Het Sociaal Huis zal vanaf dit najaar AI-technologie inzetten om de werkdruk van maatschappelijk werkers te verlichten. Het gaat om ‘spraak naar tekst’-toepassingen. “Uiteraard steeds met menselijke eindcontrole”, zegt schepen Charlotte Verkeyn (N-VA).
“De administratieve belasting bij maatschappelijk werkers bij het Sociaal Huis blijft een structurele uitdaging. Het zal vanaf januari 2026 niet verbeteren als er een instroom komt van mensen die geen werkloosheidssteun meer ontvangen”, zegt Charlotte Verkeyn (N-VA). Ze is als schepen, tot de komst van Kristof Gesquiere, nog bevoegd voor het OCMW. “Alle gesprekken van onze medewerkers met cliënten worden neergepend en moeten nadien nog handmatig verwerkt worden in verslagen. Die worden gebruikt voor beslissingen, het dossier van de cliënt en communicatie. De nieuwe ‘spraak naar tekst’-toepassingen zet gesprekken automatisch om, structureert verslagen en nota’s en genereert samenvattende verslagen en automatische communicatie zoals mails en brieven. Uiteraard steeds met menselijke eindcontrole.”
Proefproject
Oostende wacht niet op het onderzoek van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten rond die nieuwe technologieën en stapt in een proefproject met Kortrijk en Brugge rond artificiële intelligentie. “We kregen een demo en die was veelbelovend. De technologie heeft ook geen moeite met dialecten en andere talen”, weet Verkeyn. De schepen wijst op de voordelen. “Er kan snel en correct geregistreerd worden, de communicatie verloopt vlotter, het dossierbeheer verloopt sneller en de mentale belasting voor de maatschappelijk werkers verlaagt. Het zal ook leiden tot betere gesprekken met de cliënten.”
De inzet van de nieuwe technologie zou op termijn moeten leiden tot een besparing van één dag administratief werk per week per maatschappelijk werker. Tijd die zij allicht zullen kunnen invullen met nieuwe aanvragen uit de verwachte toevloed voor aanvragen leefloon/steun vanaf januari 2026. Burgemeester John Crombez (Vooruit) ziet mogelijkheden bij het proefproject. “Bij vragen over werklast of hoge verwerkingstijd is het antwoord niet dat we voor bijkomende dossiers evenredig voltijdse medewerkers aanwerven. We moeten dus ook kijken naar de nieuwe technologieën om verslagen te vertalen naar PV’s of beeldmateriaal te verwerken in dossiers. De verwerkingstijd verlaagt, maar het wordt nog steeds gecheckt door mensen met expertise zodat de kwaliteit behouden blijft.”
The post Sociaal Huis zet artificiële intelligentie in: spraaktechnologie om werkdruk te verlichten is provided by KW.be.