Na succes in de VS scoort ook Britse versie van ‘Bestemming X’: “Opsteker voor onze sector”

Met meer dan 7 miljoen kijkers voor de finale is ook de Britse versie van ‘Bestemming X’ een onverhoopt succes gebleken. Productiehuis Geronimo, opgericht door West-Vlamingen Emanuel Vanderjeugd en Jasper Moeyaert, ziet zo hun befaamde concept de wereld rondgaan. Een win-winsituatie, op financieel én creatief vlak. “We hebben veel geleerd van de Amerikaanse en Britse versie.”

Het concept van ‘Bestemming X’ is al even simpel als geniaal. Je stopt een aantal onbekende mensen op een geblindeerde bus en na uren houd je halt op een plek die zij moeten kunnen pinnen op een landkaart. Al van bij de eerste aflevering op VTM, in februari 2023, was het potentieel duidelijk. Gokken en misleiden stond hier centraal, wat voor de nodige spanning zorgde. Het concept trok ook de aandacht van het buitenland, met dank ook aan het winnen van een Gouden Roos.

De Britten keken massaal naar ‘Destination X’.
De Britten keken massaal naar ‘Destination X’. © BBC

Eind mei ging de Amerikaanse versie op antenne, met Jeffrey Dean Morgan als presentator. Hij is onder meer bekend van televisieseries als The Walking Dead, Grey’s Anatomy en The Boys. Morgan is het type ‘you love to hate’. “Als presentator bracht hij een enorme geloofwaardigheid aan de dag”, aldus Emanuel. “Zijn minzame glimlach en dat arrogant rolletje paste perfect in de reeks, die meer gericht was op competitie en conflict dan onze versie. Ik heb hem mogen ontmoeten, en hij is bijzonder aimabel en down-to-earth.”

Jeffrey Dean Morgan presenteerde de Amerikaanse versie, waar wellicht een vervolg op komt.
Jeffrey Dean Morgan presenteerde de Amerikaanse versie, waar wellicht een vervolg op komt. © GF

De Amerikaanse variant sloeg aan, met al van bij de start meer dan 2 miljoen kijkers. “Het is vooral fijn dat het daar ook goed deed op Peacock, de streamingsdienst van NBCUniversal. Voor adverteerders bijvoorbeeld is dat heel interessant omdat je daar een jongere doelgroep bereikt.” Met Peacock erbij tikte de teller aan tot meer dan 10 miljoen kijkers.

Ook in het Verenigd Koninkrijk ging er afgelopen zomer een versie van ‘Bestemming X’ van start. “Eerlijk? Ik was erg geschrokken van hoe goed het daar deed. Het scoorde zelfs beter dan de Britse versie van De Verraders, dat daar erg populair is. Vorige week werd de finale uitgezonden, die bekeken werd door 7 miljoen mensen. Straffe cijfers. Ook hier was de presentatie niet voor de hand liggend. Acteur en presentator Rob Brydon is iemand die doorgaans een specifiek doelpubliek en een uitgesproken stijl heeft, ook qua humor. Dat werkte wonderwel. Qua spelverloop en casting leunde die productie wel meer aan bij onze Vlaamse versie.”

Rob Brydon ontpopte zich als de perfecte gastheer voor ‘Destination X’ in Groot-Brittannië.
Rob Brydon ontpopte zich als de perfecte gastheer voor ‘Destination X’ in Groot-Brittannië. © GF

Geronimo is intussen in gesprek voor een tweede seizoen in zowel de VS als Groot-Brittannië. “Een tweede seizoen in Frankrijk is ook een optie. Het succes van de VS speelt daar ook een rol in. Amerika is op dat vlak een soort katalysator. We zijn ook bezig met Australië, wat ook een grote afzetmarkt is. In oktober is er ook een belangrijke televisiebeurs, waarbij we hopen dat we nog meer landen te kunnen overtuigen, want productioneel is het wel een stevige investering. Maar misschien komt er ooit een versie waarbij we wereldwijd kunnen gaan…”

Bij ons komt er alvast ook een derde seizoen, al worden de lippen stevig op elkaar gehouden over waar en wanneer. “Zowel de Amerikaanse als Britse versie hebben ons anders doen kijken naar zowel de cast, het reality-aspect als de gameplay. We hebben er veel uitgeleerd, en we gaan voor het derde seizoen de focus meer leggen op de essentie en we zullen ook Aster (Nzeymana, red.) uitspelen als presentator.”

Aster Nzeyimana presenteert straks het derde seizoen van ‘Bestemming X’.
Aster Nzeyimana presenteert straks het derde seizoen van ‘Bestemming X’. © VTM

Het succes van ‘Bestemming X’ is niet alleen goed nieuws voor het productiehuis, want het is geen geheim dat de sector het niet makkelijk heeft door slinkende budgetten. “VTM heeft het risico genomen om hier in mee te stappen, en draagt daar nu financieel de vruchten van. We deelden het risico en nu ook de inkomsten. Als het concept blijft scoren, kunnen ze daardoor hier op termijn misschien wel een gratis versie maken bij wijze van spreken. Ik hoop in elk geval dat die creatieve manier van aanpak anderen kan inspireren, in de brede Vlaamse sector.”

The post Na succes in de VS scoort ook Britse versie van ‘Bestemming X’: “Opsteker voor onze sector” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Burgemeester voert systematische identiteitscontroles in na nieuw incident van zinloos geweld

De stad Gistel neemt bijkomende maatregelen na het nieuwe geval van zinloos geweld van vorige week. Eerder al liet de burgemeester weten dat hij de politie om extra controles zal vragen, maar wil de burgemeester ook systematische identiteitscontroles uitvoeren. “Die geven onze diensten een extra instrument om snel te handelen wanneer zich opnieuw dreigende situaties voordoen”, klinkt het.

Lees meer »

Kinderen mogen zelf smeden tijdens provinciale molendag

De heemkundige kring van Oelegem, De Brakken, bezorgde veel bezoekers weer een onvergetelijke provinciale molenzondag aan de windmolen van Oelegem. De Ambachtelijke Smedersgilde van België gaf jong en oud de kans om zelf een hangertje – zoals van een molen – te smeden. Dat was een succes.

Lees meer »

Oleg (52) en Annick (54) ruilen De Zevende Hemel in voor nieuw restaurant: “Nu hebben we tijd om een praatje te slaan met klanten”

Oleg Broeders roert nog altijd in de kookpotten en Annick Verhaeghe bedient nog steeds de klanten. Toch gaat het er tegenwoordig anders aan toe voor het koppel: in het voorjaar sloten ze de deuren van De Zevende Hemel in Brugge om een halfjaar later een nieuwe zaak te starten in de Korte Lane. “We wilden bewust kleinschaliger gaan”, vertelt Annick.

Lees meer »

Bart Tommelein (63) blikt een jaar na de gemeenteraadsverkiezingen terug: “Te veel en te snel dingen willen veranderen”

Een jaar na de verkiezingen kanaliseert Bart Tommelein (63) zijn energie in een eigen onderneming, zijn gezin en hobby’s. Met nog steeds grote liefde voor Oostende blikt de ere-burgemeester terug. “Ik heb met een nieuwe en onervaren ploeg te veel en te snel dingen willen veranderen”, zegt hij nu.
The post Bart Tommelein (63) blikt een jaar na de

Lees meer »