Jongeren uit de richting Beeldende Kunst van de school Heilige Familie in Ieper zetten de fiets in de verf – letterlijk én figuurlijk. In samenwerking met de Fietsersbond Ieper en de dienst Mobiliteit van Stad Ieper lanceren zij de campagne “Art to Bike”, een creatieve blik op fietsveiligheid en -gedrag door de ogen van jongeren zelf. De actie loopt in het kader van de Week van de Mobiliteit.
De Fietsersbond afdeling Ieper is al jaren een vaste waarde in het lokale mobiliteitsbeleid. Via acties, overleg en advies ijvert de organisatie voor meer en betere fietsinfrastructuur, verkeersregels op maat van fietsers en initiatieven die fietsen aantrekkelijker maken.
Een stem geven
“Vorig jaar richtten we ons op het lager onderwijs. Dit jaar wilden we luisteren naar jongeren”, zegt Johan Vanhaverbeke, woordvoerder van de Fietsersbond. “We horen vaak dat jonge fietsers roekeloos zijn of de regels niet volgen. Maar in plaats van met het vingertje te wijzen, wilden we hen zélf een stem geven. De dienst Mobiliteit van de stad Ieper werkte volop mee door inhoudelijk, materieel en ondersteuning in de communicatie.”
Schepen van Onderwijs Eva Ryde (Team Ieper) bevestigt: “Onderwijs is voor ons een prioritaire doelgroep in het mobiliteitsbeleid. We stippelden veilige schoolroutes uit en richtten de schoolomgevingen verkeersveilig in. Samen met de politie leiden we leerlingen op tot bewuste en veilige weggebruikers.”
Kunst als middel
Onder begeleiding van hun leerkrachten namen de leerlingen van het vijfde jaar Beeldende Kunst het voortouw. Ze bedachten en maakten korte filmpjes over verkeersveiligheid en fietsgedrag, met een frisse, creatieve insteek. Van idee tot montage – de jongeren bepaalden zelf hoe ze hun boodschap wilden brengen. Vandaag, als zesdejaars, stellen ze met trots het resultaat voor.
“Voor het eerst werkten we aan een externe opdracht”, vertelt leerkracht Lot Brutsaert. “In samenspraak met de Fietsersbond en de stad gingen de leerlingen stap voor stap aan de slag. Wij waren er als coaches, maar zij namen echt het stuur in handen.”
De campagne kreeg de naam “Art to Bike” – een slogan die verwijst naar zowel hun opleiding als naar de ‘kunst’ van veilig fietsen.
Zichtbaar in het straatbeeld
Op donderdag 18 september ging de campagne officieel van start. Aan verschillende schoolpoorten en drukbefietste plaatsen in Ieper werden de slogan aangebracht, samen met QR-codes die verwijzen naar de filmpjes.
Met deze actie hopen de jongeren niet alleen hun leeftijdsgenoten, maar ook ouders, leerkrachten en beleidsmakers aan het denken te zetten over het belang van veilige, respectvolle en plezierige fietsen in de stad.
The post Leerlingen van Beeldende Kunst geven kleur aan fietscultuur in Ieper is provided by KW.be.