Duizend dagen na de lancering van ChatGPT pakt Howest uit met een nieuw initiatief: De AI-geletterde school. Met dit programma wil de hogeschool leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers wegwijs maken in de snel evoluerende wereld van artificiële intelligentie en hen vooral leren de tools zinvol én veilig in te zetten.
“AI kan zoveel meer dan een boekbespreking uitspuwen”, benadrukt Howest-onderzoeker Thomas Vliebergh. Artificiële intelligentie maakt anno 2025 integraal deel uit van onze samenleving en dus ook van het onderwijs. “Bovendien verplicht de Europese AI Act sinds februari dat scholen en leerlingen AI-geletterd zijn. Dat is een ambitieuze deadline, maar het toont de hoogdringendheid.”
“Bovendien verplicht de Europese AI Act sinds februari dat scholen en leerlingen AI-geletterd zijn. Dat is een ambitieuze deadline, maar het toont de hoogdringendheid” – Thomas Vliebergh
Uit een bevraging van Teacher Tapp blijkt dat meer dan de helft van de leerkrachten secundair onderwijs nog altijd geen rekening houdt met AI bij het uitwerken van opdrachten. Als hogeschool zien wij het als onze verantwoordelijkheid om hen hierin te ondersteunen. Klaar zijn voor het AI-tijdperk begint bij AI-geletterde leerkrachten.”
Hefboom én hinderpaal
Hoewel scholen zelf mogen bepalen wat AI-geletterdheid precies inhoudt, ontbreekt het vaak aan expertise, merkt Vliebergh. “Iedereen kent intussen de bekende chatbots, maar efficiënt inzetten gebeurt zelden. Andere AI-tools zijn al helemaal onbekend. In de klas zien we hoe generatieve AI tegelijk een hefboom én een hinderpaal kan zijn. Te vaak blijven scholen steken op ongerichte experimenten, waardoor leerlingen onbedoeld vervallen in metacognitieve luiheid.”
“Het echte goud ligt bij het verbeteren tot het herdenken van leerprocessen” – Thomas Vliebergh
De mogelijkheden reiken veel verder, verklaart Vliebergh. “Het echte goud ligt bij het verbeteren tot het herdenken van leerprocessen. AI laat toe om in twintig minuten drie differentiërende lespaden te genereren, feedback op maat te geven en opdrachten te ontwerpen die leerlingen meer laten doen. Wij leren leerkrachten hoe zij de nadruk verleggen naar een uitdagend leerproces, waarin de leerling het werk levert en toch sneller en beter ondersteund wordt.”
De komende weken organiseert Howest workshops rond onder meer research, lesontwerp, talen, evaluatie en praktijkvakken. Ook inclusie en beleidsadvies komen aan bod. “We starten altijd met een inspiratiesessie, gevolgd door hands-on trajecten die inspelen op de noden van de school. Zo dompelen we scholen onder in de mogelijkheden en kunnen we meteen bijsturen”, besluit Vliebergh.
The post “AI kan zoveel meer dan een boekbespreking uitspuwen”: Howest lanceert ‘De AI-geletterde school’ is provided by KW.be.