Het was een moeilijke bevalling, maar na een marathonzitting is het meerjarenplan ‘Kortrijk met brio’ goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 september. Na een hoop kritiek van oppositiepartijen Vlaams Belang en Groen verdedigde het schepencollege zich met hand en tand. De gemeenteraad duurde uiteindelijk tot half één.
Kortrijk heeft als eerste centrumstad z’n meerjarenplan door de gemeenteraad gekregen. Maar eerst even terugspoelen. Na de gemeenteraadsverkiezingen kwam er in de Guldensporenstad een coalitieakkoord tussen TBSK, Vooruit en N-VA op 25 november. Het zou in grote mate een verderzetting worden van wat we de voorbije legislaturen kregen. Enkele schepenposten veranderden dan wel weer van partij.
Wat voorafging
De nieuwe ploeg ging meteen aan het werk. Snel schakelen om meteen aan het werk te kunnen, was de gangbare gedachte. Op 5 mei gingen de drie partijen in conclaaf, waar de eerste financiële lijnen van het bestuursakkoord werden uitgetekend. Na de zomerperiode – en nadat vele adviesraden werden geconsulteerd – bogen de burgemeester en het schepencollege zich op 26 augustus over het voorstel voor het meerjarenplan. Ondertussen werd het bij bepaalde groepen al rumoerig om wat vermoedelijk in het akkoord zou staan – denk maar aan de jeugdverenigingen die zich zorgen maakten om het schrappen van de renovatiesubsidie en het responsabiliseringsbeleid inzake energie.
Op 2 september werd het bestuursakkoord gedeeld met de pers. Een week later was het aan de Verenigde Raadscommissies. De grote bestuursverklaring kwam dan op de gemeenteraad van 15 september. De politici werden verwelkomd door een groep protesterende jongeren die ook het eerste deel van de gemeenteraad op de achtergrond zouden blijven zingen.
Oppositie fileert het meerjarenplan
De raad was spek naar de bek van oppositiepartijen Vlaams Belang en Groen. Nadat Vlaams Belang-fractievoorzitter Wouter Vermeersch bij gemeenteraadsvoorzitter Vincent Van Quickenborne vijf extra minuten spreektijd had afgedwongen – met het argument dat de Groen-fractie even veel tijd, veertig minuten, kreeg, terwijl de fractie slechts twee raadsleden telt – begon hij aan een betoog dat een halfuur duurde.
“Dit is geen bestuursakkoord, maar een boetes- en schuldenplan”, viel er onder meer te horen. “Het coalitieakkoord was een politiek sprookje, het meerjarenplan is de ontluisterende realiteit: extra GAS-boetes, retributieverhogingen, ‘fake’ inspraak en prestigeprojecten. Ze zeggen dat de belastingen niet stijgen, maar retributies en GAS worden hun melkkoe. En de Kortrijkzaan? Die kreeg zeven dagen om te klikken op een formulier”, aldus de Vlaams Belang-politicus.
Vermeersch hekelde daarmee onder meer het nieuwe parkeerbeleid, de volgens hem korte tijd van één week waarin Kortrijkzanen voorstellen voor het bestuursakkoord konden indienen en een volgens hem tekort aan financiële marge. Daarna spraken raadsleden Marniek De Bruyne, Nysa Vandersteene en Liesbeth Vercaemst nog voor de Vlaams Belang-fractie.
Voor Groen nam Marleen Dierickx het woord. De algemene kritiek luidde dat er “geen duidelijke visie” in het bestuursakkoord zou zitten. “Dit is een lappendeken aan projecten.” Zelf sprak ze ook nog over een wantrouwende toon tegenover de meest kwetsbaren. Volgens de Groen-fractie zouden er in het algemeen te weinig initiatieven zijn tegen armoede en is het schrappen van het extra sociaal tarief een gemis. Ook de participatie hekelden ze: die zou te weinig bottom-up geweest zijn en de burgerplatformen zouden onvoldoende geconsulteerd zijn. Op vlak van mobiliteit zou de auto te dominant blijven voor de oppositiepartij, terwijl het fietsbeleid wordt teruggeschroefd.
Burgemeester en schepencollege in de verdediging
Burgemeester Ruth Vandenberghe (TBSK) herhaalde dat er financiële veiligheidsbuffers zijn voorzien, zoals de buffer van 1 miljoen euro voor ‘onvoorziene omstandigheden’. “Dit is wel degelijk goed berekend.” Wat betreft preventie, repliceerde ze aan Groen dat er wordt geïnvesteerd in een ketenaanpak en een coördinator integrale veiligheid.
Ook de kritiek dat er te weinig participatie zou zijn, pareerde de burgermoeder: “Dit heeft al lange weg gehad. We kregen feedback van de adviesraden en verenigingen. Daar is rekening mee gehouden.” Dat de Kortrijkzaan nu “maar zeven dagen had om een bestuursakkoord van 122 bladzijden te doornemen”, doet ze van de baan: “We vroegen enkel ideeën voor ons bestuursakkoord. Er zijn maar liefst 400 suggesties uit gekomen. We kunnen niet nog meer bottom-up werken dan dit.”
Daarna nam schepen van Sociale Zaken Giovanny Saelens (N-VA) het woord. Hij verklaarde dat de afschaffing van het extra sociaal tarief – en enkele andere afschaffingen – kaderen in het plan om tot een ééngemaakt steunpakket te komen via de wetenschappelijke REMI-methode. Op sociaal vlak lijkt er een koerswijziging op til te zijn: “De nadruk ligt op streng, maar rechtvaardig”.
Mobiliteitsschepen Trui Steenhoudt (N-VA) gaf beide oppositiepartijen nog een antwoord op de aangehaalde punten. Ze benadrukte dat het niet klopt “dat alle parkeertarieven systematisch zijn verhoogd. Er is gekozen voor een prijsdifferentiatie voor de verschillende types bezoekers, afhankelijk van hun noden.” Aan de Groen-fractie benadrukte ze dat het evenwicht tussen fietser en auto terug gevonden moet worden: “De auto zal blijven een rol spelen in de maatschappij en onze stad. Dat evenwicht wordt hersteld. Nu heeft de fietser te vaak de bovenhand.”
Schepen van Financiën Wouter Allijns (TBSK) zette op financieel vlak de puntjes op de i: “De situatie is veel genuanceerder. De autofinancieringsmarge blijft elk jaar positief – niet enkel in het verplichte laatste jaar. We hebben zelf al rekening gehouden met een hogere rente dan nu al het geval is (rekening gehouden met 3,5 % terwijl de rente vandaag 3 % bedraagt, red.).” Na het lange debat keurde de gemeenteraad het meerjarenplan goed.
The post Na marathongemeenteraad is meerjarenplan in Kortrijk goedgekeurd is provided by KW.be.