Red Sebastian zet nieuwe stap in zijn carrière met plaat ‘Turn On The Lights’: “In popmuziek kan ik me volledig kwijt, er is enorm veel ruimte om te experimenteren”

Eerst was er ‘Strobe Lights’, dan ‘Slay’ en nu is er ‘Turn On The Lights’, Red Sebastian zat de afgelopen jaren allesbehalve stil. Van ‘Sing Again’ tot ‘Eurosong’ tot daadwerkelijk ons land vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival en afgelopen zomer ook nog eens nominatie voor ‘VRT Zomerhit’ binnenrijven, de 26-jarige Oostendenaar kon al veel van zijn bucketlist schrappen. Nu is er ook een plaat. ‘Turn On The Lights’ combineert moeiteloos zijn krachtige stem, met niet uit je hoofd te krijgen melodieën. Wij hadden een gesprek met Seppe over de nieuwe stap in zijn carrière.

Dag Seppe, super blij om je te spreken. Het is zover, een nieuw album. Hoe gaat het met je?

Red Sebastian: “Het is heel druk geweest deze zomer, heel wat optredens. De komst van het album, is sowieso super spannend. Ik kijk er mega hard naar uit. Dus mega goed!”

Je moet me even meenemen, om de tijdlijn van dit album te schetsen. Eerst was er uiteraard ‘Strobe Lights’, wanneer zijn die andere nummers ontstaan?

Red Sebastian: “Er staan twee nummers op de plaat die ik rond dezelfde periode van ‘Strobe Lights’ heb geschreven. ‘Slay’, maar dat had ik al eens laten vallen, want deze was initieel ook voor Eurosong geschreven. Ook het eerste nummer op de plaat ‘New Madonna’ is een nummer dat bijna mijn Eurosong-lied was geworden, want ik heb ‘New Madonna’ en ‘Strobe Lights’ bij de VRT ingestuurd. De andere nummers schreef ik in de tijd tussen het winnen van Eurosong en de paasvakantie op meerdere sessies, schrijfkampen, … Het is dus allemaal in een vrij korte periode gebeurd. Ik had ook wel een ruime keuze aan songs en daar hebben we dan een selectie van gemaakt voor het album. In mei lag de focus dan op de tweede single ‘Slay’, die was samen met ‘Strobe Lights’ ook wat de blueprint voor het album. Nadat die single uitkwam, ben ik dan in de studio gedoken om de andere nummers te finaliseren, samen met de producers. Het is dus een druk jaar geweest op het vlak van optreden, Eurovisie, de plaat maken, …”

Stel dat je niet had deelgenomen aan ‘Sing Again’ of aan ‘Eurosong’ denk je dan dat je nog steeds een album had uitgebracht dit jaar?

Red Sebastian: “Ik weet niet of ik dan dit jaar een plaat had uitgebracht. Ik denk dat ik enorm veel mooie kansen heb gekregen door ‘Sing Again’, ‘Eurosong’ en dan ‘Eurovisie’. Ik heb ook door het hele Eurosong-avontuur kunnen tekenen bij mijn label, CNR Records. Het is natuurlijk ook altijd veel gemakkelijker als je de steun hebt van een label om muziek uit te brengen. Ik zou volgens mij ieder jaar een album kunnen uitbrengen, maar ik denk ook dat het er nu al is omdat er zoveel vraag was door alles het afgelopen jaar. Ik heb me echt kunnen introduceren als een artiest aan Vlaanderen, België en ver daarbuiten. Dit maakt het dan ook extra speciaal. Ik heb bijvoorbeeld al eens een plaat uitgebracht, in 2021, dat was toen wel meer voor mezelf en was ook meer een project voor school. Ik had toen wel gehoopt dat het onder de aandacht zou komen, dat is toen helaas niet gebeurd. Daarom zie ik het aankomende album, ook meer als een debuutplaat.”

Het album klinkt rood en hevig. Hoe ben je aan de slag gegaan om er een plaat van te maken? Want er is wel een soort (rode) draad doorheen het album, ook qua sound.

Red Sebastian: “Ik denk dat er wel wat uiteenlopende tracks op de plaat staan. ‘New Madonna’ klinkt helemaal anders dan ‘Strobe Lights’ en klinkt ook niet als ‘Red Ferrari’ of ‘Sunday’. Ik denk dat ik ondertussen goed weet wat ik wil maken. Ik wil bijvoorbeeld dat die sterke vocals echt op de voorgrond staan, en vind een goede beat ook heel belangrijk. Ik denk dat het dus vooral als een geheel klinkt, door mijn persoonlijkheid, die heel hard naar voorkomt op dit album. En dat nam ik ook mee naar die schrijfsessies, dus er was altijd een duidelijke richting. Ik heb ook het geluk gehad dat ik met mensen kon samenwerken die mij goed begrepen en goed wisten waar ik als artiest voor stond. Het was gewoon leuk om met al die mensen samen te werken, we vulden elkaar heel goed aan.”

