Roularta Media Group heeft het Charter stigma en media ondertekend. Daarmee schaart de grootste magazine-uitgever van België zich achter de gedeelde ambitie om psychische kwetsbaarheid in de media op een zorgvuldige, respectvolle en stigmavrije manier te behandelen.
De plechtige ondertekening gebeurde door CEO Xavier Bouckaert en uitgever Karen Hellemans van Roularta in aanwezigheid van dr. Kirsten Catthoor, voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie (VVP) en lid van de Staten-Generaal Geestelijke Gezondheid (SGGG) en dr. Erik Thys, auteur van het charter.
Verantwoordelijkheid
“Als mediagroep bereiken we wekelijks een groot en divers publiek. We hebben dus ook een verantwoordelijkheid in de beeldvorming die we mee verspreiden. Het charter is geen beperking, maar een uitnodiging om bewust en zorgvuldig om te gaan met kwetsbaarheid, ook in onze redacties.”
“Media kunnen mee het verschil maken in hoe we kijken naar psychische problemen. Dat is ook een maatschappelijke opdracht”, onderstreept Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group, het belang van dit engagement.
Tien aanbevelingen
Het Charter stigma en media is een initiatief van de Staten-Generaal Geestelijke Gezondheid (SGGG) en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie (VVP), en is geënt op de deontologische Code van de Raad voor de Journalistiek. Het bevat tien aanbevelingen voor journalisten om psychische aandoeningen niet te reduceren tot sensatie of stereotiepe beeldvorming.
De richtlijnen roepen op tot het vermijden van stigmatiserende taal, het respecteren van de privacy van patiënten en het zoeken naar een menselijk en empathisch perspectief in berichtgeving.
De aanbevelingen willen journalisten ondersteunen om vrijer te kunnen handelen, door te helpen bij het vermijden van onbedoeld kwetsende beeldvorming. Correct taalgebruik en inzicht in de gevoeligheden rond geestelijke gezondheid dragen bij tot een betere, meer geïnformeerde berichtgeving – en dus tot sterkere journalistiek.
Nuance en menselijkheid
“Als uitgever dragen we verantwoordelijkheid voor het beeld dat we schetsen van de samenleving. Door bewust om te gaan met psychische aandoeningen in onze media, kiezen we voor respect, nuance en menselijkheid.”
“Achter elk mens schuilt immers een verhaal, en het is onze verantwoordelijkheid dit te vertellen zonder vooroordeel of stigma”, zegt ook Karen Hellemans, uitgever van Roularta Media Group.
The post “Media kunnen mee het verschil maken in hoe we kijken naar psychische kwetsbaarheid”: Roularta Media Group ondertekent charter stigma en media is provided by KW.be.