Meerdere hittegolven, tropische dagen en slapeloze nachten. De zomer van 2025 maakt duidelijk dat koeling in huis geen luxe meer is voor veel Belgen. Nieuwe cijfers van Frixis tonen een forse stijging van maar liefst zeventien procent in de verkoop van airco’s, en volgens marktleider Daikin is dat geen tijdelijke piek maar een structurele trend, gedreven door klimaatverandering, thuiswerk en energie-efficiënte technologie.
Het is kwart voor drie ’s nachts in een appartement in Oostende. De ramen staan wagenwijd open, maar de hitte lijkt de kamer niet te verlaten. De ventilator zoemt onvermoeibaar, zonder merkbaar effect. Aan de ontbijttafel de volgende ochtend valt de beslissing: “We bestellen een airco.” Zo’n verhaal speelt zich deze zomer in duizenden Belgische huishoudens af.
De combinatie van meerdere hittegolven en temperaturen tot 34 graden in het binnenland drijft steeds meer mensen naar de elektronicawinkel of installateur. Volgens cijfers van Frixis, de Belgische Unie voor Koude en Luchtbehandeling, werden er deze zomer 17 procent meer airco’s verkocht dan in dezelfde periode van 2024.
“Hittegolven en comfort zijn belangrijke factoren voor de stijgende vraag naar airco’s”, zegt Sofie Sap, woordvoerster van Daikin. “Mensen willen comfortabel kunnen slapen en werken, ook als het buiten bloedheet is.” Daikin volgt de markt al jaren op de voet. De Europese marktleider zag de verkoop in België de afgelopen vijftien jaar verdrievoudigen. “In gans Europa zijn er in die periode ongeveer 1,75 keer meer installaties verkocht.”
Thuiswerk
“Maar de verkoop wordt niet alleen aangejaagd door tropische dagen. De coronapandemie en de opmars van thuiswerk speelden ook hun rol. Sinds COVID werken meer mensen structureel van thuis uit”, legt Sap uit. “Dat zorgt ervoor dat het comfort van de thuiswerkplek belangrijker is geworden.” Daarbovenop komt de energietransitie. “Airco’s zijn eigenlijk lucht-luchtwarmtepompen”, zegt Sap. “Ze kunnen koelen én verwarmen, en dat op een energiezuinige manier. In Scandinavië worden ze vooral gebruikt om te verwarmen. In Zuid-Europa zie je dan weer dat het vooral om koeling gaat. Het idee dat een airco enkel koelt, klopt allang niet meer.”
De stijgende energieprijzen versterken die trend. “Lucht-luchttoestellen zijn heel efficiënt. Zeker bij grote renovaties kan je een airco perfect incalculeren. In goed geïsoleerde woningen blijft warmte in de zomer langer hangen, waardoor koeling soms onmisbaar wordt.”
Blijvende groei
Ook de Belgische productie speelt mee in dit verhaal. “In onze fabriek in Oostende produceren we voor de hele Europese markt”, aldus Sap. “Maar om te begrijpen hoe mensen reageren op een hittegolf, moet je bij de installateurs zijn. Zij merken als eerste welke toestellen populair worden en wanneer de vraag piekt.”
Met steeds intensere en langere hittegolven in het vooruitzicht lijkt de groei van de aircomarkt niet meteen te stoppen. “De vraag is structureel aan het groeien”, besluit Sap. “En zolang comfort, energie-efficiëntie en klimaatverandering samenkomen, zal die trend zich voortzetten.”
(ZB)
The post Steeds meer West-Vlamingen kiezen voor airco in huis: “In onze fabriek in Oostende produceren we voor de hele Europese markt” is provided by KW.be.