregio, al zijn die in de ene gemeente een groter succes dan in de andere.
De elektrische deelfietsen werken volgens het back-to-many-principe: je leent een fiets op één locatie en kan die zonder meerkost achterlaten op een ander Hoppinpunt in de regio. Je vindt ze op dertien Hoppinpunten in Alveringem, De Panne, Diksmuide, Ieper, Kortemark, Lo-Reninge, Poperinge, Veurne, Vleteren en Zonnebeke. Op een app kan je zien waar welke fietsen beschikbaar zijn en hoeveel actieradius ze nog hebben. Je betaalt per rit – 0,50 euro voor een half uur – of kiest voor een abonnement van 5 euro per maand.
De uitrol van de deelfietsen in de Westhoek maakt deel uit van een gezamenlijke aanpak met de vervoerregio’s Midwest en Brugge. Samen bieden de drie vervoerregio’s 575 fietsen aan, verspreid over 66 Hoppinpunten. De Vlaamse overheid ondersteunt de uitrol van deelmobiliteit binnen de 15 vervoerregio’s. “Met dit nieuwe deelfietsensysteem maken we onze regio nog beter bereikbaar”, zegt Koen Meersseman (#Team8980), voorzitter van vervoerregio Westhoek en burgemeester van Zonnebeke. “Het is een belangrijke stap in de omslag naar duurzamere mobiliteit en biedt inwoners en bezoekers een vlot, betaalbaar en flexibel alternatief voor de wagen.”
Niet overal
Opvallend is dat niet alle gemeenten in de vervoerregio deelfietsen krijgen. Zo zijn er bijvoorbeeld geen standplaatsen in Langemark-Poelkapelle en Heuvelland. “De locaties werden met de politieke en ambtelijke vertegenwoordigers afgetoetst. Deze werden bepaald op basis van het openbaar vervoersplan waarbij knooppunten werden geselecteerd die ook naar woon-werkverkeer een rol kunnen spelen. Indien de deelsystemen goed resultaat hebben, kunnen we misschien in de toekomst nog uitbreiden”, zegt Koen Meersseman.
“Voor een uitgestrekte stad als Ieper is deelmobiliteit een grote meerwaarde” – burgemeester Katrien Desomer
Naast deelfietsen werd er ook een aanbesteding uitgeschreven voor deelauto’s. Die werd gewonnen door Claus2you, het autodeelplatform van Claus Mobility. “Wij hebben ervoor gekozen om zeer laagdrempelig te werken”, aldus Thomas Colpaert, die samen met zijn vrouw Eva Claus de zaak Claus Mobility oprichtte vanuit de gelijknamige garage in de Menenstraat in Zonnebeke. “Bij ons moet je niets van abonnementskosten of waarborg betalen. Mensen betalen enkel per uur en per gereden kilometer. Wij zijn zeer tevreden met hoe het voorlopig loopt. Wij geloven echt in deelmobiliteit. Op plaatsen waar openbaar vervoer minder toegankelijk is, kunnen we een goed alternatief zijn.”
Extra steun
Claus2you krijgt voorlopig wel extra steun van de vervoerregio. “Omdat de uitbouw van deelwagens een heel grote investering vraagt – auto’s kosten veel geld – krijgen wij een garantie van minimumopname”, vervolgt Thomas Colpaert. “De aanbesteding was zo uitgeschreven dat op bepaalde plaatsen waar de auto’s helemaal niet reden, een bijdrage voorzien wordt van de overheid. Zonnebeke en Ieper zijn plaatsen waar bijna niet meer moet bijbetaald worden, maar Alveringem bijvoorbeeld is een gemeente waar het wat moeilijker van de grond komt, en daarvoor wordt dan ook een grotere bijdrage betaald.”
Ondertussen blijft Claus2you groeien, al kiezen Thomas en Eva er bewust voor om niet verder te gaan dan de provincie West-Vlaanderen. “Dat komt omdat we alles zelf van A tot Z doen”, vertelt Thomas. “Wij gaan zelf de wagens om de drie weken poetsen. We hebben ook een helpdesk die we zelf bemannen. We willen dicht bij onze gebruikers staan. Operationeel is het een stap te ver om bijvoorbeeld naar Oost-Vlaanderen te gaan. We zijn vier jaar geleden begonnen in Ieper met drie deelwagens, nu hebben we 153 auto’s verdeeld over gans West-Vlaanderen. We hebben nog eens 35 auto’s bijbesteld. Tegen het einde van het jaar zullen we een vloot hebben van een 200-tal wagens. In de Westhoek zullen dat er een 50-tal zijn, met tegen het einde van het jaar nieuwe standplaatsen in onder ander Zillebeke en Elverdinge. We kunnen met enige fierheid zeggen dat we nu de grootste deelautoaanbieder van West-Vlaanderen zijn.”
Claus2you biedt dan wel de meeste deelauto’s aan in de Westhoek, ze zijn niet de oudste aanbieder. Dat is Cambio, dat actief is in heel België en sinds 2016 in Ieper. “Op dit moment hebben wij 125 mensen die van onze vijf wagens in Ieper gebruik maken”, zegt Geert Gisquière, directeur van Cambio Vlaanderen en geboren en getogen Ieperling. “Zij hebben tot en met augustus in 2025 al een 800-tal ritten gereden.”
Langere afstanden
Ieper zit daarmee in de middenmoot in Vlaanderen. “In grote steden is de vijver veel groter om gebruikers te zoeken. Wat wel opvalt, is dat de Ieperlingen langere afstanden afleggen. Gemiddeld is dat 91,60 kilometer per rit, terwijl het Vlaamse gemiddeld rond de 60 kilometer ligt. Vaak zien we dat het in landelijke regio’s meer gezien wordt als alternatief voor een tweede gezinswagen, terwijl in grotere steden deelauto’s als enige wagen gebruikt wordt.”
“Voor een uitgestrekte stad als Ieper is deelmobiliteit een grote meerwaarde”, zegt Katrien Desomer (Team Ieper), burgemeester van Ieper. “Met de elektrische deelfietsen kunnen inwoners, bezoekers en pendelaars zich vlot verplaatsen, zowel binnen het centrum als naar de omliggende gemeenten en deelgemeenten. In Ieper zijn we al een hele tijd bezig met deelmobiliteit. Al sinds 2016 zijn er deelwagens en -fietsen in onze stad. We hadden ook deelsteps, maar omwille van veiligheid werd dat stopgezet.”
The post 120 elektrische deelfietsen én extra deelwagens: Deelmobiliteit wint terrein in de Westhoek is provided by KW.be.