Tussen de regendruppels door trokken de laatste koopjesjagers vandaag naar de Brugse winkelstraten. Daar tonen de handelaars zich matig tevreden over de soldenmaand. “De eerste twee weken was het erg warm, waardoor het publiek eerder naar zee trok”, zegt voorzitter van het Brugs Handelscentrum Dirk Vanhegen. “De laatste weken waren beter, maar gemiddeld was het toch een iets mindere soldenmaand dan vorig jaar.”
Het was onder een donker wolkendek en met de paraplu in de aanslag dat kooplustigen in de drukke winkelstraten van Brugge op zoek gingen om nog dat leuke kleedje of die nieuwe broek aan liefst sterk verminderde prijs op de kop tikken. Inderdaad, de zomersolden zitten er weer op voor dit jaar. En net als het weer dezer dagen is ook het beeld over die solden wat wisselvallig. “Wij hebben al een aanloop naar de solden genomen met ons ‘koopweekend’ of braderie in de centrumstraten in het laatste weekend van juni. Dat is intussen een mooie traditie geworden”, zegt voorzitter van handelaarsvereniging Brugs Handelscentrum (BHC) Dirk Vanhegen. “In tijden waarin de consument toch wat meer de vinger op de knip houdt, door onzekerheid en levensduurte, zijn de solden toch nog altijd wel belangrijk voor die mensen die wachten op betere prijzen. Dit jaar hebben we voor het eerst uitgepakt met ‘laatavondshopping’, op 7 juli, om de beleving te vergroten en extra publiek aan te trekken. Met rode lopers bij de deelnemende zaken en drie muziekbands was het zeker een gesmaakt initiatief, dat we in augustus nog eens zullen herhalen.”
Weer
“Hoe wij de soldenmaand zelf evalueren? Wel de eerst twee weken was het erg mooi weer met hoog oplopende temperaturen, waarbij de mensen eerder naar zee trekken dan naar de winkelstraten”, gaat Dirk Vanhegen verder. “De voorbije twee à drie weken was het weer dan wat minder, meer wisselvallig ook, en mochten we meer volk ontvangen. Mensen die aan de kust verblijven tijdens hun verlof, komen dan ook al eens naar Brugge als het minder goed weer is. Maar het was gemiddeld dit jaar toch wel een iets minder goede soldenmaand dan vorig jaar. Het is over het algemeen zo dat er dit jaar minder volk in de stad rondloopt; dus ook minder toeristen die ook een belangrijk deel van het cliënteel vormen van de handelaars in de winkelstraten. Ik ken nog geen exacte cijfers, maar mijn gevoel is dat er in deze periode toch zo’n 5 à 10 procent minder bezoekers in de stad zijn dan vorig jaar. Het feit dat er minder grote evenementen zijn, zoals geen triënnale dit jaar, speelt daarbij ook wel een rol.”

Klanten
Bij de Brugse vestiging van Brooklyn, vooral bekend voor de jeansbroeken, zijn ze behoorlijk tevreden over de voorbije soldenmaand. “Het is een pittige periode geweest met ook al goede eerste dagen. Onze solden gingen dan ook al direct tot 40 procent. En twee weken later zijn we dan naar 50 procent gegaan”, zegt verkoopster Ernestine Jodts. “Het weer speelt inderdaad wel een rol in die zin dat erg hete dagen niet goed zijn. Maar dan merken we dat onze vestigingen aan de kust (Oostende, Knokke en Nieuwpoort, red. ) het dan weer wel goed doen. Op die warme dagen gingen de kleedjes en shorts ook wel vlot over de toonbank. In de eerste week zien we de échte koopjesjagers, terwijl we in de laatste week dan al meer vast cliënteel zien dat interesse heeft in de nieuwe collectie.”
Geen stormloop
Iets verderop in de straat treffen we zaakvoerster Elsje Margodt van juwelen- en kledingwinkel Bella Donna aan. Zij klinkt iets minder enthousiast. “Het was niet slecht maar zeker geen stormloop”, klinkt het. “En dat is ook geen verrassing want op allerlei manieren worden er nu quasi het hele jaar door kortingen gegeven. Kijk bijvoorbeeld naar al die koppelverkoop. Zoals dat nu georganiseerd is, zijn die solden een ouderwets systeem dat niet meer helemaal voldoet aan de noden en verwachtingen van de klant, die niet meer wil wachten tot een bepaalde periode. Bij de online verkoop is er veel minder regelgeving en controle rond het geven van kortingen. Fysieke verkoop en online verkoop zou meer gelijkgeschakeld moeten worden op dat vlak. Sowieso merk ik dat sinds corona de mensen veel kritischer zijn en bewuster kopen. Gelukkig hebben we in Brugge nog de toeristen die voor een mooi aandeel in de verkoop zorgen.”
The post Handelaars in Brugge gematigd tevreden over soldenmaand juli: “Toeristen zorgen voor mooi aandeel in verkoop” is provided by KW.be.