Het Kortrijkse stationsdossier krijgt opnieuw een wending. Waar de sloop van het bestaande stationsgebouw eerder dit jaar door de Raad voor Vergunningsbetwistingen werd tegengehouden, zouden nu ook financiële beperkingen de plannen omgooien. Stad Kortrijk en partners NMBS, Infrabel en De Lijn hebben beslist het ontwerp bij te sturen. Het huidige gebouw blijft behouden en de ambities voor een modern, multimodaal knooppunt worden herbekeken in functie van een realistischer budget. Dit is een overwinning voor het actiecomité ‘Red Ons Station’ die al sinds het begin pleit voor een behoud van het oude stationsgebouw.
Het project dat in 2023 met veel ambitie werd aangekondigd, beloofde Kortrijk tegen 2034 een gloednieuw vervoersknooppunt. Een stationshal onder de sporen, een brede overkapping boven de vernieuwde perrons, een modern busstation en een groener Stationsplein moesten de stad klaarstomen voor de toekomst. De offertes van kandidaat-aannemers lagen echter tot 40 procent hoger dan de geraamde kost. Dat prijsverschil bleek voor alle partners – Stad Kortrijk, NMBS, Infrabel en De Lijn – onoverbrugbaar.
Daarom werd unaniem beslist het ontwerp fundamenteel aan te passen. De lopende aanbestedingsprocedure is stilgelegd en er komt een nieuw plan dat vertrekt van de valorisatie van het bestaande stationsgebouw. Daarmee krijgt ook de erfgoedkwestie een officiële plaats in het dossier.
“Door stijgende kosten”
Voor de stad is het een kwestie van realisme. “Niemand wil dat de kosten de pan uit swingen,” aldus burgemeester Ruth Vandenberghe (TBSK). “We moeten nuchter zijn in aanpak en groots in ambitie. We maken samen werk van een realistisch en betaalbaar ontwerp met respect voor de erfgoedwaarde van het stationsgebouw en een haalbare timing.”
Voor het actiecomité ‘Red Ons Station’ en de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie (VVIA) voelt dit als een overwinning. Zij verzetten zich van bij de eerste plannen tegen de sloop van het gebouw van de Kortrijkse architect Pierre Albert Pauwels. Het station, exemplarisch binnen de wederopbouwarchitectuur, is volgens hen uniek in zijn soort in België. De Raad voor Vergunningsbetwistingen gaf hen eerder al gelijk door te oordelen dat de erfgoedwaarde in de vergunning onvoldoende in rekening was gebracht.
“Klinkende overwinning”
“Ik ben heel blij!”, zegt voorzitter van de VVIA Hendrik Nelde. “Dit is absoluut een overwinning voor ons. Ik kreeg voordien al een telefoontje van de burgemeester om te informeren over deze beslissing. We zijn – zeker het laatste jaar – heel fair geweest tegenover elkaar en hebben elkaar telkens blijven informeren vooraleer we zelf met iets naar buiten kwamen.”
“Ik had al even het gevoel dat de dorst er bij Stad Kortrijk steeds minder was door het protest. Dit zal echter nog steeds heel wat werk, tijd en geld kosten. Voor ons was het behoud van het gebouw dé voorwaarde. Punt. Dat het gebouw toegankelijker wordt, kunnen we enkel toejuichen. Het moet opnieuw aangepakt worden.”
Afwachten
Hoe het nieuwe station er precies zal uitzien, blijft voorlopig onduidelijk. De partners willen terug naar de tekentafel en benadrukken dat toegankelijkheid, comfort en intermodaliteit centraal blijven staan. Voor NMBS blijft het doel overeind om tegen 2032 dertig procent meer reizigers aan te trekken en tien procent extra treinaanbod te realiseren. Ook De Lijn houdt vast aan de ambitie van een modern busstation dat vlotte overstappen mogelijk maakt.
The post Actiecomité haalt slag thuis: huidig gebouw blijft behouden bij nieuw ontwerp Kortrijks station is provided by KW.be.