Angelique (39) mag na lange zoektocht weer reglementair de baan op met nieuwe bromfiets: “Blij dat ik een stukje vrijheid herwonnen heb”

Het leven ziet er weer wat rooskleuriger uit voor Angelique Beyaert (39) uit Oostrozebeke. Door een genetische spierziekte heeft ze weinig bewegingsvrijheid, maar daar bracht een elektrische zitstep verandering in. Tot een agent haar staande hield en met een rolmeter vaststelde dat haar zadel te hoog stond. Resultaat: ze kon niet meer mee op geliefde zoektochtjes met haar gezin, maar na een lange zoektocht heeft ze eindelijk een nieuw vervoermiddel gevonden waar ze wél reglementair de baan mee op mag.

Wat Angelique overkwam is niet alledaags, net als haar spierziekte. “Ik heb mitochondriële myopathie, een aandoening waarbij de energievoorziening in mijn spieren verstoord is. Dat betekent dat ik in de praktijk een halve dag moet rusten om de andere helft goed door te komen. Ik volgde iedere dag kine- of fysiotherapie en klom net uit een diep dal toen die agent me eind juni staande hield. Voor kleinere verplaatsingen gebruikte ik een elektrische zitstep, gekocht op een revalidatiebeurs. Die rijdt maximum 18 kilometer per uur en ik kan er nog vlot de weg mee op. Onderweg naar de kinesist werd ik staande gehouden en vertelde de agent me botweg dat ik niet meer met die zitstep de baan op mag omdat de wet sinds 2022 niet toelaat dat het zadel hoger is dan 54 centimeter. Om reglementair te zijn zou ik 10 centimeter lager moeten zitten, maar dat is onwerkbaar. Mijn wereld stortte op dat moment in….Mentaal was ik er net boven op geraakt en dan kreeg ik die onverwachte opdoffer te verwerken.”

Het verhaal van Angelique zorgde voor veel verontwaardiging bij heel wat streekgenoten. “In de week nadat we ons verhaal in de krant deden, spraken heel wat inwoners er ons spontaan over aan”, vertelt ze. “Niemand begreep waarom die agent zo ostentatief met een rolmeter moest zwaaien. Hij volgde dan wel de letter van de wet, maar ik was er echt niet goed van door de manier waarop hij de situatie aanpakte. Zelfs de burgemeester sprak er ons over aan. Verschillende mensen én leveranciers contacteerden ons met tips voor een nieuw voertuig, alleen bleken ook die niet reglementair te zijn om de weg op te mogen of ik zou er te veel spierkracht voor moeten gebruiken en die heb ik door mijn ziekte niet. We zijn zelfs nog naar een driewieler-bromfiets gaan kijken, maar die was te lomp en paste niet in onze garage.”

Hulp uit Nederland

Angelique en haar man Davy hadden de hoop al opgegeven om samen op een zomers (fiets)tochtje te gaan. “Tot er ons op een dag een Nederlandse producent contacteerde. Hij verkoopt de Volta, een elektrische bromfiets met pedalen die een maximale snelheid van 25 kilometer per uur haalt. We hebben de bromfiets aangekocht met de voorwaarde dat we hem mochten terugsturen als hij niet reglementair de baan op mocht. Het heeft nog wat voeten in de aarde gehad om de nodige paperassen te krijgen, maar intussen is alles goedgekeurd door de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) en hebben we dat gegeerd gelijkvormigheidsattest voor een bromfiets klasse A op zak, wat betekent dat we dus een nummerplaat en bijhorende verzekering hebben.”

Davy, zelf aan de slag als garagist, heeft nog enkele aanpassingen gedaan. “Ik heb er twee spiegeltjes en een pekkeltje op gemonteerd, zodat het iets gebruiksvriendelijker is voor Angelique”, zegt hij.

Opgelucht, maar zure nasmaak

Al is de nieuwe scooter niet de ideale oplossing, meent het koppel. “Je kan hem niet opplooien en mee nemen in de wagen, wat bij die eerste zitstep wel het geval was”, vervolgt Angelique. “Die was ook iets lichter en makkelijker om me mee voort te bewegen. Op die manier kunnen we eens niet wat verder weg gaan fietsen, maar het is wat het is. Ik ben vooral blij dat ik op die manier toch een stukje vrijheid herwonnen heb.”

