Op maandag 11 augustus start het Agentschap Wegen en Verkeer met de vernieuwing van het kruispunt van de Meensestraat (R36) met de Overleiestraat in Kortrijk. De werken die het punt veiliger moeten maken lopen tot en met 19 september 2025. Schepen van Mobiliteit Trui Steenhoudt (N-VA) is blij dat het kruispunt wordt aangepakt. Carmen Ryheul (Vlaams Belang) is dat ook, al heeft ze enkele bedenkingen. “De verkeerslichten op alle kruispunten van de moeten optimaal op elkaar afgestemd worden.”
De lichtenregeling op het kruispunt wordt aangepast naar een maximaal conflictvrije regeling. Daardoor krijgen voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer maximaal apart groen licht. Fietsers en gemotoriseerd verkeer uit de Overleiestraat (ingericht als fietsstraat, red.) krijgen wel nog gelijktijdig groen.
Aan de zijde van de Overleiestraat wordt het fietspad naar buiten gebogen. Zo ontstaat er meer ruimte voor wachtende fietsers en blijven ze duidelijk gescheiden van het gemotoriseerd verkeer. Ook aan de overzijde van het kruispunt, langs het Koningin Astridpark, wordt het kruispunt aangepast. Het perron van de bushalte wordt verlengd zodat bussen niet langer op het zebrapad hoeven te stoppen.
De fietsverbindingen met het park worden duidelijker, comfortabeler en ruimer ingericht. Het fietspad wordt verhoogd aangelegd en ligt voortaan op gelijke hoogte met het voetpad. De werken starten op maandag 11 augustus en duren, als alles vlot verloopt, tot en met vrijdag 19 september 2025.
Fietsers tussen Meensepoort en Brugse Poort volgen in beide richtingen een omleiding. Tijdens de werken blijft het kruispunt toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer in beide richtingen. De Overleiestraat inrijden kan niet tijdens de werken.
Exemplarisch
Schepen van Mobiliteit Trui Steenhoudt (N-VA) reageert tevreden: “Dit project toont hoe we in Kortrijk werk maken van veilige, leesbare en duurzame mobiliteit. We kiezen bewust voor conflictvrije kruispunten, meer ruimte voor fietsers, voetgangers en vlot openbaar vervoer.
“Wat we hier realiseren, is exemplarisch voor het mobiliteitsbeleid dat we in de komende jaren consequent willen doortrekken in heel de stad. Dit is alleen mogelijk dankzij de goede samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn – samen bouwen we aan een stad op maat van elke weggebruiker.”
Oppositiegemeenteraadslid en Vlaams parlementslid – en deel van de parlementaire commissie Mobiliteit – Carmen Ryheul (VB) is eveneens tevreden, maar uit ook haar bezorgdheden: “Ik kan me absoluut vinden in de redenen waarom deze werken nodig zijn. Dat het kruispunt veiliger wordt voor voetgangers en fietsers, én dat ook de doorstroming van het openbaar vervoer verbeterd wordt, is uiteraard een goede zaak.”
“Toch heb ik enkele belangrijke bedenkingen. Zo lees ik dat men inzet op maximaal conflictvrije verkeerslichten, maar tegelijkertijd dat fietsers die uit de Overleiestraat komen nog steeds tegelijk groen krijgen met het gemotoriseerd verkeer uit diezelfde straat. Dat verrast me.” Ryheul vindt overigens dat handhaving essentieel blijft.
“Mijn allergrootste bezorgdheid blijft echter de doorstroming voor de automobilist. Sinds de opening van de Appeltunnel is het verkeer op de R36 aanzienlijk toegenomen. We krijgen al jaren klachten over filevorming, wachttijden en stilstaand verkeer op de grote assen in Kortrijk. De verkeerslichten op alle kruispunten van de R36 – van aan het rondpunt Euroshop tot aan de Gentpoort – moeten optimaal op elkaar afgestemd worden, en dat gebeurt vandaag nog veel te weinig.” Ze noemt ook de fietsdoorsteek tussen de campus van het Guldensporencollege aan de Leie en de kleine ring een knelpunt en roept op om vooraf te communiceren aan de busreizigers op welke lijnen er hinder zal komen (21, 22, 60, 221 en 604, red.).
Mobiliteitsplan
De politica vraag zich ten slotte luidop af waar het mobiliteitsplan van de stad blijft: “De werf zal hinder veroorzaken – vooral voor fietsers en scholieren – en daarom is het spijtig dat de werken samenvallen met de eerste weken van het schooljaar. Eenmaal afgerond kan dit kruispunt veel veiliger én efficiënter functioneren. Dat is de inzet. Maar waar blijft het duidelijke mobiliteitsplan en de broodnodige opwaardering van vele fiets- en voetpaden in onze stad?” Op de gemeenteraad van 22 april gaf schepen Steenhoudt al mee dat het mobiliteitsplan er zou komen na twee jaar bestuur. Dat was zo aangekondigd met de persvoorstelling van het Brio-akkoord in het najaar vorig jaar.
The post Kruispunt Meensestraat-Overleiestraat wordt aangepakt: aanpassing verkeerslichten voor conflictvrije regeling, vernieuwing fietspaden en werkzaamheden tot 19 september is provided by KW.be.