Dirk B. kreeg in een week tijd twee parkeerboetes toen hij zijn elektrische wagen aan het opladen was bij een laadpunt in Veurne. Hij betwistte die en het parkeerbedrijf volgde zijn redenering.
Dirk B. laadt zijn elektrische wagen regelmatig op aan het oplaadpunt aan de Kaatsspelplaats in Veurne. “Maar onlangs kreeg ik plots twee paarkeerboetes in een week tijd”, zegt Dirk. “Het oplaadpunt bevindt zich wel binnen de blauwe zone, maar ik ging ervan uit dat je daar geen parkeerschijf moet leggen omdat het niet op het bord staat vermeld. In het verleden had ik nog nooit problemen.”
Hij betwistte daarom de boetes bij het parkeerbedrijf OCP. Dat volgde zijn motivering en schold de boetes kwijt. “Het parkeerbedrijf liet in een reactie weten dat ze aan het stadsbestuur van Veurne zullen vragen om de signalisatie duidelijker te maken,” aldus Dirk B.
“De stad werkt met de eenvoudige regels die de wegcode ons geven”, zegt schepen van Mobiliteit Tijs Corneillie (VoeVeurne). “Per laadpaal zijn er telkens twee parkeerplaatsen voorbestemd voor het elektrisch laden met een bord ‘E9a elektrische wagen’.”
“Binnen de blauwe zone zijn ook deze wagens onderhevig aan het plaatsen van de blauwe schijf en maximum parkeertijd van twee uur. Dit wordt steeds kennisgegeven met het onderbord met blauwe schijf erop. Geen blauwe schijf op de bebording is dan ook geen parkeerschijf leggen.”
Het stadsbestuur heeft een goede reden om de parkeertijd op parkeerplaatsen voor elektrisch laden binnen de blauwe zone te beperkten tot maximaal 2 uur. “De laadplaatsen zijn bedoeld om voertuigen effectief te laten laden, niet om langdurig te parkeren”, zegt de schepen.
“Vandaag geldt wel de verplichting om de laadkabel in te pluggen, maar er bestaat geen sluitende controle of een voertuig nog werkelijk aan het laden is. Daardoor kunnen bestuurders ook na het opladen reglementair blijven staan, waardoor de plaatsen minder beschikbaar zijn voor andere gebruikers.”
“Om te vermijden dat laadplaatsen als privéparkeerplaatsen worden ingenomen en om een vlotte rotatie te garanderen, geldt ook hier een maximale parkeertijd van 2 uur. Op die manier zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk elektrische rijders gebruik kunnen maken van de beschikbare laadpunten.” (KVCL)
The post Dirk krijgt parkeerboete terwijl hij zijn auto oplaadt, maar krijgt uiteindelijk gelijk: “Ik sta daar regelmatig en had nog nooit problemen” is provided by KW.be.