Er zijn negen tracks terug te vinden op het album en dan nog een bonustrack, wat niet super veel is, was dat een bewuste keuze?

Red Sebastian: “Ik geloof in drievoud (lacht). Dat klinkt misschien heel raar, maar ik vond negen een mooier getal dan tien. Als het geen negen tracks waren geweest, dan waren het er waarschijnlijk twaalf. De selectie van die negen tracks was voor mij wel duidelijk. Ik had een lange lijst met alle nummers die ik had gemaakt, dat waren allemaal demo’s. Ik ben zelf door die lijst geweest, mijn team en label ook. Er was dan ook een meeting om alles te bespreken. Er waren een aantal tracks die ik sowieso op het album wou, er waren dan ook andere die na een aantal sessies ook tot mijn favorieten behoorden. Ze zeggen altijd, je moet eerst een aantal nummers schrijven voor je een goed nummer schrijft. Ik denk dat dat met een album net hetzelfde is. Volgens mij moet je echt heel veel tracks maken en er dan de diamanten uithalen.”

Red Sebastian
Red Sebastian © Taike De Wilde

Het is wel heel positief dat je zo snel een eigen album uitbrengt. Want veel artiesten die ons land vertegenwoordigden op het songfestival worden vergeten of moesten lang wachten om een debuutplaat uit te brengen. Was dat album een voorwaarde, een breekpunt voor jou?

Red Sebastian: “Ik denk dat het label, mijn team en ikzelf daarover wel echt op een lijn zaten. Je moet het ijzer smeden wanneer het heet is. Je moet gewoon op die trein springen. Ik kreeg de kans om België te vertegenwoordigen op het songfestival. Je krijgt opeens heel veel aandacht. Een heel groot podium om jezelf te introduceren aan een publiek, zelf mensen die oorspronkelijk niet naar mijn muziek zouden luisteren. Ik heb die kans met beide handen gegrepen. Ik wou er dus zeker voor zorgen dat er muziek klaarstond voor na dat avontuur. Je weet ook nooit hoe het zal lopen, het blijft een wedstrijd. Het is ook anders gelopen dan dat de meeste mensen, inclusief mezelf, hadden gehoopt en verwacht. Ik vond het dus ook goed dat ‘Slay’ al klaar lag om te releasen. Het was ook door die tweede single dat ik genomineerd was voor ‘VRT Zomerhit’. Het voelt gewoon juist om het album nu uit te brengen.”

Je hebt met heel wat mensen samengewerkt voor deze plaat. OSKI, Tom Dice, Kato Callebaut, Willem Vanderstichele hoe zijn die samenwerkingen ontstaan?

Red Sebastian: “Bij Willem ben ik terechtgekomen door Gustaph. Vorige zomer liet de VRT mij weten dat ik mocht schrijven voor Eurosong. Ik had contact opgenomen met Gustaph, met de vraag of hij het zag zitten om samen eens een studiosessie te doen. Hij heeft me toen laten weten dat hij gevraagd was om in de jury van Eurosong te zetelen, dus hij zou zich afzijdig houden. Hij wou niet dat er iemand een voordeel zou hebben op iemand anders. Hij heeft me toen wel in contact gebracht met Willem Vanderstichele, die trouwens ook ‘Because Of You’ had geproduced. Ik heb toen met Willem twee sessies gedaan voor Eurosong. De ene sessie was met Tom Dice en Kato Callebaut (van The Starlings) en de andere sessie was met Billie Bentein en Ameerah. Uit die laatste sessie is dan ‘Strobe Lights’ voortgekomen. Een andere producer op het album is OSKI, met hem heb ik nog in klas gezeten. Ik heb zelf nog even productie gevolgd aan het Conservatorium in Gent, en hij zat ook in die klas. Ik kan mij nog perfect de eerste les herinneren, want we moesten toen onze muziek aan elkaar laten horen. Ik weet dat nog dat ik een nummer liet horen, en dat hij voorstelde om misschien eens samen te werken. Ik ben dus heel blij dat dit op deze plaat is gelukt. Tjeerd van Oord heeft ook een van de tracks van het album geproduced. Hem ken ik al het langst. Ik heb hem leren kennen via een uitwisseling op school. Ik blijf met hem samenwerken, want hij is echt een heel getalenteerde producer uit Nederland. Ik heb bijvoorbeeld ook een track samen met Lani Pellegrini geschreven, een van mijn beste vriendinnen, zij was trouwens ook mee als backing op het Eurovisiesongfestival. Het is dus echt een gezamenlijk project geworden en daar ben ik heel trots op.”

