De uit Brugge afkomstige topdesigner Glenn Martens stuurde begin juli zijn allereerste collectie voor modehuis Maison Margiela de Parijse catwalk op. De nieuwe herfstcampagne hangt hij dan weer verrassend op aan de bekende Amerikaanse actrice en zangeres Miley Cyrus.
Glenn Martens (42) groeide op in Brugge en studeerde in 2008 af aan de Modeacademie van Antwerpen. Daarna vertrok hij naar Parijs waar hij achtereenvolgens bij Jean Paul Gaultier en Yohan Serfaty werkte, en freelance voor Bruno Pieters en Hugo Boss.
In 2012 richtte hij zijn eigen label op, een jaar later werd hij creatief directeur van Y/Project. Hij won ook tal van prestigieuze modeprijzen, en volgde in januari 2025 John Galliano op als de nieuwe creatief directeur van Maison Margiela.
Controverse
Voor dat modehuis presenteerde hij in juli dit jaar zijn debuut coutureshow, waarmee hij een nieuwe richting inslaat na het vertrek van Galliano. Als gezicht voor de herfstcampagne koos hij bovendien celebritygezicht Miley Cyrus, een keuze die al op heel wat controverse in modemiddens mocht rekenen. (lees verder onder de foto)

In de campagne zien we Cyrus door de lens van fotograaf Paolo Roversi. Op enkele beelden is de zangeres ‘gekleed’ in niets meer dan witte, ruwe penseelstreken en de klassieke Tabi-laarzen. Daarmee is ze eerder dan model, een allusie op thema’s als transformatie, verval en vergankelijkheid die altijd al aanwezig waren in Margiela’s werk.
The post Wereldster Miley Cyrus is gezicht van herfstcollectie Brugse ontwerper Glenn Martens is provided by KW.be.