Oppositieraadslid Dieter Handekyn (Vlaams Belang) wil dat het stadsbestuur samen met de handelaarsverenigingen en Unizo een bewustmakingscampagne organiseert die klanten aanmoedigt om kleine bedragen met cash te betalen. “Bij kleine aankopen verdwijnt vaak tot 5 procent van het bedrag naar de betalingsdienst”, vertelt Handekyn.
“Lokale handelaars hebben vandaag te maken met vaste kosten die zij grotendeels niet in de hand hebben, zoals huurprijzen, personeel en energie. Waar wel verschil kan gemaakt worden, is in de manier waarop klanten hun aankopen betalen. Elektronische betalingen brengen immers bijkomende kosten met zich mee die sterk doorwegen. Bij kleine aankopen verdwijnt vaak tot 5 procent van het aankoopbedrag naar de betalingsdienst”, zei Handekyn op de recente gemeenteraad.
“Voor een koffie van 3 euro betaalt de handelaar bijvoorbeeld 7 tot 15 cent, zo verliezen bakkers, slagers, broodjeszaken, cafés, frituren enzovoort maandelijks honderden en jaarlijks duizenden euro’s. Dat geld blijft beter in de zaak zelf.” Cashbetalingen bij kleine aankopen kunnen dus echt een verschil maken.” Handekyn vroeg of het stadsbestuur bereid is om samen met de lokale handelaars- en Unizo-verenigingen een bewustmakingscampagne op te starten.
Wetgeving
“Het klopt dat elektronische betalingen extra kosten met zich meebrengen”, reageert schepen van Lokale Economie Kim Deplancke (CD&V). “Maar elektronisch betalen is intussen onmisbaar geworden. Uit onderzoek blijkt dat 83 procent de voorkeur geeft om op die manier te betalen. Het is ook bij wet verplicht om als handelaar die mogelijkheid aan te bieden. Het is dubbel. Ik begrijp zeker dat handelaars graag met cash werken, zeker om extra kosten te vermijden.”
“Onze Waregembon is bijvoorbeeld een goed alternatief, daar zijn geen transactiekosten aan verbonden. Maar een officiële campagne is wat vreemd. Op ons eentje gaan we geen verschil maken tegen de bestaande wetgeving. Ik wil wel zeker eens polsen bij Unizo en handelaarsvereniging Winkelen in Waregem, om te zien wat hun standpunten zijn en of er een campagne mogelijk is. Maar ik hoor van de meeste handelaars dat ze die elektronische betalingen wel aanvaard hebben.”
CASH-punten
“Dat kan bijvoorbeeld met een eenvoudige affiche of iets opvallend op de toobank”, antwoordt Handekyn. “Zo kan je de klanten eraan herinneren dat cash een goed alternatief is om de factuur van de handelaar te beperken. Uit een kijkersvraag van VTM blijkt dat twee op de drie consumenten dat dan zou doen. Het draagvlak is er dus.”
Handekyn vindt ook dat er te weinig geldautomaten verspreid staan. “De dorpskernvernieuwing in Desselgem biedt kansen om daar een extra CASH-punt te voorzien”, besluit schepen Deplancke.
The post Vlaams Belang moedigt cashbetalingen bij lokale handelaars aan: “Zij verliezen jaarlijks duizenden euro’s door elektronisch betalen” is provided by KW.be.