Red Sebastian
Red Sebastian © Taike De Wilde

Ik denk dat je album, een voorbeeld is wat een popalbum zou moeten zijn. Er staat ook een rustiger nummer op ‘Sunday’. Tussen de lijnen door kwam ik al te weten dat dat nummer een diepe betekenis heeft voor jou. Kan je het nog even uitleggen?

Red Sebastian: “’Sunday’ is een track die ik heb geschreven voor mijn oma. Ik heb mijn auditie voor Eurosong gedaan rond september vorig jaar. Enkele dagen later is mijn oma onverwacht overleden. Twee dagen daarna kreeg ik dan weer te horen dat ik effectief mocht deelnemen aan Eurosong. Die periode zat dus vol met ups en downs. Mijn oma was ook de persoon die elk jaar zei dat ik naar het Eurovisiesongfestival zou moeten gaan. Die heeft me ook altijd gesteund in wie ik ben. Ik had daar een heel goeie band mee. Haar overlijden heeft er zwaar ingehakt, ook dat ze dat allemaal niet meer gezien heeft. Doorheen het Eurovisieparcours heb ik haar er altijd proberen bij betrekken, omdat ik dat belangrijk vond. En dat was bij dit album niet anders. Ik vond het belangrijk dat ze er dus ook bij is, en dat ik haar een plaatsje op het album heb gegeven. Door het nummer ‘Sunday’ kan ik haar nu ook eren, want zondag was echt onze dag. Ik ging toen altijd naar Oostende en het werd een traditie dat ik toen telkens ging gaan aperitieven bij mijn grootouders. Dus vandaar dit nummer. Het beschrijft ook wel het gemis en de band. Naast ‘Strobe Lights’, het nummer dat ook veel voor mij betekent, is dit toch wel het meest persoonlijke en belangrijkste nummer op dit album.”

Op vrijdag verschijnt ook een nieuwe single. De titeltrack van het album. Was dat een bewuste keuze om dat nummer als nieuwe single uit te brengen?

Red Sebastian: “Het speelt wel een rol dat het de titeltrack van het album is. Het beschrijft de plaat misschien wel het beste volgens mij. Het bevat als nummer alles. Het is heel dansbaar, maar nog steeds toegankelijk. Het is misschien zelfs toegankelijker dan ‘Strobe Lights’, want daar had je vooral die hardere sound, terwijl ‘Turn On The Lights’ harde elementen bevat, maar nog steeds het melodische heeft. Ik wil dat iedereen van mijn muziek kan genieten. Dus voor mij was dit wel de juiste track als volgende single en om mensen warm te maken voor de volledige plaat. Want het album is wel echt een mix tussen hardere tracks zoals ‘Strobe Lights’, ‘New Madonna’ en ‘Lose Myself’. Die hebben een heftigere productie. Je hebt dan ook ‘SLAY’, ‘Imagination’ en ‘Red Ferrari’, die wat meer toegankelijk zijn. Ik vond dat ‘Turn On The Lights’ daar perfect tussen ligt en het heeft ook echt goed weer wat de plaat in het geheel echt is.”

Ik weet dat je grote fan bent van Madonna, Christina, en dat hoor je ook doorheen het album. Uiteraard met een track als ‘New madonna’. Hoe kijk je naar de popsterren van vandaag?

Red Sebastian: “Ik kijk heel positief naar de popscene, maar ik ben wel wat blijven hangen in de 90’s en 00’s als ik eerlijk mag zijn. Dat is echt de muziek waar ik heel vaak naar luister. De nineties met de grote ballades, zoals die van Whitney Houston en Mariah Carey. De nillies voor de meer popmuziek van Britney Spears, Christina Aguilera, … Ik vind dat er misschien tegenwoordig wat sterke stemmen ontbreken en dan hoop ik dat de trend van de grote uithalen en de vele ad libs wat terugkeert. Ik denk dat de muziekindustrie sowieso altijd een revival is van een bepaald tijdperk, zoals we bijvoorbeeld enkele jaren terug de revival van de 80’s hadden met Dua Lipa, The Weeknd, … Tate Mcrae vind ik op dit moment bijvoorbeeld heel goed, die heeft zo een moderne twist gegeven aan de sounds uit de jaren tweeduizend. Ik denk dat mijn album daar ook voor mezelf een goede eerste stap voor is. Ik heb wel gezorgd dat er naast de hoge noten in ‘Strobe Lights’ nog wat hoge noten in andere nummers zitten (lacht). Ik blijf wel van popmuziek houden. Er kan ook zoveel, er is enorm veel ruimte om te experimenteren.”