Het koppel is blij met de goede afloop, maar de kwestie laat toch een zure nasmaak na. “Er rijden tegenwoordig nog veel mensen rond die niet in orde zijn met die nieuwe wetgeving en het niet eens weten. Dat is wraakroepend, maar het is niet anders. We hebben de producent van die eerste elektrische zitstep gecontacteerd en die zit in zak en as. Ook hij wist niets van die regelgeving en kan ze nu niet meer in Europa verkopen. Hij heeft er al containers van naar Afrika verscheept. Dat kan nu ook niet de bedoeling zijn…”, besluit Davy.

The post Angelique (39) mag na lange zoektocht weer reglementair de baan op met nieuwe bromfiets: “Blij dat ik een stukje vrijheid herwonnen heb” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Waarom zijn er meer blauwalgen in West-Vlaamse poelen en vijvers? 

Van de 16 plekken in Vlaanderen met een zwem- of recreatieverbod door blauwalgen, liggen er 7 in West-Vlaanderen. Blauwalgen zijn bacteriën in het water die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Volgens experten is West-Vlaanderen zwaarder getroffen door de landbouw en omdat vogels de bacterie snel kunnen verspreiden zodra een zone besmet is.

Lees meer »

“Ze moeten 27.000 euro per maand afbetalen”: hoe komt Maxime Meiland confrontatie met ‘aanrander’, dalende populariteit én geldzorgen te boven?

Het zijn emotionele ­tijden voor Maxime Meiland (29). De Nederlandse realityster, zopas nog met haar ­familie op Play4 te zien in ‘Chateau Meiland La Dolce Vita’, werd recent in de rechtbank geconfronteerd met de man die zij beschuldigt van verkrachting. Op zich al moeilijk, en dat gecombineerd met financiële zorgen en een dalende populariteit zorgt voor veel stress, schrijft ‘TV

Lees meer »

Robbe Claeys moet met Tarteletto-Isorex de Internatie in Reningelst naar hun hand zetten: “Maar zo simpel is dat niet”

Na de best pittige slotrit van de Ethias Tour de Wallonie wacht voor Lennert Teugels, Jordy Decottignies, Ewout De Keyser en Robbe Claeys, een kwartet van het Tarteletto-Isorex Cycling Team, de Westhoek met de Internatie in Reningelst. Van de taartjesploeg wordt er verwacht dat ze de interclub naar hun hand zetten. Mikken Claeys en co. straks in de roos?

Lees meer »

Vlaming schenkt dubbel zoveel voor Gaza als voor andere noodsituaties, maar waar gaat het geld naartoe?

De schrijnende beelden van hongerende kinderen in Gaza doen de Vlaming naar zijn portemonnee grijpen. We geven duizenden euro’s aan organisaties als Artsen Zonder Grenzen, Unicef en het Rode Kruis. Maar waar gaat dat geld eigenlijk naartoe, als de meeste vrachtwagens met hulpgoederen Gaza niet eens binnenmogen? Worden onze centen dan naar elders gesluisd? “Voor Gaza is er op dit

Lees meer »

Dé wielertransfer van het jaar is officieel: Remco Evenepoel verlaat Soudal Quick-Step en kiest voor Red Bull-BORA-hansgrohe

Dé wielertransfer van het jaar is een feit. Remco Evenepoel (25) verlaat Soudal Quick-Step. Dat heeft de wielerploeg zo?et bekendgemaakt. De dubbele olympische kampioen rijdt vanaf volgend seizoen voor Red Bull-BORA-hansgrohe. De Duitse formatie koopt Evenepoel uit z’n nog tot eind 2026 lopende contract. Red Bull betaalt volgens onze bronnen ettelijke miljoenen. Atypisch in de koers.

Lees meer »

“Heel ons levenswerk kapotgemaakt door Brussel”: boer Bart is eerste melkveehouder die zich laat uitkopen door Vlaamse overheid

De Arendonkse boer Bart Dickens (44) stopt na drie generaties met zijn melkveebedrijf en wijst de omstreden stikstofregels aan als zondebok. “Meer dan 400.000 euro investeren om in 2030 bijna zeker géén nieuwe vergunning meer te krijgen? Ondraaglijk.” Hij is de eerste melkveehouder – én nota bene kopman van actiegroep Farmers Defence Force – die zich laat uitkopen door de

Lees meer »