De campagne van de Belgische Cardiologische Liga met acteur en West-Vlaams Ambassadeur Rik Verheye als boegbeeld was bijzonder succesvol. Meer dan duizend mensen volgden een reanimatiecursus, schrijft De Zondag.
“Precies een jaar geleden lanceerden we Word hartstarter met een reanimatiepop met het gezicht van Rik Verheye”, vertelt directeur Rik Vanhoof. “Deze campagne had niet alleen een sterke impact op de bewustwording rond reanimatie bij een hartstilstand, maar bracht ook een gedragsverandering teweeg. Concreet konden we 1.121 nieuwe CPR-certificaten uitreiken aan mensen die de reanimatiecursus volgden. Dat is belangrijk, want 70 procent van de hartstilstanden gebeurt in de buurt van iemand die je kent.”
Nieuw initiatief
“Daarnaast zagen heel wat van onze partnerorganisaties een stijging in de vraag naar reanimatielessen”, vervolgt Rik Vanhoof. “Ook na de campagne tijdens de Week van het Hart bleef de Rik-pop in de media verschijnen, onder meer in De Slimste Mens. Het doel was om reanimatie onder de aandacht te brengen en meer Belgen op te leiden tot levensredders. Daarin zijn we duidelijk geslaagd.”
De Belgische Cardiologische Liga plant in 2026 een nieuw initiatief, opnieuw met Rik Verheye. (VVHR)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op “Cookie-instellingen” te klikken.”
The post Met dank aan Rik Verheye: 1.121 mensen worden ‘hartstarter’ en volgen reanimatiecursus is provided by KW.be.