Red Sebastian
Red Sebastian © Taike De Wilde

Op vrijdag 12 september komt de plaat uit, maar dat is niet het enige. Die avond stel je je album meteen voor in de AB in Brussel. Wat gaat er door je hoofd op dit moment?

Red Sebastian: “Het is heel speciaal. Ik ben enorm ‘excited’ en benieuwd wat de mensen gaan vinden van het album. Uiteraard ben ik ook heel benieuwd naar het concert. Het is meteen ook in de AB, dat is een iconische zaal. Meteen als releaseparty. Ik heb misschien wel een beetje stress, maar dat is vooral om het zo goed mogelijk te doen. Ik ben er 200 procent van overtuigd, dat dit album er mag zijn. Ik kan nu alleen maar hopen dat mensen het even goed vinden als mij en er vaak naar willen luisteren.”

Onlangs zag ik op je sociale media dat je soms ook als ‘Blue Sebastian’ door het leven gaat. Is dat een hint naar het volgende tijdperk van Seppe?

Red Sebastian: “Ik ben het rood nog niet beu. Ik had toevallig blauwe kousen aan en een blauwe jeans. Ik vond het wel grappig. Voorlopig blijf ik dus gewoon bij rood. Ik ben gisteren speciaal nog naar de kapper geweest om vandaag terug helemaal mooi in het rood te zitten voor de persinterviews, maar er zijn inderdaad nog veel mogelijkheden qua kleuren (lacht). Rood gaat me goed af. Het is mijn lievelingskleur.”

Seppe, dankjewel voor deze fijne babbel. Veel succes met deze prachtige plaat. (PADI & Jérémie)

Het nieuwe album van Red Sebastian, ‘Turn On The Lights’ is nu beschikbaar op cd via alle streamingkanalen via deze link https://lnk.to/Album_TurnOnTheLights.

The post Red Sebastian zet nieuwe stap in zijn carrière met plaat ‘Turn On The Lights’: “In popmuziek kan ik me volledig kwijt, er is enorm veel ruimte om te experimenteren” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Bewoner kan brandende wasmachine zelf blussen

De brandweer werd zondagavond opgeroepen voor een mogelijke woningbrand in Koksijde. Binnen stond een wasmachine in brand maar de bewoner kon die zelf blussen.
The post Bewoner kan brandende wasmachine zelf blussen appeared first on KW.be.

Lees meer »

Londen sluit megadeal met Google Cloud vlak voor bezoek van Trump

In aanloop naar het staatsbezoek van president Donald Trump op 17 en 18 september heeft het Britse ministerie van Defensie een opvallende samenwerking aangekondigd: een contract van 400 miljoen pond (ongeveer 462 miljoen euro) met Google Cloud. De overeenkomst beoogt het delen van geclassificeerde informatie tussen het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten te versterken.

Lees meer »

Leve Willem! Wannes Cappelle en zoon Augustijn blikken vooruit op eerbetoon aan Willem Vermandere (85): “Ook hij zal verrast zijn”

85 is beeldhouwer en bard Willem Vermandere intussen. “Een levende legende”, noemt zoon Augustijn hem. Een legende die op donderdag 11 september met Leve Willem! een uniek eerbetoon krijgt in geboortedorp Lauwe. Zijn zoon zingt een nummer, Wannes Cappelle is gastheer. Het belooft alvast een unieke avond te worden. “Het mooiste wat je kan doen, is zijn muziek laten voortleven.”

Lees meer »

Belgisch kampioen Elias Van Breussegem wint GP John Hannes in Erpe: “Mijn tank liep leeg, maar dat zal bij de collega’s ook zo geweest zijn”

Belgisch kampioen Elias Van Breussegem volgt Joppe Heremans op op de erelijst van de GP John Hannes, een interclub in Erpe. De renner van Shifting Gears wipte weg uit een kleine kopgroep en hield stand. Quinten De Buysser (VDM-Trawobo CT) werd tweede voor Alex Vandenbulcke (Tarteletto-Isorex CT). Het VDM-Trawobo CT won het ploegenklassement voor Tarteletto-Isorex en het Vetrapo-B Close Bal-Enzo

Lees meer »

VIDEO “Ik ben blij dat ik Lien heb gekend en dat ik haar vader mocht zijn”: Gino Missiaen uit Veurne zet zich in voor zelfdodingspreventie nadat zijn dochter uit het leven stapt

Twee jaar geleden namen Gino Missiaen (54) en zijn familie afscheid van zijn dochter Lien, die na een lange strijd tegen haar ziekte besliste om deze wereld vaarwel te zeggen. Zijn immense verdriet leidde tot een bijzonder project, dat hij lanceert op woensdag 10 september, Werelddag Suïcidepreventie.
The post VIDEO “Ik ben blij dat ik Lien heb gekend en

Lees meer »