Net als drie jaar geleden roeren de Malenaars zich heftig. Ze houden maandag 15 september een protestactie tegen de knip die het Brugs stadsbestuur ingevoerd heeft in de Vijversdreef. “Wat bezielt burgemeester Dirk De fauw”, vraagt het Comité Leefbaar Male zich af.
Op maandag 15 september wordt voor de duur van drie maanden, als proef, een knip ingevoerd in de Vijversdreef in Male, ter hoogte van de Vuurkruisenlaan en de Beukenlaan. De reden? Er passeren volgens de politie dagelijks meer dan 2.000 auto’s door dit woonpark in Sint-Kruis. Bijgevolg worden de automobilisten verplicht om een omleiding te volgen via de Lodewijk van Malestraat of de Doornhut. Ofwel zullen ze via de Vijversgracht en De Linde rijden, dei ook tot dat ‘woonpark’ behoren.
Onder de noemer ‘Comité Leefbaar Male’ hebben buurtbewoners Stephen De Pretre, Clifford Bourdon, Fernand Van Huyneghem, Korneel Deryckere, Xavier Degraeve, Robby Standaert, Lode Vanduynslager, Zeger Van Haelemssh en Pieter La Fosse zich verenigd. Ze houden maandag om 18 uur een protestactie. Ze actievoerder zijn verbaasd dat het schepencollege die knip invoert.
Tekortkomingen?
“Voorafgaand aan de beslissing werd geen advies ingewonnen bij de bevoegde instanties, met name de gemeentelijke dienst mobiliteit, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), noch bij de Brandweer. Dit is in strijd met de principes van zorgvuldige voorbereiding en adviesplicht, in strijd met het algemeen belang en de basisbeginselen van behoorlijk bestuur. Er was een totaal gebrek aan inspraak en transparantie en de inwoners van de getroffen wijk (met inbegrip van de Malehoeklaan) zijn vooraf niet geraadpleegd geweest en moesten het proefproject vernemen via de lokale pers”, aldus het comité. “De straten (lusstraten) binnen het woonpark waarnaar verkeer zou worden omgeleid, zijn stedenbouwkundig en verkeerskundig niet voorzien op een toegenomen verkeersdruk. Er zijn geen voetpaden, fietspaden en stoepranden.”
Volgens de actievoerders zal de omleiding de verkeersonveiligheid en de kans op ongevallen sterk doen toenemen: “Er zullen problemen opduiken met tegenliggers in smalle straten en gevaarlijker op kruispunten. Er is dus duidelijk een gebrek aan respect voor de verkeersveiligheid, in het bijzonder voor spelende en fietsende kinderen, die onder andere naar school fietsen, en voor de vele wandelaars in de wijk. Dit stemt duidelijk niet overeen met het mobiliteitsplan van de Stad Brugge, waar men zelf zegt dat er extra aandacht moet zijn voor kinderen en jongeren.”
Speelbos
Het comité wijst ook op het feit dat er in hun wijk een speelbos aanwezig is met veel kinderen, dit zal leiden tot ongevallen: “Deze kleine kinderen zijn het drukke verkeer die er zal zijn in de getroffen straten niet gewoon. Het gebrek aan doorgangsmogelijkheden door betonnen blokken en beperkte breedte van de rijbanen brengen verkeersveiligheidsrisico’s mee, zowel voor bewoners als voor hulpdiensten zoals brandweer, politie, ziekenwagen en andere interventievoertuigen.”
“Meer omrijden om thuis, op je werk, op school of ergens ander te raken betekent tijdverlies. Door de lus en de omleiding komt er meer onnodig verkeer in alle omliggende straten, wat zal zorgen voor overlast en kan leiden tot filevorming. Dit alles leidt tot verstoring van rust en privacy in het woonpark. Het project verhoogt het autoverkeer en vermindert aldus de verkeersleefbaarheid. Wij zijn er van overtuigd dat er zeker nieuwe sluiproutes zullen ontstaan via de bestaande straten, alsook via de Lodewijk van Male en via de Bos en Lommer. Raar maar waar: de Stad Brugge geeft zelf aan in de brief die de bewoners recent ontvingen dat er mogelijke sluiproutes kunnen ontstaan!”
“De Vijversdreef is een brede straat met stoepranden, in tegenstelling tot de andere straten die veel smaller zijn en geen stoepranden hebben, noch voetpaden. Er zijn daar enkel aarden zijbermen die binnen de kortste keren volledig stuk gereden zullen worden, uitgehold zullen worden en met schade tot gevolg aan opritten van buurtbewoners.”
Milieu
Omrijden betekent volgens het actiecomité meer uitlaatgassen en vervuiling: “Er is totaal geen respect voor het milieu, luchtkwaliteit, energieverbruik en de strijd tegen de klimaatopwarming. Het Brugs Stadsbestuur houdt geen rekening met de negatieve impact van de maatregelen op al deze essentiële vlakken.”
Voorts stellen de actievoerders dat de geplande verkeersmetingen fout zijn: “De eerste verkeersmeting wordt pas in september gepland, wanneer de scholen pas gestart zijn en de tweede meting zou plaatsvinden begin november waarin er verschillende feestdagen plaatsvinden, waardoor de resultaten van de metingen per definitie niet representatief zijn voor het normale verkeersbeeld. Dit is geen correcte meting.”
Gelijkaardige knip
In 2022 heeft het stadsbestuur al een poging ondernomen om een gelijkaardige knip in te voeren, maar na bevraging van de wijk was bijna 90 procent van de getroffen woonwijk tegen de knip. “Het vorige stadsbestuur heeft, in vergelijking met het huidig Stadsbestuur, toen wel rekening gehouden met de bewoners en de knip niet doorgevoerd. Vandaag zijn wij als bewoners niet betrokken geweest omdat men zeer goed weet dat 90 procent van de wijk tegen deze maatregel is. De verkeersknip lijkt hoofdzakelijk ten goede te komen aan een beperkt aantal bewoners terwijl een hele wijk ernstig benadeeld wordt door omrijdingen, extra verkeerslast en veiligheidsproblemen. De knip is disproportioneel”, aldus de malcontente Malenaars.
Volgens het comité is er voor dit proefproject totaal geen draagvlak : “De nadelen wegens veel zwaarder door dan de voordelen. Deze knip kan leiden tot onherstelbare schade in termen van verkeersveiligheid voor de bewoners in het bijzonder kinderen, gezinnen en senioren in het woonpark De Linde. De Vijversdreef is sedert jaar en dag altijd een vitale doorgangs-verbindingsweg geweest tussen de Maalse Steenweg en de Brieversweg en de Malehoek. Wij vragen dan ook de intrekking van de beslissing door het Brugse stadsbestuur.”
“Het (proef)project verergert de huidige verkeerssituatie: er is verkeerstechnisch geen meerwaarde, integendeel! De zogenaamde vluchtweg wordt niet afgesneden, maar het project verlengt de zogenaamde vluchtroute via de nabije straten in het woonpark De Linde. Dit is totaal absurd en onaanvaardbaar.”
The post Malenaars protesteren tegen knip in de Vijversdreef: “Wat bezielt de Brugse burgemeester?” is provided by KW.be.