De organisatoren van de stille mars voor Herwin achten de havenbedrijven deels verantwoordelijk voor de moord op deze Zeebrugse havenarbeider. Moeten zij faciliteiten voorzien voor truckers zodat die tijdens de weekends niet dronken rondzwerven in Zeebrugge? De transportbedrijven willen geen hotelkosten betalen voor vrachtwagenchauffeurs in Zeebrugge.
Welke lessen trekken het stadsbestuur én het havenbestuur uit de tragische dood van Herwin Alleman, die op vrijdagavond 22 augustus door twee dronken Russische truckers doodgeslagen werd in de Zeebrugse Strandwijk? We legden zeven vragen voor aan burgemeester Dirk De fauw, tevens ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges.
Zijn de havenbedrijven deels verantwoordelijk voor de truckers en moeten ze zelf faciliteiten voor truckers voorzien?
“Het is een gedeelde verantwoordelijkheid, zowel van het Havenbedrijf, de transportbedrijven als van de terminals in de haven. Terminals kunnen mee zorgen voor basisfaciliteiten voor de chauffeurs die bij hen komen laden en lossen. Het Havenbedrijf neemt de bredere infrastructuur en mobiliteitsoplossingen voor zijn rekening.”
“Europa verbiedt dat truckers hun weekendrust in hun cabine doorbrengen”
“Voor de verplichte lange weekendrust is het de verantwoordelijkheid van de transportbedrijven om hun chauffeurs toegang te geven tot een hotel of een gelijkwaardige voorziening, conform de Europese regelgeving die bepaalt dat deze rust (minstens 45 uren) niet in de cabine mag worden doorgebracht.”
Is de transportzone in Zeebrugge een ‘oorlogsgebied’, zoals oppositielid Jasper Pillen stelt?
“Het klopt dat de transportzone in het weekend geen aangename plek is om door te wandelen. De term oorlogsgebied vind ik overdreven. De zone is enkel bedoeld voor verplichte korte rusttijden, die chauffeurs conform de regelgeving wel in hun cabine kunnen nemen.”
Hoe zien de concrete plannen voor de revitalisering van de transportzone eruit?
“We hebben begin dit jaar de opdracht gegeven aan de WVI om een dossier in te dienen bij de Vlaamse overheid om een VLAIO-subsidie te kunnen bekomen voor een structurele aanpak van de transportzone. Hiermee zou tot 60 procent van de totaalkost gesubsidieerd kunnen worden. Extra financiële steun is noodzakelijk, want een aanpak ten gronde zou een miljoeneninvestering vanuit de stad vragen. Omdat de transportzone in de haven ligt, zouden we als stad geen aanspraak op deze subsidies kunnen maken. We schreven hiervoor al de bevoegde minister aan.”
“Elk trucker creëert in Zeebrugge dagelijks evenveel afval als een doorsnee gezin per week produceert”
“In tussentijd zet onze dienst Openbaar Domein fors in op het net houden van de transportzone. Zo worden de afvalcontainers dagelijks geledigd en wordt de onmiddellijke omgeving opgeruimd. In de zomermaanden gebeurt dit 7/7, in de winterperiode 5/7. De capaciteit van de afvalcontainers bedraagt 9.900 liter, wij ervaren dat deze hoeveelheid dagelijks overschreden wordt. Soms ligt er dubbel zoveel afval, wat betekent dat de truckers dagelijks voor meer dan 100 liter afval per parkeervlak zorgen. Dat is ongeveer evenveel als een standaardgezin wekelijks produceert…”
“Frequent plant onze dienst Openbaar Domein grondige opruimbeurten met veegmachines in. Sinds 2020 voorzien we drie extra werftoiletten bovenop het al bestaande vaste openbaar toilet, een kostprijs van 10.000 euro per jaar. Daarnaast zetten we een camera in om sluikstorten te bestrijden.”
Truckers parkeren hun voertuig langs de Isabellalaan en dumpen daar hun afval. Voor Wecandance en Bomboclat zijn er campings met mobiele douches en toiletten. Kan dat niet voor truckers langs de Isabellalaan?
“Als we mobiele faciliteiten plaatsen in de Isabellalaan, moet die plek zorgvuldig gekozen worden. We moeten rekening houden met de aantrekkingskracht die zo’n plek uitoefent op chauffeurs, de overlast voor de buurt en de (verkeers)veiligheid.”
Wanneer wordt de havenparking in de haven operationeel?
“De werken zijn gestart in juni, de opening is voorzien in het voorjaar van 2026. Er zal plaats zijn voor 140 vrachtwagens (trekkers en trailers). Wanneer het enkel trekkers zijn, is er uiteraard ruimte voor meer voertuigen. Omdat de locatie verder van het centrum ligt, verwachten we bovendien minder impact voor de buurtbewoners.”
Is een goedkoop truckershotel in Zeebrugge de oplossing?
“Het voorzien van hotelinfrastructuur is niet de taak van het Havenbedrijf. Bovendien is het de vraag of transportbedrijven bereid zijn om hotelkamers voor hun chauffeurs te betalen. Uit eerdere controles is gebleken dat dit vaak niet het geval was. Zoals gezegd verbiedt Europa dat de wekelijkse rust in de cabine wordt doorgebracht.”
“De politie verbaliseerde dit jaar amper twee dronken truckers, er waren zeven vechtpartijen onder Zeebruggenaars en mariniers”
“Het Ibis Styles hotel en Holiday Suites hebben samen meer dan 1.000 bedden in Zeebrugge. Ze zijn samen een van de grootste hotels van West-Vlaanderen, maar ze hebben geen parking voor vrachtwagens, trekkers of trailers.”
“Een overnachting op de Total-parking kan betaald worden via een truckersapp (betaald door de baas) en kost 15 euro. Er is daarbij een voucher bij inbegrepen voor 10 euro om te besteden in de shop, dus duur is dat niet. Uit gesprekken met chauffeurs is duidelijk dat men toch liever opteert voor een gratis parking…”
Hoeveel klachten zijn er over truckers?
“Het meldpunt kreeg vooral klachten over foutgeparkeerde vrachtwagens en sluikstorten. Dat is overlast, geen structurele onveiligheid. De politie noteerde dit jaar vier feiten in de Strandwijk: twee feiten tussen buurtbewoners en twee feiten van dronken truckchauffeurs op een haventerrein. Dat leidde tot pv’s voor openbare dronkenschap en bestuurlijke opsluitingen. In Zeebrugge-dorp waren er zeven feiten: opzettelijke slagen, waarbij enkel bewoners of militairen van de Marinebasis betrokken waren…”
The post Transportbedrijven willen geen hotel voor hun truckers betalen in Zeebrugge: welke lessen trekt havenbestuur uit moord op Herwin? is provided by KW.be.