De pas overleden modeontwerper Giorgio Armani behoort tot het kransje waar ook namen als Karl Lagerfeld, Christian Dior en Coco Chanel deel van uitmaken. De Tieltse modejournalist Veerle Windels bewaart mooie herinneringen aan interviews met hem: “Een heel innemende én mooie man!”
Giorgio Armani is een van de belangrijkste modeontwerpers uit de twintigste eeuw, maar werkte zich ook als bedrijfsleider in de kijker. Vrijdag overleed hij op 91-jarige leeftijd. “Zijn stijl was sober en innovatief. Hij heeft het silhouet van het herenpak grondig veranderd in de jaren 70. Hij introduceerde een mannenpak voor vrouwen en ontwierp platte schoenen. Die hak en dat sexy gedoe hoefde niet voor hem. Toch kon hij op een heel eigenwijze manier een ‘power-look’ neerzetten”, omschrijft Veerle (59) zijn erfenis voor de modewereld.
In de gordijnen
Ze kon Armani enkele keren interviewen. “De eerste keer was nadat hij een interview tournée in Engeland had gegeven. De meeste journalisten daar vonden hem toen niet sympathiek. Hij was afstandelijk volgens hen. Ik ging dus met enige reserve naar Milaan voor het interview dat ik met hem zou krijgen. Maar tot mijn opluchting kwam hij ons meteen de hand schudden, en verwelkomde hij ons hartelijk. Hij stelde me ook meteen gerust, want die eerste keer was ik nog heel jong natuurlijk. Ik reageerde door hem te zeggen dat ik hem een knappe verschijning vond. Mijn fotograaf kroop bijna in de gordijnen van gêne”, lacht ze. “Maar Armani was erdoor gecharmeerd. We hebben een uur gebabbeld, en dat was een echt gesprek: ik voelde dat hij naar mij luisterde, hij ging in op de vragen, dacht na over zijn antwoorden ook. Een heel innemende man gewoon.”
“Ook nadien, bij een interview naar aanleiding van een tentoonstelling in Londen en bij de opening van de Emporio Armani winkel in Antwerpen, was hij heel minzaam. Na elk interview kreeg ik ook steevast een kaartje om te bedanken voor het gesprek, en die heb ik uiteraard allemaal bewaard”, klinkt het.
Rijkste man in modewereld
Maar niet alleen op modevlak zette Armani nieuwe lijnen uit. Ook als bedrijfsleider verdiende hij zijn sporen. “Hij werkte met modellen uit de film- en voetbalwereld. Maakte de link met Hollywood ook: herinner je de scene in American Gigolo waar Richard Gere terwijl hij Zweeds studeert pakken, dassen en hemden van Armani op het bed gooit.”
Zo zette hij een echt imperium neer: niet alleen het label Giorgio Armani maar ook veel sublabels die in boetieks wereldwijd te vinden zijn. Met zijn miljardenbedrijf werd hij de rijkste man in de modewereld, en dat bedrijf werd ook nooit overgenomen: “Hij omringde zich met enkele mensen uit zijn familie maar ook uit zijn eigen team, en was ook zelf een workaholic. Op een feestje waar ik ooit te vroeg arriveerde zag ik hem de servetten op tafel herschikken: hoe perfectionistisch kun je zijn?” Veerle vermoedt dat hij zijn opvolging en de verderzetting van het bedrijf goed heeft voorbereid. “Het zou me verbazen als het anders was”.
The post Modejournaliste Veerle Windels ontmoette Giorgio Armani meermaals: “Ik voelde dat hij écht met me praatte” is provided by KW.be.