“Laat mij een profeet van de beeldhouwkunst zijn”: Nick Ervinck vult voor de zesde keer K. E. R. K. met ‘Sculptural II’

Moderne kunst heeft een gelaagdheid, maar je moet niet altijd een grote kunstkenner zijn om het te begrijpen, of te appreciëren, zolang het maar zoveel mogelijk mensen ‘raakt’. Ook bij het oeuvre van de baanbrekende beeldende kunstenaar Nick Ervinck, die vanuit zijn atelier in Lichtervelde de wereld blijft veroveren met vernuftige beeldhouwwerken van 3D-print of keramiek, vind je werken die vol zitten met referenties naar het kunsthistorische, maar ook naar pop-culture en hedendaagse herkenbare thema’s.

Al komen er geen hamers en beitels aan te pas bij de creatie van Ervincks weelderige sculpturen, het pikken, schaven en verfijnen gebeurt vooral in Nicks onrustige brein. “Ik ben van nature ongedurig. Dat sentiment is een goudmijn voor inspiratie. Trouwens, mijn artistieke drang bevindt zich niet langer op het niveau van ik wil werk tonen. Dat was vroeger uiteraard wel zo. Nu vertrek ik graag vanuit een bepaalde filosofie en benader ik mijn proces een stuk kalmer. Met andere woorden: ik verlegde mijn artistieke noodzaak.”

Veelmaker

Terwijl hij het magische constructielabyrint van zijn ridderlijke cyborg NESURAK toont, verklaart hij zijn huidige artistieke modus. “Je hebt geen idee hoe minutieus ik mijn werken opbouw. Ik ben een veelmaker, maar wel een van de handelende, denkende soort. Voor ik creëer, ontspint zich een gelaagd en ferm bestudeerd filosofisch, inhoudelijk en bijna wetenschappelijk voortraject.”

“Mijn ideeën komen voort uit reizen, beelden, boeken. Zelfs gesprekken tijdens een barbecue onder vrienden triggeren mijn artistieke ideeën en dat heeft vooral te maken met een vegetarisch stuk vlees dat ook bloedt. (lacht) Maar alles wordt gefilterd door mijn fascinatie voor het posthumanisme, voor AI, voor genetica, voor wat het betekent om mens te zijn in een wereld die steeds artificiëler wordt.”

‘Biechte waarheid’

Het is waarschijnlijk daarom dat we Nicks zelfverklaarde typering als kunstenaar van zijn tijd gewoon moeten geloven. En dat zegt hij biechte waarheid in alle bescheidenheid, terwijl hij eigenhandig een ladder naar boven sleurt om de belichting voor Sculptural II zijn nieuwste expo in K. E. R. K. scherp te stellen.

“Ik ben nu echt gebiologeerd door verschijnselen als AI, genetische manipulatie, games, cyborgs en verregaande automatisatie. Dat voel en zie je in mijn werk. Het blijft mijn grote wens om hier in Sint-Pieters-Kapelle het profetische woord van de kunst uit te dragen. Ik geloof dat de beeldhouwkunst – juist omdat het zo fysiek en tastbaar is – zich uitstekend leent om die vragen zichtbaar te maken. Om te concretiseren wat abstract lijkt.” Die inspiratie voedt niet alleen zijn eigen oeuvre, het ontdoet Nick ook van iedere vorm van oogklepperij. Getuige zijn samenwerking met drie Nederlandse en drie Vlaamse kunstenaars voor Sculptural II.

“Het zijn stuk voor stuk kunstenaars die ik ken of al langer volg. Of met wie ik artistieke verwantschap voel. De tentoonstelling is geen thematische eenheidsworst. Integendeel: ik ben op zoek gegaan naar spanningen, naar verschillen. En naar een gedeelde ernst, een gedeeld geloof in het potentieel van beeldhouwkunst. Het resultaat is een expo met verschillende verhaallijnen die elkaar toch verbinden.”

Artistieke essentie

“Alle deelnemende kunstenaars beschouwen de beeldhouwkunst als hun artistieke essentie. Hun werken zet ik tegenover enkele van de mijne. Ze verschillen wezenlijk, maar toch zie je een duidelijke overeenstemming. Daar houd ik van. Van die dubbele boodschap, van die ogenschijnlijke hak-op-de-tak die eigenlijk een doordachte strategie is.” (lacht) Ook de ruimte speelt een rol.

“Voor mij is het echt een oefening om het niet te vol te zetten. Ik laat bewust de ruimte ook zijn ding doen. De voormalige kerk ademt geschiedenis en spiritualiteit, wat de werken automatisch een andere context geeft. Daartussen probeer ik bewust lucht en leegte te laten. Beeldhouwkunst moet ademen. Het samenspel tussen object, ruimte en licht is essentieel. Op die manier komen de kunstwerken ook ten volle tot hun recht.”

De reputatie van K. E. R. K. begint ondertussen goed in kunstmiddens te sijpelen. Ik krijg redelijk veel reacties van galerijen, collega’s, curatoren en recensenten om hen op de hoogte te houden van de projecten hier. Om die ruchtbaarheid nog te vergroten, exposeren dezelfde artiesten in NQ Gallery in Antwerpen, als deel van een bredere uitwisseling tussen stad en platteland. “Ik geloof sterk in die kruisbestuiving. Zo bereiken we verschillende publieken: de toevallige passant én de ervaren kunstliefhebber. En ja, ook potentiële verzamelaars.”

