Vanaf donderdag 25 september start er een unieke actie in de Delhaize-supermarkt langs de Gentseweg. Klanten ontvangen er een gratis stickerboek over de geschiedenis van Waregem. Per aankoopschijf van 10 euro kan je stickers sparen. “We hopen alle inwoners en zeker ook de jeugd te bereiken”, klinkt het bij Delhaize-uitbater Tom Dewitte en André Braet en Leona Van Nuffel van Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke.
Twee jaar geleden pakte Tom Dewitte, die met zijn familie de Delhaizes in Deinze en Waregem uitbaat, uit met een opvallende actie. Klanten konden enkele weken lang een stickerboek volplakken met foto’s uit het verleden van hun Deinze. “Dat werd een gigantisch succes”, zegt Dewitte. “Veel inwoners waren verbaasd hoe weinig ze eigenlijk wisten. Ze kregen zelfs interesse om meer informatie over de historiek van hun stad op te zoeken.”
“We willen de inwoners op een leuke manier laten kennismaken met de geschiedenis van hun stad”
“De klanten waren echt onder de indruk van de geschiedenis, ik kan alvast meedelen dat er aan een vervolg gewerkt wordt.” Eerst is het de beurt aan Waregem. “We willen de inwoners uit Waregem en alle deelgemeenten op een leuke manier laten kennismaken met de geschiedenis van hun stad. We hebben 6.000 boeken voorzien. De klant ontvangt die hier gratis en bij elke aankoopschijf van 10 euro krijg je een setje historische stickers. Er zijn in totaal 175 stickers nodig om het boek afgewerkt te krijgen.”
25 thema’s
De actie loopt 8 weken, en wordt eventueel verlengd. “Toen ik de stand in de winkel opzette, toonden de klanten al veel interesse. Men is echt enthousiast, dat is leuk.” Tom contacteerde Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke om het boek te maken. “We hebben er toch een goede 7 maanden aan gewerkt”, reageren auteurs André Braet en Leona Van Nuffel. “Onze jaarboeken, in november komt editie 53 uit, staan vol lokale geschiedenis. Maar nu moesten we ‘alles’ in 65 pagina’s verteld krijgen.”
Alle inwoners bereiken
“Het boek is een soort samenvatting met 25 thema’s, van sport tot cultuur en oorlog. We hopen alle inwoners te bereiken, en vooral de jeugd een inzicht in de geschiedenis en de evolutie van Waregem te geven.” De titel ‘De sprong van moeras tot hoogbouw’ wordt kracht bijgezet door de drie foto’s op de kaft. “We verwijzen inderdaad naar het oude moeras, de springende paarden en de hedendaagse hoogbouw.”
“Onze familie is Leona en André erg dankbaar”, besluit Dewitte. “Het boek zit goed in elkaar en het was geen simpele opdracht om de geschiedenis samen te vatten. We zijn blij met het resultaat en kijken uit naar de start van de actie.”
The post Delhaize en heemkring lanceren uniek stickerboek over Waregemse geschiedenis: “Eerste 6.000 klanten krijgen gratis exemplaar” is provided by KW.be.