Aanstaande zondag wordt op het circuit van Racing Club Roeselare de voorlaatste manche van het Belgisch kampioenschap voor telegeleide wagentjes verreden. En dat is voor alle duidelijkheid geen kinderspel. De autootjes wegen amper 2,4 kilo, maar halen wel snelheden tot 120 kilometer per uur. Er horen zelfs pitstops en bandenwissels bij. “Vergelijk het met Formule 1, maar dan in het klein.”
Het circuit van Racing Club Roeselare, dat sinds maart 2019 te vinden is in de Kachtemsestraat 352, pal tegen de E403, ligt er piekfijn bij voor de race van zondag. Dertig deelnemende teams uit heel België zullen het er tegen elkaar opnemen. In de voormiddag staan de kwalificatierondes gepland, in de namiddag wordt de finale gereden. “Toeschouwers zijn gratis welkom”, benadrukt penningmeester Nico Vandewynckel. “Een heel bewuste keuze. Het is lang niet de eerste keer dat we een BK organiseren, terwijl we vorig jaar al voor de derde keer de eer kregen om het Europees kampioenschap te organiseren, maar er bestaan nog altijd veel misvattingen over onze sport.”
Geen kinderspel
Nico legt uit dat je de races best kunt vergelijken met Formule 1, maar dan in het klein. Ondanks de beperkte grootte – het om modellen van 1/8 – zijn de 4×4 benzinewagentjes (er bestaat trouwens ook een klasse voor elektrische wagentjes, red.) waarmee komend weekend geracet wordt best krachtig. Ze hebben allemaal een motortje van 2 pk met een automatische versnellingsbak en gaan tot 45.000 toeren. Een wagentje weegt slechts 2,4 kilo. “Er worden hier snelheden van 120 kilometer per uur gehaald”, vertelt Nico. “Toppers kunnen een ronde op het circuit in minder dan vijftien seconden afleggen, terwijl het er bij de pitstops op aan komt om zo snel mogelijk weer te kunnen vertrekken.”
“Er worden hier snelheden van 120 kilometer per uur gehaald”
En er zijn flink wat pitstops nodig tijdens een race. “De wagentjes hebben namelijk allemaal een benzinetank van 125 cc. Daar kan je ongeveer vier minuten mee rijden. Dus om de vier minuten komen de wagens de pits binnen en dient de tank gewisseld te worden. Bij de finale, die een half uur duurt, hoort bovendien ook een bandenwissel. Geoefende teams kunnen dat klusje klaren in zowat zeven seconden.” De races met telegeleide wagentjes zijn met andere woorden geen kinderspel.
Amper drie pistes in België
“De sport bestaat eigenlijk al sinds de jaren zeventig”, weet Nico. “Onze club werd opgericht in 1983. Doorheen de jaren zaten we op verschillende locaties in Roeselare. Eerst in de Kleine Kalkenstraat, daarna in de Leopold III-laan en sinds 2019 zijn we hier aan de rand van de E403 te vinden. Een fantastische plek waar we niemand storen en helemaal vrij zijn om te genieten van onze hobby (de verhuis uit de Leopold III-laan kwam er na aanhoudende klachten over geluidsoverlast, red.). Iedereen die hier voor het eerst komt, is ook altijd enorm onder de indruk van ons circuit. Er zijn in ons land maar drie permanente pistes meer: in Genk, Bierset en in Roeselare. We hebben ruim 120 leden uit heel België die hier komen racen.”
Nico begon zelf op zijn vijftiende met racen en heeft zelf ook een Belgische titel op z’n palmares. “Ik woonde niet ver van de plek waar de club eerst zat en ging vaak kijken naar de wedstrijden. Zo ben ik er als het ware mee opgegroeid. Ik rij ondertussen al 35 jaar. Ook aan Europese kampioenschappen heb ik al meegedaan, net als aan het wereldkampioenschap in de Verenigde Staten. Het is een passie.” (SV)
Toeschouwers kunnen het BK gratis bijwonen. Parkeren kan op de site van RCR, waar je ook kan genieten van een hapje of een drankje. Meer op www.racingclubroeselare.be.
The post Racing Club Roeselare verwelkomt BK voor telegeleide benzinewagentjes: “Vergelijk het met Formule 1, maar dan in het klein” is provided by KW.be.