Wevelgem betaalt komende zes jaar iets meer voor aankomst Gent-Wevelgem: “Maar is niet dat ze de Lotto hebben gewonnen”

De kogel is door de kerk. De gemeente Wevelgem heeft een akkoord met Flanders Classics over de aankomst van wielerklassieker Gent-Wevelgem. De komende zes jaar zullen de renners weer over de traditionele finish rijden in de Vanackerestraat. Per jaar betaalt de gemeente daar iets meer voor dan de vorige 300.000 euro.

“Welk maximum en welk minimum bepaal je daar? We gaan zeker niet zomaar het dubbele geven, we prediken daar redelijkheid. We zijn er wel van overtuigd dat de samenwerking goed is”, zei burgemeester Jan Seynhaeve (CD&V) dit voorjaar nog.

Het was een thema voor de verkiezingen en dat bleef het ook tot na Gent-Wevelgem. In 2025 liep het contract af, dus moest er opnieuw onderhandeld worden met organisator Flanders Classics. De voorbije zes jaar betaalde Wevelgem 300.000 euro om de finish in de gemeente te hebben. Dat het bestuur dat opnieuw wilde was duidelijk, maar tegen welke prijs?

Indexering

Dat is nu bepaald. Waar in 2019 die prijs verdubbeld werd, is dat nu allesbehalve het geval. Voor de edities 2026 en 2027 telt de gemeente 310.000 euro neer, voor de twee edities daarna komt daar 10.000 euro bij, voor 2030 en 2031 klopten de partijen af op 330.000 euro. “Een indexering dus. Het is niet dat ze de lotto gewonnen hebben”, aldus Seynhaeve. “Sommigen opperden dat we niet boven de 400.000 mochten gaan, daar zijn we mooi in geslaagd.”

Seynhaeve maakt ook de vergelijking met andere steden en gemeenten en noemde specifiek Waregem. Daar betaalt de stad 275.000 euro voor de aankomst van Dwars Door Vlaanderen. “De naam van de stad zit zelfs niet in de naam van de wedstrijd. Bij ons is dat ook weer een voorwaarde”, vertelt hij.

Alternatief bij andere startplaats

Er werden ook nog andere voorwaarden opgenomen. Zo moet de aankomst de komende zes jaar in de Vanackerestraat liggen en dat voor zowel mannen als vrouwen elite. Ook de doortocht door de deelgemeenten na de start ligt vast in het contract. Al zit daar wel een addertje onder het gras.

Wat als Ieper niet meer de startplaats is en het parcours dus moet aangepast worden? “Dan moet er een waardig alternatief zijn. De gemeente stelde zelf voor dat de vrouwenwedstrijd er dan start. Als de organisatie met een ander alternatief komt, dan kan dit enkel met ons akkoord”, licht de burgemeester toe.

Nog drie contracten

In de marge van de onderhandelingen met Flanders Classics onderhandelde de gemeente ook over drie andere koersen op het grondgebied. Bedoeling was om voor Gullegem Koerse, Cyclocross Gullegem en Moorsele Koerse ook voor zes jaar een toelage en de daaraan gekoppelde voorwaarden vast te leggen.

Gullegem Koerse, de Koningin der Kermiskoersen, krijgt in 2026 31.000 euro. Elk jaar komt daar 1.000 euro bij tot en met 2031. Gullegem moet daarbij in de officiële wedstrijdnaam blijven en de start en aankomst blijven in Wevelgem.

Gemeenteraad

Cyclocross Gullegem moet aan diezelfde voorwaarden voldoen. Daarvoor krijgt het volgend jaar 23.250 euro, dat de komende zes jaar telkens verhoogd wordt met 750 euro. Eerder liet de organisatie weten dat ze deze legislatuur hoopt het Belgisch Kampioenschap naar Wevelgem te halen.

De vierde speler die de komende zes jaar financiële steun krijgt is Moorsele Koerse – en dat voor het organiseren van minstens vier koersen. Volgend jaar ontvangen ze 6.000 euro dat elk jaar verhoogt tot uiteindelijk 7.000 euro in 2031.

Burgemeester Jan Seynhaeve is alvast blij met de onderhandelde contracten. De vier organisatoren tekenden voor akkoord, nu is het aan de gemeenteraad die op 11 september groen licht moeten geven. “Hopelijk volgt dan de formele goedkeuring”, klinkt het. “We hebben zo’n vijftien koersen in een jaar op ons grondgebied. We blijven zo een echte wielergemeente.” (JDW)

The post Wevelgem betaalt komende zes jaar iets meer voor aankomst Gent-Wevelgem: “Maar is niet dat ze de Lotto hebben gewonnen” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Karel Van Parys ruilt Sint- Lodewijkscollege voor OLVA

Omdat hij ervoor opteert om voor de klas te staan, verlaat directeur Frank Demeulemeester na drie jaar het Onze-Lieve-Vrouwecollege (OLVA) in Assebroek. De zoektocht van het schoolbestuur naar een nieuwe schoolleider resulteerde in de aanstelling van Karel Van Parys (44) die op 1 september aan de slag gaat.
The post Karel Van Parys ruilt Sint- Lodewijkscollege voor OLVA appeared

Lees meer »

Oude Bevelsesteenweg koploper in snelheidsovertredingen bij schoolcontroles

De start van het nieuwe schooljaar betekende ook voor politiezone Berlaar-Nijlen een verhoogde inzet op verkeersveiligheid rond de scholen. In de eerste week van september werd extra gecontroleerd op snelheid in de schoolomgevingen. De cijfers tonen aan dat de meeste bestuurders zich aan de regels hielden, al werden toch wel wat hardrijders betrapt.

Lees meer »

Defensie en Pensioenen versnellen behandeling dossiers van terreurslachtoffers

De erkennings- en vergoedingsdossiers voor slachtoffers van terreurdaden moeten voortaan sneller en beter worden behandeld. Dat is alvast de bedoeling van een samenwerkingsovereenkomst die minister van Defensie Theo Francken (N-VA) en de Federale Pensioendienst onlangs hebben ondertekend. Defensie maakt ruim een half miljoen euro vrij om de digitalisering van de dossiers te verbeteren.

Lees meer »

Schepen stelt voor om doorgaand zwaar verkeer door Brielen te verbieden

Schepen van Mobiliteit Diego Desmadryl (Team Ieper) stelde op de gemeenteraad voor om doorgaand zwaar verkeer te verbieden in Brielen en om te leiden via N38 en N321. Hij deed het voorstel nadat Philip Bolle (Vooruit) kritiek uitte op de bevraging die de Vlaamse overheid op 1 september lanceerde.
The post Schepen stelt voor om doorgaand zwaar verkeer door

Lees meer »