Kortrijk voert voor het eerst sinds 2019 een grondige hervorming van het parkeerbeleid door. De nieuwe afspraken maken deel uit van het bestuursakkoord dat TBSK, Vooruit en N-VA op 2 september hebben voorgesteld. Het akkoord staat in het teken van de “duizend kleine projecten” en één daarvan is een aangepast parkeerbeleid dat rekening houdt met bewoners, bezoekers, werknemers, ondernemers en de horeca.
Schepen van Mobiliteit Trui Steenhoudt (N-VA) benadrukt dat de stad bewust kiest voor een doordachte aanpak. “We maken als stad bewust de keuze om niet gewoon de prijzen eenzijdig te indexeren, maar kiezen om gericht een aantal prijzen aan te passen rekening houdende met de verschillende doelgroepen.”
Bewoners in de watten
Voor bewoners komt er extra comfort. Hun voorbehouden parkeerplaatsen zijn voortaan al vanaf 17 uur beschikbaar, in plaats van pas vanaf 19 uur. Bovendien worden de huidige dertien bewonerszones in het centrum herleid tot drie grotere zones. Daardoor krijgen bewoners meer mogelijkheden om dicht bij huis, maar ook bij scholen en handelaars, gratis te parkeren. De eerste bewonersvergunning blijft gratis en ook de tweede vergunning wordt niet duurder. Ook bewonersabonnementen in de slagboomparkings blijven onaangepast.
Voor bezoekers verandert er vooral iets in de tariefstructuur bij slagboomparkeren (ondergronds en parking Broeltorens, red.). Kortrijk stopt met een eenheidsprijs en kiest voor prijsdifferentiatie tussen A-, B- en C-parkings. Hoe dichter bij het centrum, hoe hoger de prijs.
Dit zijn de parkings:
- A-parkings (Houtmarkt, Schouwburg, Buda)
- B-parkings (Station, Veemarkt, K in Kortrijk)
- C- parkings (Broel, Kortrijk Weide)
Nachtparkeren gratis van 19 uur
Een belangrijke nieuwigheid is dat wie na 19 uur een B- of C-parking binnenrijdt, er gratis kan parkeren tot 7u59 ’s ochtends. “Voor de horeca en het personeel ervan is dit een groot voordeel. We willen een belangrijk signaal uitzenden. Kortrijk houdt rekening met de werknemers en ondernemers,” zegt Steenhoudt.
Het straatparkeren wordt geïndexeerd, hetzij minder dan de ware indexering. In de binnenstad (KOR1, red.) kunnen automobilisten vanaf oktober terecht voor 6,5 euro in plaats van 5,5 euro voor twee uur. Net buiten het centrum (KOR2, red.) stijgt de prijs van 4 naar 6 euro voor maximaal twaalf uur, met een voordeeltarief van 1 euro voor het eerste uur. Het betalend parkeren loopt bovendien niet langer tot 19 uur, maar tot 20 uur. Zo wil de stad bezoekers stimuleren om de slagboomparkings te gebruiken, die na 19 uur gratis zijn.
In het kort
Bewoners: vanaf 17u gratis voorbehouden plaatsen, zones herleid van 13 naar 3, eerste vergunning gratis, geen prijsstijging tweede vergunning.Slagboomparkings: gratis parkeren in B- en C-parkings van 19u tot 7u59, bewonersabonnementen blijven ongewijzigd.Bezoekers: nieuwe prijsdifferentiatie A-, B- en C-parkings; hoe centraler, hoe duurder.Straatparkeren: in centrum stijgt tarief naar 6,5 euro voor 2 uur, randzone naar 6 euro per dag; betalend parkeren tot 20u.Werknemers en ondernemers: medische sector krijgt onbeperkte vergunning; aannemers kunnen dagvergunning aanvragen voor 13 euro; nieuwe flexibele abonnementen in parkings.
Retributies: alle boetes stijgen met 10 euro; 40 euro voor Shop&Go, betalend parkeren en blauwe zone, 50 euro voor bewonersparkeren.
N-VA stond er tijdens de verkiezingscampagne trouwens op dat er geen gelijkgrondse parking zou verdwijnen. Dat is gelukt. “Bij sommige projecten, zoals de verdere verlaging van de Leieboorden, zal er nog wat parking verloren gaan, maar we zorgen ervoor dat dat gecounterd wordt met nieuwe plekken”, verzekert Trui Steenhoudt.
Daarnaast introduceert de stad nieuwe en vereenvoudigde regelingen voor werknemers en ondernemers. Werknemersvergunningen in KOR2 en KOR4 blijven gelijk, terwijl de medische sector toegang krijgt tot een onbeperkte vergunning voor heel Kortrijk. Voor aannemers wordt een nieuwe dagvergunning ingevoerd: voor 13 euro kunnen zij één dag onbeperkt in Kortrijk parkeren, eenvoudig online aan te vragen per nummerplaat. Ook de slagboomabonnementen worden overzichtelijker gemaakt, met drie duidelijke formules, waaronder een flexibel abonnement met twaalf parkeerdagen per maand.
Hogere parkeerboetes
Tot slot worden de parkeerretributies verhoogd. Elke overtreding wordt 10 euro duurder. Voor Shop&Go, betalend parkeren en de blauwe zone bedraagt de boete voortaan 40 euro, voor bewonersparkeren loopt dat bedrag op tot 50 euro. Volgens schepen Steenhoudt gaat het niet om een loutere indexering van de tarieven, maar om bewuste keuzes.
The post Kortrijk past parkeerbeleid aan: meer comfort voor bewoners, gratis nachttarief ondergronds en hogere parkeerboetes is provided by KW.be.