‘Not as we know it’

Maar alles staat of valt met de werken zelf. “Het is beeldhouwkunst but not as we know it. Caspar Berger maakte op maat van K. E. R. K. The Hand of God, geborgen in de nis naast het grote altaar. Folkert De Jong is in kunstkringen de meest bekende. Zijn werken ademen een dystopische, vaak macabere sfeer uit, maar wel met een knipoog. Anne Wenzel selecteerde een van haar typerende bustes. Die zijn allesbehalve gaaf of erend, maar wat mij betreft wel sierlijk en kwetsbaar door hun ruige uitstraling.”

“Joke Raes ken ik al heel lang. Haar werk weerspiegelt de grandioze complexiteit van de (menselijke) natuur. Fragiel, aquarellig, maar vooral de aandacht vestigend op de schoonheid en essentie van alles wat ons omringt. Eigenlijk is het simpel. We brengen een aantal topkunstenaars en hun werken op een toegankelijke manier naar een unieke locatie. Wat ons bindt, is niet een stijl of techniek, maar een noodzaak. Een noodzaak om iets uit te drukken wat niet in woorden te vatten is. Beeldhouwkunst, zoals wij ze tonen, is geen terugblik, maar een voorwaartse beweging. Ze spreekt niet over gisteren, maar over morgen.”

‘Sculptural II’ loopt nog tot 31 augustus aan het Jonkvrouw Gelaplein in Sint-Pieters-Kapelle. Elke dag, van 11 tot 17 uur, gesloten op maandag. Info: kunsthallemiddelkerke.com.

The post “Laat mij een profeet van de beeldhouwkunst zijn”: Nick Ervinck vult voor de zesde keer K. E. R. K. met ‘Sculptural II’ is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Bolsonaro onder huisarrest na schending sociale­mediaverbod

Het Braziliaanse Hooggerechtshof heeft ex-president Jair Bolsonaro onder huisarrest geplaatst. De rechterlijke beslissing komt er nadat Bolsonaro, ondanks een verbod, opnieuw opdook op sociale media. Die beperking maakte deel uit van de voorwaarden in het lopende proces tegen hem voor een vermeende poging tot staatsgreep.

Lees meer »

Agent gedood bij schietpartij nabij CDC-hoofdkwartier in Atlanta

Een politieagent is vrijdag om het leven gekomen bij een schietpartij in de buurt van het hoofdkwartier van de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC) en de campus van Emory University in Atlanta. De agent van de politie van DeKalb County werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht en overleed daar later. Volgens de autoriteiten laat hij een zwangere

Lees meer »

Waarom NASA snel een kernreactor wil bouwen op de maan: “Het moet mogelijk worden om er te wonen en te werken”

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA wil nog vóór 2030 een kernreactor op de maan bouwen. Wonen en werken op de maan moet zo mogelijk worden. Het voornemen roept vooral vragen op. Gaan ze op de maan enorme complexen bouwen met joekels van koeltorens zoals in Doel? En gaat alles ‘naar de maan’ als daar iets fout loopt met kernenergie? HLN-wetenschapsjournalist Martijn

Lees meer »

Latijns-jazzlegende Eddie Palmieri overleden op 88-jarige leeftijd

Eddie Palmieri, de invloedrijke pianist en bandleider die de Latijnse muziek radicaal vernieuwde, is overleden in zijn woning in New Jersey na een langdurige ziekte. Hij werd 88 jaar. Palmieri stond bekend om zijn krachtige pianospel en zijn genre-overstijgende composities waarin salsa, jazz, funk en klassieke muziek samenkwamen.

Lees meer »

Modulaire expo Skatespot in Wingene is reizende ode aan skatesport

Is het een skateterrein, een sporthappening, een reizend kunstwerk of een tijdelijke ontmoetingsplek? Skatespot is het allemaal. Deze modulaire expo, ontworpen door kunstenaar Pieter Bostoen, is een beskatebaar kunstwerk dat symbool staat voor Midden-West-Vlaanderen.
The post Modulaire expo Skatespot in Wingene is reizende ode aan skatesport appeared first on KW.be.

Lees meer »

Alcatraz opent met zon, sfeer en stevige gitaren: eerste festivaldag lokt zowel trouwe metalfans áls lokaal publiek

De openingsdag van Alcatraz Hard Rock & Metal Festival in Kortrijk was er eentje om in te kaderen: een stralende zon, een gemoedelijke drukte en vooral – zoals steeds – een stevige dosis riffs. Donderdag werd duidelijk dat het festival niet alleen blijft teren op zijn vaste schare metalfans, maar ook almaar meer inwoners uit de regio weet te verleiden

Lees meer »

Annemie Van Looy (29) runt hondentrimsalon L’ami Parfait: “Ik hou niet van ‘bandwerk’”

De naam verraadt soms de inhoud en voor het hondentrimsalon L’ami Parfait in de Steenstraat 138 in Meulebeke is dit zeker het geval. Uitbaatster is de 29-jarige Annemie Van Looy en L’ami Parfait voor Annemie is haar imposante Boyka, een zes jaar oude Cani Corso van Italiaanse origine.
The post Annemie Van Looy (29) runt hondentrimsalon L’ami Parfait: “Ik

Lees meer »

“Abonnees allicht naar andere tribunes”: supporters Beerschot zullen weinig impact voelen van verplichte sluiting 2 tribunes

De verplichte sluiting van 2 tribunes in het voetbalstadion van Beerschot zal "weinig impact" hebben op de supporters. Dat zegt Frank De Lee, Supporters Liaison Officer, de verbindingspersoon tussen het clubbestuur en de fans. "Het beperkte aantal abonnees op de betrokken tribunes kan normaal gezien op de andere 2 terecht." De Lee hoopt tegelijkertijd dat het tekort aan stewards opgelost

Lees meer »