Met een gigantisch melkkarton als blikvanger, klampte Gaia voorbijgangers aan op de zeedijk om de wreedheid van de zuivelindustrie aan te klagen. De dierenrechtenorganisatie wil met deze actie tijdens haar jaarlijkse Gaia-zomertour de schaduwkant van de melkproductie onthullen, en ons bewust maken van de impact op kalveren en hun moeders.
Volgens Gaia-directeur Ann De Greef worden in ons land jaarlijks meer dan 350.000 kalveren geslacht. “Ze worden meteen na de geboorte bij hun moeder weggehaald, zodat de melk die eigenlijk voor hen bedoeld is, naar menselijke consumptie kan gaan. Hoewel dit de standaardpraktijk is op Belgische melkveebedrijven, is de helft van de consumenten zich nog steeds niet bewust van deze pijnlijke realiteit. Vier op de tien West-Vlamingen weten zelfs niet eens dat een koe eerst een kalfje moet krijgen voordat ze melk kan geven”, zegt ze.
Zwakke weerstand
Uit een opiniepeiling in opdracht van GAIA blijkt dat wel 56 procent van de West-Vlamingen mistoestanden zien in de melkindustrie. “Om de melkproductie constant op peil te houden, worden koeien keer op keer kunstmatig geïnsemineerd”, illustreert De Greef. “Vrouwelijke kalfjes groeien op tot melkkoeien; de mannetjes worden apart gezet en later naar mesterijen gebracht. Ze worden geïsoleerd, missen moederlijke zorg en sociaal contact, leven in onaangepaste omstandigheden en krijgen ijzerarm melkpoeder zodat hun vlees ‘rosé’ blijft. Door deze aanpak hebben ze vaak een zwakke weerstand en groeien ze op in omstandigheden, die ver afstaan van hun natuurlijke behoeften.” Daardoor sterft volgens De Greef bijna twaalf procent van de kalveren nog voor ze de slachtleeftijd bereiken. “Ter vergelijking: bij andere landbouwdieren ligt het sterftecijfer tussen drie en vijf procent.”
Idyllische beelden
Volgens dezelfde bevraging, uitgevoerd in opdracht van GAIA, is een overgrote meerderheid van de West-Vlamingen ook voorstander van meer transparantie in de sector. Deze cijfers liggen volgens Ann De Greef in lijn met de nationale trend en passen binnen een bredere beweging: tussen 2016 en 2024 daalde de consumptie van koemelk in België met bijna 12,5 miljoen liter, een daling van drie procent hoewel het aantal potentiële consumenten net is gestegen. “Meer dan de helft van de West-Vlamingen ziet misstanden in de huidige praktijken van de melkindustrie en ruim acht op de tien wil dat producenten, in plaats van idyllische beelden van koeien in groene weides te tonen, open en eerlijk communiceren over hoe melk écht wordt geproduceerd. Met onze zomertour Niet jouw moeder, niet jouw melk spelen we in op die vraag en tonen we de werkelijkheid achter de melk”, aldus De Greef.
Melkkarton
Het gigantische melkarton – vijf meter lang – van Gaia trekt de nieuwsgierigheid van voorbijgangers. Deze worden bij het passeren uitgenodigd om hun hoofd in het melkkarton te steken en van binnenuit confronterende beelden te ontdekken die de realiteit van de zuivelindustrie onthullen. Bezoekers kunnen zich daarnaast ook laten fotograferen ‘in de huid van een kalfje’. De foto met daarop de slogan ‘Er is niets natuurlijk aan koemelk drinken. Tenzij je moeder een koe is’ kan ter plekke worden afgedrukt en eenvoudig gedeeld op sociale media. Als afsluiter krijgt elke deelnemer een proevertje van plantaardige melk. Vandaag,dinsdag 5 augustus, houdt het melkkarton ook nog halt op het Braunplein in Gent en woensdag op het Place A. Bosch in Waver.
The post Gaia klaagt mistoestanden melkindustrie aan met gigantisch melkkarton: “Helft consumenten is zich niet bewust van de realiteit” is provided by KW.be.