Met het project DAKS 2.0 zet de gemeente opnieuw een stap vooruit in toekomstgericht beleid. Er wordt gestart met het verzamelen van anonieme gegevens over bezoekersdrukte, mobiliteit en winkelbezoek in het handelscentrum. Het doel is een levendige en aantrekkelijke kern te creëren waar zowel handelaars als bezoekers zich thuisvoelen.
DAKS 2.0, voluit Data in Kleine Steden, is een samenwerking tussen zeven West-Vlaamse steden en gemeenten. Het project wordt gecoördineerd door het provinciaal kenniscentrum voor detailhandel en kernversterking, in samenwerking met POM West-Vlaanderen. Binnenkort verschijnen in het straatbeeld van Oostkamp enkele meettoestellen die volledig anoniem en GDPR-proof functioneren. Ze filmen niet, slaan geen beelden op en registreren geen persoonsgegevens. Ze tellen enkel hoeveel mensen zich verplaatsen, waar het druk is en hoeveel bezoekers winkels effectief betreden.
Beter inzicht krijgen
Met deze verzamelde data wil het gemeentebestuur beter inzicht krijgen in wat er leeft in de gemeente, om zo het lokale handelsleven doelgerichter te ondersteunen, het mobiliteits- en parkeerbeleid op te volgen en waar nodig bij te sturen. “We kunnen nu niet altijd inschatten of bepaalde acties, zoals de eindejaaractie of de wekelijkse markt, meer bezoekers naar de plaatselijke handelaars brengen. Met DAKS 2.0 zullen we hier een beter zicht op krijgen”, vertelt burgemeester Jan De Keyser bij de voorstelling van het project.
Voor de dataverzameling doet Oostkamp een beroep op twee gespecialiseerde partners. The Retail Factory brengt het aantal passanten en winkelbezoekers in kaart, terwijl Telraam verkeersstromen en mobiliteit analyseert via slimme sensoren. Oostkamp maakt met dit project deel uit van een vernieuwende, datagedreven aanpak.
Objectieve gegevens
“Met DAKS 2.0 willen we onze beleidskeuzes baseren op objectieve gegevens, zodat we niet langer op buikgevoel of veronderstellingen moeten vertrouwen. Deze datagedreven aanpak laat ons toe om de evoluties in onze handelskern nauwgezet op te volgen en maatregelen te nemen die echt effect hebben, zowel op het vlak van mobiliteit als op het ondersteunen van onze lokale economie”, besluit de burgemeester. (GST)
The post Met slimme data naar een sterkere handelskern in Oostkamp is provided by KW.be.