In één week tijd deden vijftien Brugse senioren aangifte van informaticabedrog bij Politie Brugge. Via online oplichting raakten ze duizenden euro’s kwijt. De cel cybercrime van de lokale politie en de stedelijke preventiedienst waarschuwen opnieuw de Bruggelingen.
Afspraak in een verhoorkamer van het Politiehuis, met de ‘harde kern’ van de Local Financial and Cybercrime Unit (LFCU): commissaris Emma Berton, hoofdinspecteur Cedric Van Beveren en rechercheur Ward Verbeke. Zij hebben voor ons gesprek ook Kasper Maertens van de stedelijke preventiedienst en woordvoerder Lien Depoorter uitgenodigd.
Drie jaar geleden al besliste de toenmalige korpschef Dirk Van Nuffel om een gespecialiseerd team samen te stellen, omdat hij zag dat de cybercriminaliteit en computerfraude exponentieel stegen. Vorig jaar noteerde de lokale politie 746 cybercrimedossiers.
Topje van de ijsberg
“Die 746 dossiers zijn slechts het topje van de ijsberg”, stelt preventiemedewerker Kasper Maertens. “Amper één op vijf slachtoffers doet aangifte. Sommigen vinden het sop de kolen niet waard. Denk maar aan de toeristen die bedot werden door een valse QR-code op de Brugse parkeerautomaten. Andere slachtoffers schamen zich en durven de politie niet te verwittigen als ze zich bijvoorbeeld geld lieten aftroggelen, nadat ze overtuigd werden om seksuele handelingen te filmen met hun smartphone. Of als ze zich door vriendschapsfraude – romance scams – lieten ringeloren.”
Commissaris Emma Berton, adjunct-diensthoofd bij de lokale recherche, beaamt: “De klassieke misdrijven, zoals inbraken en diefstallen, gebeuren steeds meer online. Het vergt als dader minder moeite om vanuit zijn luie zetel, met een softwareprogramma dat hij op het dark web aankocht, iemands rekening te plunderen. Hij moet niet eens meer ter plaatse gaan en een deur openbreken.”
Makkelijke prooi
Dat er op één week tijd vijftien Brugse 70-plussers het slachtoffer werden van informaticabedrog, verbaast hoofdinspecteur Cedric Van Beveren, sectiechef van LFCU, geenszins: “Ze zijn een makkelijke prooi: ze zijn niet opgegroeid met het internet, waren het gewoon dat bankiers nog aan huis kwamen. Bovendien hebben ze een vermogen opgebouwd.”
“De oplichters hanteren meestal dezelfde modus operandi: ze bellen hun slachtoffers op met de mededeling dat ze gezien hebben dat er geld van hun rekening is verdwenen. Ze zorgen ervoor dat de gedupeerden panikeren en doen zich voor als de grote beschermers, die het probleem zullen oplossen. Ze vragen de mensen aan de lijn te blijven sommigen bleven zes uur aan de telefoon terwijl ze iemand van de bank naar hun huis sturen. Die komt hun bankkaart halen, vraagt om de pincode en neemt en passant nog wat juwelen mee, zogezegd om ze veilig in de bankkluis te kunnen opbergen!”
Volgens Kasper Maertens zijn de daders van internetfraude gewiekst. “Ze bellen meestal buiten de kantooruren, bovendien spelen ze handig in op de actualiteit. Als er iets in het nieuws verschijnt, misbruiken ze dat feit.”
Valse e-mail
Lien Depoorter beaamt: “Sommige slachtoffers werden zogezegd opgebeld door Card Stop, met de melding dat er frauduleuze verrichtingen met hun kaart plaatsvonden. Anderen kregen een valse e-mail van de CM, met de vraag om hun gegevens bij te werken. De daders stalen 4.000 à 6000 euro bij die 70-plussers.”
“Het zijn niet alleen senioren die zich laten vangen. In Brugge werden er ook al jongeren geronseld voor moneymuling”, vult rechercheur Ward Verbeke aan. “Bendes vragen hen om hun bankkaart voor 500 euro te mogen gebruiken voor een resem transacties. Zo misbruiken ze hun rekening om zwart geld te verduisteren.”
“Nietsvermoedende ouders van minderjarigen worden mee verantwoordelijk gesteld en maken zo deel uit van een georganiseerde bende en moeten het verduisterde geld vergoeden”, zegt Cedric Van Beveren.
“En dan zijn er nog de jongeren die zich, in de hoop op snel geldgewin, laten verleiden tot de aankoop van valse cryptomunten. Of ze geloven de fake advertenties van BV’s die aansporen om te beleggen. Daders ronselen zelfs geldezels aan de schoolpoorten”, aldus Kasper Maertens.
Twee vacatures
Dezer dagen heeft politie Brugge twee vacatures voor IT-experten, met het oog op de uitbreiding van LFCU. Bovendien krijgen tegenwoordig alle interventieploegen een basiscursus cybercrime.
Volgens Emma Berton houdt LFCU zich vooral bezig met het opsporen van valse bankmedewerkers en bankkaartfraude. “Het hacken van websites van bedrijven is hoofdzakelijk de bevoegdheid van de federale politie. Het fenomeen van phishing, waarbij je naar een valse website gelokt wordt, is een bovenlokaal probleem. Goed is dat de nieuwe telecomwetgeving providers toelaat om berichten te scannen, zodat die phishing-links tijdig ontdekt worden, voor er geld verdwijnt.”
Enkele gouden tips
De Stad Brugge rolt een netwerk van Digihulp en cyberadviseurs uit, die al op 30 digipunten persoonlijke hulp verstrekken. De infosessies rond internetveiligheid starten op 4 september in d’Oude Stoasie in Zeebrugge. “Bankmedewerkers komen zelden spontaan aan huis. Geef nooit wachtwoorden of bankkaartcodes via e-mail, telefoon of sociale media. Ga niet in op verzoeken om geld. Verwittig je bank en vraag hulp bij familie, stad of politie.”
Meer info: www.brugge.be/infomoment-internetveiligheid
The post Cybercrime unit van Brugse politie waarschuwt: “70-plussers zijn een erg makkelijk doelwit” is provided by KW.be.