Een nieuwe testopstelling van de stad Torhout met geel-zwarte betonblokken zorgt opnieuw voor flink wat kritiek. Deze keer werden drie betonblokken in de Ernest Claeslaan geplaatst, volgens de stad met de bedoeling de snelheid te verlagen en de veiligheid voor fietsers te verhogen. De leefbaarheid van de straat werd begin dit jaar besproken tijdens een burgeroverlegmoment. “Maar niemand uit de straat heeft hier om gevraagd, want dit zorgt net voor verkeersonveiligheid”, zegt bewoner Ronny Aernoudt, die nauw overlegt met de buren.
Sinds vrijdag ‘sieren’ drie grote geel-zwarte betonblokken de Ernest Claeslaan in Torhout. Een ligt ter hoogte van de Schilderswegel, een tweede kon daar na protest geweerd worden, de twee andere liggen ter hoogte van de Rijnstraat. Aan de betonblokken moeten auto’s een slalombeweging, en dus snelheidsremmend manoeuvre maken om te passeren. Volgens de stad gaat het om een testopstelling.
“We willen vooral de fietsveiligheid verhogen en het drukke kruispunt aan de Brildam ontlasten voor fietsers”, zegt schepen van Mobiliteit Pieter Billiet (CD&V). “Daarom ligt een wegversmalling aan de Schilderswegel, en werd daar signalisatie aangebracht. Fietsers die bijvoorbeeld naar de Sint-Rembertschool of het zwembad willen fietsen, kunnen die doorsteek gebruiken tot aan de fietsstraat Keibergstraat. Daarnaast merkten we uit metingen in de Ernest Claeslaan op dat 85 procent van de voertuigen er te snel rijdt. Er moest dus iets gedaan worden, maar we beseffen wel dat dit geen schoonheidsprijs zal winnen.”
“Nooit gevraagd”
Bij de bewoners van de Ernest Claeslaan klinkt veel kritiek. “Begin dit jaar was er een burgeroverlegmoment waar de leefbaarheid van de straat besproken werd”, zegt buurtbewoner Ronny Aernoudt, die de stem van de straat vertegenwoordigt. “Er waren vier tafels en werkelijk niemand heeft hier om gevraagd. Volgens de officiële cijfers is er geen enkele reden om dit te plaatsen. Er gebeurden hier vier ongevallen en snelheid had daar niets mee te maken. Wij vroegen eerder om een zone 30 van de straat te maken, of een fietssuggestiestrook, maar daar had men geen oren naar. Deze betonblokken werken eerder verkeersonveiligheid in de hand. Wat als iemand op zo’n massieve betonblok rijdt? Om maar te zwijgen van hinder die bewoners aan hun oprit hebben.”
Evaluatie
Schepen Pieter Billiet sust. “Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn, maar belangrijk te weten is dat het om een testopstelling gaat, die geëvalueerd zal worden na een jaar. Later kan de weginrichting definitief aangepakt worden. We vragen nu wel dat bewoners hun auto’s niet tot vlak tegen de betonblokken parkeren zodat auto’s voldoende plaats hebben opnieuw in te voegen nadat ze de betonblokken gepasseerd zijn.”
Het is de tweede keer dat een proefopstelling met betonblokken voor kritiek zorgt in Torhout. Vier jaar geleden zorgde een potsierlijke constructie met gestapelde geel-zwarte betonblokken voor hoongelach in de Pottebezemstraat, een vaak gebruikte sluipweg. ‘Legoland’, werd de constructie toen gedoopt. Die constructie is intussen verdwenen en vervangen door meer aantrekkelijke wegversmallingen. (JH)
The post Testopstelling om snelheid te verlagen in Ernest Claeslaan oogst meteen kritiek: “Men werkt net aan verkeersonveiligheid” is provided by KW.be.