De auditeur van de Raad van State heeft dinsdag geadviseerd om het annulatieberoep van treinbouwer Alstom te verwerpen. Dat bedrijf was naar de rechtbank getrokken tegen de plannen van spoorwegmaatschappij NMBS om een bestelling van honderden nieuwe treinstellen toe te wijzen aan het Spaanse bedrijf CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles). Meestal wordt het advies van de auditeur gevolgd: de Raad van State zal zich een van de volgende dagen uitspreken.
Volgens Alstom, dat ook een fabriek in Brugge heeft en kenniscentra in Charleroi, waren er verschillende inbreuken met de openbare aanbesteding van de NMBS, meer bepaald de manier waarop de spoorwegmaatschappij de verschillende kandidaturen beoordeelde. Het bedrijf verwijt de NMBS ook een gebrek aan transparantie over hoe ze tot de keuze voor CAF kwam.
Maar volgens de auditeur zijn de berekeningsmethoden die de spoorwegmaatschappij heeft gehanteerd in het kader van deze aanbesteding “deugdelijk”. Er werden volgens de auditeur ook geen flagrante beoordelingsfouten vastgesteld.
Tijdens de zitting kwamen ook ngo’s en middenveldorganisaties aan het woord, die CAF ervan beschuldigen nauw betrokken te zijn bij de mensenrechtenschendingen en oorlogsmisdaden in Palestina. Maar volgens de auditeur moet de interventie van deze groepen onontvankelijk worden verklaard omdat er geen rekening mee moet worden gehouden in een openbare aanbestedingsprocedure.
Minder energie
Alstom en de NMBS stonden dinsdag tegenover elkaar voor de Franstalige kamer, woensdag komt de andere concurrent Siemens aan de beurt voor de Nederlandstalige kamer van de Raad van State.
De NMBS wil maximaal 600 nieuwe treinstellen tegen 2034, voor een geraamd bedrag tussen 1,7 en 3,4 miljard euro. In een eerste fase gaat het om 180 treinstellen, goed voor 54.000 zitplaatsen. Eind februari dit jaar werd CAF als voorkeursbieder aangeduid. Het Spaanse bedrijf was naar verluidt niet de goedkoopste kandidaat, maar scoorde wel het best op basis van alle criteria waarmee rekening werd gehouden. Zo zouden de treinen van CAF minder energie verbruiken, wat op lange termijn een groot verschil maakt in kosten.
De Raad van State schorste die eerste beslissing echter, omdat ze niet transparant genoeg was. Daarop deed de NMBS een aantal herberekeningen, waar CAF opnieuw als beste uitkwam. En op 23 juli werd CAF bevestigd als voorkeursbieder. Het Spaanse bedrijf haalde het van het Franse Alstom en het Duitse Siemens.
The post Auditeur Raad van State adviseert om beroep van Alstom te verwerpen is provided by KW.be.