Op zaterdag 30 augustus organiseren vier twintigers de eerste editie van de Oest Open Air op een weide naast slagerijhoeve De Spyker in Sint-Kruis. “Er zijn al meer dan 800 tickets verkocht, mede dankzij de komst van drie top dj’s”, zegt medeorganisator Joris Deckmyn.
De vier vrienden – Joris Deckmyn, Laurens Demol, Thibault Neyt en Aaron Desmet – hebben de voorbije jaren al enkele private tuinfeesten op touw gezet. De voorbije maanden rijpte het idee om op professionele basis een grootschaliger evenement te organiseren.
Sponsors
“We vullen elkaar perfect aan en hebben elk onze achterban en connecties. Zelf hebben Aaron en ik een verleden als leider bij KSA Moerkerke en KSA Rooyghem”, legt Joris Deckmyn uit. “Hierdoor kunnen we rekenen op een heleboel ervaren (oud-)leiding.”
“We hebben voor ons feest de nodige partners en sponsors gezocht. Laurens bijvoorbeeld werkt bij het bedrijf Arbix uit Oostkamp, dat duurzame meubels maakt uit houtsnippers en onze locatie zal aankleden.”
“Thibault is hovenier en heeft het nodige materiaal en kennis om de weide om te toveren in een groene beleving. Daarnaast kunnen we rekenen op de horeca-ervaring van Aaron, die al één jaar De Smisse in Damme uitbaat. De hulp van deze kroeg is cruciaal voor een efficiënte barwerking. We kunnen gebruik maken van een weide naast Slagerij De Spycker, die eigendom is van Laurens tante.”
Vergunning
“We hebben uiteraard een vergunning gekregen van de Stad Brugge om ons feest te organiseren. Doelbewust hebben we ervoor gekozen om het evenement van 13 tot 1 uur te laten plaatsvinden. Overdag feesten is een relatief nieuw concept, dat aanslaat bij jongeren en vooral beginnende werkmensen. Zeker in de zomer, bij mooi weer. Of laat ons toch hopen” lacht Joris.
Achter de naam ‘Oest’ schuilt volgens Joris Deckmyn een woordspelletje: “Tijdens een van onze vele brainstorm sessies vertelde de opa van Laurens ons dat er vroeger eind augustus op die weide het einde van de oogst gevierd werd. ‘Oest’ verwijst naar die oogstfeesten, maar je kunt er ook grappige verwijzingen naar ‘oeist?’ en ‘goeste’ naar maken. Die leuke quotes gebruiken we in onze on- en offline marketing.”
Herbruikbare bekers
Voor de tentverhuur, de lichtshow en het geluid doet Oest een beroep op jeugdvrienden en de eigenaars van de professionele firma Edisons, die ook Polé Polé in Gent mee realiseert. “We willen heel hard inspelen op de beleving en organiseren uit het standpunt van de bezoeker. We willen alles zo efficiënt en makkelijk mogelijk maken.”
“Een voorbeeld hiervan is dat we herbruikbare OEST-bekers lanceren waarvoor we geen waarborg vragen omdat dit vaak frustratie veroorzaakt. Om ze terug te krijgen rekenen we op de goodwill van de bezoekers, maar we doen dit op een originele, speelse manier. De mensen zullen met hun bekers kunnen stemmen op Club of Cercle”, aldus Joris Deckmyn.
DJ Faisal
Naast bevriende dj’s treden drie bekende artiesten op tijdens Oest. “We slaagden erin om Faisal, die dit jaar Pukkelpop afsloot, te strikken, naast Eagle en Mirage. Dankzij onze goede marketing op de sociale media werden in de eerste 48 uren na de lancering van OEST al 350 tickets verkocht. Nu zitten we al aan 800 verkochte tickets en mogen nu hopen op een duizendtal bezoekers”, besluit Joris Deckmyn.
The post “Met je beker kan je stemmen op Club of Cercle”: Vier twintigers organiseren Oest Open Air is provided by KW.be.