Een week na de start van het schooljaar is de situatie aan de bushalte op de Oudenaardsesteenweg, ter hoogte van de Beekstraat, merkbaar rustiger. Waar buurtbewoners de voorbije jaren klaagden over jongeren op hun opritten, beschadigde auto’s en vechtpartijen, is er dankzij een pakket maatregelen nu meer orde en duidelijkheid.
Buurtbewoners Kurt Feys en Els Vercruysse wonen al veertig jaar in de straat en hebben de drukte jaar na jaar zien toenemen. De combinatie van een blauwe lijn, extra busritten en dagelijkse aanwezigheid van gemeenschapswachten en politie lijkt nu zijn vruchten af te werpen.
“We zagen meteen dat er een groot verschil, zolang er begeleiding is”, benadrukt Els. “De leerlingen weten intussen wel waar die blauwe lijn ligt, maar toch staan er nog vaak jongeren net over. Dan moet iemand hen aanspreken.” Kurt vult aan: “Wij doen dat niet meer. We hebben al te vaak tegenreactie gekregen. Laatst stond er een meisje op onze oprit. Wij zeiden niets, maar even later stopte er een zwaantje en werd ze aangesproken. Het wordt dus opgevolgd, dat is goed.”
“Wij blijven erbij dat deze halte gewoon niet geschikt is. Er zijn alternatieve locaties waar veel meer ruimte is” – buurtbewoner Els Vercruysse
Toch vragen de buren zich af of de extra opstapplaatsen en spitsritten van De Lijn wel het verhoopte effect hebben. “Ik vind niet dat de massa jongeren verminderd is”, vertelt Els. “Wij blijven erbij dat deze halte gewoon niet geschikt is. Er zijn alternatieve locaties waar veel meer ruimte is, zoals aan de Minister de Taeyelaan of het Van Raemdonckpark. Daar kunnen jongeren perfect wachten en zelfs wat rondhangen zonder iemand tot last te zijn. Hier blijft het te krap, zelfs met het bredere voetpad dat vorig jaar werd aangelegd.”
Gemeenschapswachten zichtbaar aanwezig
Elke schooldag, zowel ’s ochtends als ’s avonds, staan gemeenschapswachten aan de bushalte. Joan Vanderbeken is dagelijks aanwezig: “De maatregelen werpen duidelijk vruchten af. In dialoog gaan werkt wonderwel: zij stellen vragen, wij leggen uit, en de jongeren begrijpen het. Ze corrigeren elkaar ook, dat is positief. We proberen aanwezig te zijn tot aan de kerstvakantie, zodat de nieuwe gewoontes echt ingeburgerd geraken.”
“De jongeren begrijpen het. Ze corrigeren elkaar ook, dat is positief” – gemeenschapswacht Joan Vanderbeken
Ook de gebiedswerker wijst erop dat het doel niet is om boetes uit te delen, maar om escalatie te vermijden. “De voorbije jaren ging het niet enkel over zwerfvuil, maar ook over jongeren die op auto’s sprongen, brandjes stichtten of vuil in brievenbussen stopten. Soms was er schade aan voertuigen, al dan niet bewust. De maatregelen waren noodzakelijk. Het is de combinatie die werkt: de blauwe lijn, extra haltes en vooral de sensibilisering in de scholen.”
Jongeren reageren
Ook de scholieren zelf voelen dat de situatie veranderd is. Kaithlynn Ampe (15) neemt dagelijks de bus sinds vorig jaar: “Ik zag vaak mensen op privédomein staan. Ik snap dat dat niet leuk is, zeker als er schade ontstaat aan auto’s. Dan is die lijn wel een goede oplossing. Maar een boete van 500 euro vind ik overdreven, soms sta je per ongeluk verkeerd.”
“Een boete van 500 euro vind ik overdreven, soms sta je per ongeluk verkeerd” – scholier Kaithlynn Ampe
Blijvende uitdaging
Ondanks het positief resultaat, blijft er spanning. “Zonder gemeenschapswachten of politie loopt het direct weer fout”, zegt Els. “We zijn ervan overtuigd dat toezicht de sleutel is. Vanaf oktober worden er GAS-boetes aangekondigd. We vrezen dat dat tot ruzie zal leiden.”
Het stadsbestuur benadrukt dat de eerste weken bewust in het teken staan van sensibilisering. Pas vanaf oktober worden overtredingen daadwerkelijk beboet. Burgemeester Ruth Vandenberghe zei eerder dat de blauwe lijn vooral bedoeld is om discussies te vermijden en grenzen duidelijk te maken, niet om jongeren direct te sanctioneren.
De vraag blijft of dat signaal voldoende zal zijn op lange termijn. Voorlopig overheerst een voorzichtig optimisme. De jongeren zijn aanspreekbaar, de buurt ervaart minder overlast en de gemeenschapswachten signaleren positieve evoluties. De échte test zal komen wanneer het dagelijks toezicht wordt afgebouwd.
The post Maatregelen aan bushalte tonen effect, maar buurt blijft ongerust: “Zonder toezicht loopt het direct weer fout” is provided by KW.be.