De zeedijk van Middelkerke staat onder druk door elektrische steps, quads en gocarts die zich met hoge snelheid tussen wandelaars begeven. Een open brief van de populaire Facebookgroep Middelkerke-Vlaamse Kust, met bijna 70.000 leden, zette de discussie scherp op de kaart.
Geert De Maerschalk, beheerder van de Facebookgroep, slaat in naam van duizenden leden alarm. “Via onze community bereiken ons steeds meer berichten over gevaarlijke situaties. Steeds vaker moeten wandelaars opzij springen voor elektrische voertuigen die rakelings passeren. Kinderen die niet kunnen inschatten hoe snel zo’n quad rijdt, oudere mensen die schrikken… Het is wachten tot het echt misgaat,” zegt hij.
Ook horeca-uitbaters uiten hun bezorgdheid. “Onze mensen moeten letterlijk hun hoofd erbij houden om niet aangereden te worden als ze een dienblad naar het terras brengen,” aldus De Maerschalk. “Een gezellige wandeling op de dijk zou nooit mogen eindigen in het ziekenhuis.” Toch benadrukt hij dat de brief geen kruistocht is tegen verhuurders van gocarts en steps. “Zij dragen bij aan het toeristisch aanbod. We vragen gewoon een evenwicht. Een zeedijk moet in de eerste plaats veilig zijn voor voetgangers.”
Schepen erkent probleem: “Vroeger was de billenkar genoeg”
Schepen van Mobiliteit Marc Descheemaecker (N-VA) begrijpt de bezorgdheid. “Vroeger waren we tevreden met een billenkar. Vandaag zie je zesjarigen met elektrische quads aan hoge snelheid tussen de wandelaars. Dat is onverantwoord,” stelt hij. “Ik heb het dossier onmiddellijk op de agenda van het schepencollege geplaatst. We moeten dit ernstig nemen.”
Hij pleit ook voor meer uniformiteit aan de kust. “Elke badstad hanteert nu andere regels. Het zou goed zijn mochten de maatregelen voor de hele kust gelijkgetrokken worden. Daar zijn gesprekken over bezig op federaal niveau.”
Burgemeester minimaliseert: “Regels zijn er al”
Burgemeester Jean-Marie Dedecker (LDD) ziet vooralsnog weinig reden tot paniek. “Er geldt op de volledige zeedijk een snelheidsbeperking van 5 km/u. Dat is duidelijk. Als mensen zich daar niet aan houden, moeten ze hun verantwoordelijkheid nemen,” reageert hij. “Onze agenten hebben in de zomer belangrijkere opdrachten dan snelheid controleren op de dijk.”
Op de open brief zelf reageert hij schamper: “Ik lees het smoelenboek niet.”
Toch verwijst Dedecker naar de plannen voor de uitbreiding van de ‘wereldmodernste zeedijk’ van Westende tot in Middelkerke. “In Westende hebben we al een dubbele dijk: fietsers beneden, wandelaars boven. Dat werkt prima. We vragen gewoon nog wat geduld tot die aanpak overal geldt.”
Toch blijft het aantal geregistreerde ongevallen beperkt. “Vorig jaar noteerden we één incident waarbij een 12-jarige met een gocart een voetganger aanreed. De verwondingen waren licht,” aldus politiewoordvoerster Emilie Erard van Politie Middelkerke.
Verhuurders en ouders wijzen op gedeelde verantwoordelijkheid
De gocartverhuurders benadrukken dat ze opletten wie ze welk voertuig meegeven. “We vragen altijd naar de leeftijd. Jonge gasten rijden inderdaad wat wilder. Maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid ook bij de ouders,” zegt een verhuurder.
Ook bij de gebruikers groeit het besef. David, een vader die tweemaal aangereden werd: “Als je naast je kind blijft lopen in plaats van op een terras te gaan zitten, gebeuren er minder ongelukken.”
Concrete voorstellen op tafel
In de open brief schuift de Facebookgroep ook een aantal concrete voorstellen naar voren. Zo pleiten ze voor een beperking van het gebruik van elektrische voertuigen tot bepaalde uren of zones, of zelfs voor een volledig verbod op sommige types voertuigen. Daarnaast stellen ze voor om aparte rijstroken te voorzien voor voetgangers en bestuurders, en vragen ze om een strengere handhaving van de bestaande snelheidslimieten.
De Maerschalk besluit: “We willen niet enkel klagen. We willen meedenken en meebouwen aan een veilige en leefbare zeedijk. Middelkerke verdient dat.”
The post Open brief zorgt voor verhitte discussie over elektrische steps, quads en gocarts op Middelkerkse zeedijk: “Het is wachten tot het misgaat” is provided by KW.be.