Netjes uitgedoste mensen, veel champagne, dj’s die het beste van zichzelf geven en lachende gezichten: Knokke-Heist maakt zich op voor de Nacht van het Zoute. Oftewel: dé glamouravond van het jaar in het meest exclusieve stukje van onze kust. “Dit is dé avond waar je wil gezien worden”, zegt de organisatie, die opnieuw zo’n 25.000 mensen verwacht in de feestzone. “We beschouwen dit als een overgangsjaar. Net omdat we zo hard geloven in het potentieel, zien we richting toekomst nog véél meerdaagse mogelijkheden.”
Hoeft de Nacht van het Zoute nog introductie? Wie Knokke-Heist een beetje kent weet dat dit een van de absolute hoogtepunten van de zomer is in de kustgemeente. De glamoureuze braderie trekt traditioneel erg veel volk – naar schatting zakken vrijdagavond opnieuw 25.000 mensen af richting het Zoute – en is ondertussen aan de 30ste editie toe.
Eén grote catwalk
In de Kustlaan en op de Zeedijk, alsook de straten errond vind je tal van modeshows, recepties en events. De meeste handelaars organiseren iets voor hun vast cliënteel of stellen feestelijk nieuwe collecties voor. Kortom, er valt veel te beleven. Net zoals dat het geval zal zijn op het Albertplein, waar diverse optredens gepland staan. Maar vooral: waar het plein opnieuw de Place m’as tu vu wordt.
“We merken dat mensen naar hier komen in hun mooiste outfits. Het plein moet als het ware één grote catwalk zijn”, zeggen Benjamin Rycken, Christophe Declerck en Laurent Lootens. Zij richtten enkele maanden geleden een nieuwe vzw op om de Nacht van het Zoute een nieuw elan te geven.
Professionalisering
“De professionalisering was nodig”, zegt Christophe Declerck, uitbater van The Sphere op het Albertplein en de voorbije jaren al de sterke man achter de Nacht samen met Benjamin Rycken.
“Logistiek is het een hele uitdaging om alles georganiseerd te krijgen voor één avond. En als we het potentieel in de toekomst verder wilden benutten, was het nodig om iemand aan boord te halen met de nodige knowhow over evenementen.”
Overgangsjaar
Enter Laurent Lootens van evenementenbureau Lapin Quotidien – een naam als een klok in de eventsector. “Het volle potentieel is zeker nog niet bereikt”, is ook Lootens overtuigd.
“Omdat we pas halverwege juni écht konden starten was de tijd te kort om grote veranderingen uit te voeren. We behouden wat goed is, maar zien dit wel ergens als een overgangsjaar.”
“In de toekomst is het de bedoeling om de beleving rond de Nacht van het Zoute te vergroten en een uitgebreidere editie te organiseren verspreid over enkele dagen” – Benjamin Rycken
Want, zo zijn de drie organisatoren duidelijk, logistiek én financieel wordt het moeilijk houdbaar om alles op één avond te zetten. Zo is het de bedoeling om de Nacht van het Zoute richting volgend jaar en toekomst uit te breiden naar een paar dagen.
“De Nacht van het Zoute blijft dus zéker bestaan”, laat Benjamin Rycken er geen twijfel over bestaan. “Alleen gaan we mee met onze tijd en leggen we nieuwe accenten. In de toekomst is het de bedoeling om de beleving rond de Nacht van het Zoute te vergroten en een uitgebreidere editie te organiseren verspreid over enkele dagen. Met de nieuwe equipe geloven we alleszins héél hard in het potentieel. Ook bij de handelaars voelen we enthousiasme, net zoals de samenwerking met de gemeente vlot verloopt.”
Grandeur
“Eigenlijk is de hoofdbedoeling om de grandeur van het Zoute terug te brengen op lange termijn”, pikt Laurent Lootens in.
“Ergens zijn we geïnspireerd door de Zoute Grand Prix: een professioneel georganiseerd meerdaags event waar de hele gemeente beter van wordt. Daar willen wij op onze manier ook naartoe. Maar laat ons beginnen met er vrijdagavond een absolute topeditie van te maken.” (MM)
Nacht van het Zoute start vrijdagavond 8 augustus vanaf 17 uur in de Kustlaan tussen Nemrod en tankstation Q8.
The post “We gaan mee met onze tijd en leggen we nieuwe accenten”: Nacht van het Zoute wil uitbreiden is provided by KW.be.