Het was een van de prominentste verkiezingsbeloftes van STiP+ en Vlaams Belang en nu wil de nieuwe meerderheid ook woord houden: het omstreden circulatieplan in het centrum gaat op de schop. Op korte termijn draait de rijrichting in de Markt- en Nieuwstraat opnieuw. Ook enkele andere aanpassingen liggen op tafel, maar moeten nog verder onderzocht worden. Schepen Bruno Lambert lichtte op de Commissie Mobiliteit & Openbare Werken alvast een tipje van de sluier.
“De kiezer sprak zich duidelijk uit voor verandering en vooral voor een nieuwe, mensgerichte aanpak van mobiliteit”, vertelt bevoegd schepen Bruno Lambert (STiP+) “Het circulatieplan en de ingrepen rond de Centrumbrug hebben bij veel inwoners, handelaars en bezoekers geleid tot frustratie. Opstoppingen, verminderde bereikbaarheid en een stilgevallen stadscentrum hebben het vertrouwen in het beleid onder druk gezet. Dat bleek ook uit de verkiezingsuitslag. Als nieuwe bestuursploeg nemen we deze verantwoordelijkheid ernstig. We zijn ons ten volle bewust van de urgentie én van het belang van een vlotte, veilige en doordachte mobiliteit in en rond Izegem.”
Roer omgooien
Dat de stad intussen niet heeft stil gezeten bleek donderdagavond op de Commissie Mobiliteit & Openbare Werken, waar de eerste krijtlijnen duidelijk raakten. “We hebben al intensief overlegd met mobiliteitsexperts, burgers, hulpdiensten en andere betrokken partners”, aldus de schepen .”Dit is geen eenvoudige puzzel. Ook de provincie en het Agentschap Wegen en Verkeer moeten hun adviezen herbekijken. We beseffen dat sommige ingrepen intussen onomkeerbaar zijn, waardoor we niet zomaar kunnen terugkeren naar de situatie van vroeger. Toch willen we duidelijk zijn: we zijn vastberaden om het roer om te gooien – maar wel met inzicht, zorg en respect voor alle betrokkenen. We kiezen bewust voor een onderbouwde, duurzame aanpak. Geen snelle lapmiddelen, maar oplossingen die op lange termijn werken. We gaan er in ieder geval voor om de rijrichtingen van de Nieuwstraat en de Marktstraat terug om te keren. Daarnaast willen we de Ketelstraat herbronnen naar een wandel- en fietsstraat. De Kasteelstraat kan men reeds terug inrijden van op de Grote Markt. Binnenkort communiceren we onze eerste concrete aanpassingen. Intussen blijven we overleggen, evalueren en bijsturen.”
Daarmee wil de stad een beslissing uit begin 2023 terugdraaien, toen in één beweging maar liefst 250 verkeersborden gedraaid of vervangen werden. Op termijn zal wie van de Centrumbrug rijdt dus opnieuw door de Nieuwstraat richting Rijksweg kunnen rijden en in de Marktstraat opnieuw richting Grote Markt en Brugstraat rijden.
“We beseffen dat sommige ingrepen intussen onomkeerbaar zijn, waardoor we niet zomaar kunnen terugkeren naar de situatie van vroeger” – schepen Bruno Lambert
Het stadsbestuur gaat nu een studiebureau aanstellen om een reeks bredere voorstellen rond het circulatieplan te onderzoeken. Vast staat dat er ook op de Korenmarkt een reeks wijzigingen zullen volgen. Daar is een kluwen van kruisend verkeer tussen voetgangers, fietsers en wandelaars dat ter hoogte van de Ketelstraat ontward moet worden. Daar ligt immers nog een noodstrook voor hulpdiensten die wel nog van op de Korenmarkt de Centrumbrug mogen oprijden. De stad stelt voor dat wagens op het nieuw aangelegd fietspad naar de Nieuwstraat kunnen rijden en de SOS-strook op de vroegere rijweg van de Korenmarkt komt. “Dus eigenlijk de situatie van voor 2023 met een enkele richting naar de Nieuwstraat aan één kant en de hulpdiensten en fietsers in de andere richting naar de brug en het dubbelzijdig fietspad”, verduidelijkt Bruno Lambert. “We kunnen daarbij twee ‘wachtvakken’ (in het blauw op het plan, red.) voorzien waar fietsers verzamelen alvorens over te steken. Op die manier kunnen we klimmende en dalende fietsers van elkaar scheiden aan het begin van het dubbelzijdig fietspad. Verder onderzoek zal nu moeten uitwijzen of dit haalbaar is.”
Kritiek vanuit oppositie
De oppositie was op de commissie nog niet overtuigd. “De voorgestelde aanpassing kost 300.000 euro en creëert een situatie die slechter is voor fietsers en in het beste geval een beperkte verbetering biedt voor het autoverkeer”, meent Hannes Vanderstraeten (Vooruit-Groen). “ Op vlak van leefbaarheid en verkeersveiligheid is dit geen oplossing. We gaan meer conflicten creëren, door auto’s op het fietspad te sturen.”
“De ideale oplossing blijft een structurele ingreep door de brug te verwijderen (De Vlaamse Waterweg zegt dat de huidige brug maar een beperkte houdbaarheidsdatum meer heeft, red.) en een tunnel te plaatsen. Het klopt dat deze oplossing niet morgen gerealiseerd kan worden, maar dat is geen excuus om zomaar iets te doen omdat de meerderheid wil pronken met een realisatie uit zijn verkiezingsprogramma”, meent Vanderstraeten. “Ik pleit ervoor om geen geld meer te investeren in tussentijdse, halfslachtige maatregelen die opnieuw aanpassing vragen van de burger en waarvan de uitkomst meer nadelen oplevert dan voordelen. We gaan hier onnodig een bak geld uitgeven in dezelfde week dat het bestuur aangekondigd heeft dat het museum Eperon d’Or moet sluiten en alle werknemers worden ontslagen en de evenementenhal ISO en het buitenzwembad niet zal worden herbouwd. Izegem leeft boven zijn stand en we moeten ‘zaaien naar de zak’ is het motto van de schepen van Financiën, maar dat geldt blijkbaar niet voor het bestuur zelf, die hier een idee probeert door te drijven waarvan iedereen kan zien dat het ‘geld smijt weg is’.”
Ook N-VA ziet het nog niet. “We willen graag de conclusie van het studiebureau afwachten en zien wat zij er van denken, maar volgens ons is dit nog niet concreet en veilig genoeg”, aldus Julie Degezelle. Dries Dehaudt (CD&V) stelt het nog scherper: “Zoals ik het hier uitgetekend zie is dit levensgevaarlijk, met te weinig ruimte. Ik hoop dat er aan zo’n verkeerskluwen toch wat studiewerk mag vooraf gaan.”
The post Stad Izegem schroeft verkeersingrepen in centrum terug: “Ook rest van circulatieplan nemen we onder de loep” is provided by KW.be.