Farnoosh Khodadadeh inspireert met muziek op Theater aan Zee: “Zorg en kunst integreren”

De Gentse Farnoosh Khodadadeh laat Oostende kennismaken met muziek uit Perzië. Ze is één van de Golfbrekers op Theater aan Zee en laat niet enkel de happy few kennismaken met haar muziek en visie.

Farnoosh Khodadadeh werd geboren in Iran en leerde op jonge leeftijd daf, een traditioneel percussie-instrument, spelen. Na haar studies Engelse literatuur zette ze zich in voor een muziekcentrum; geen evidentie voor vrouwen in Iran. De liefde bracht haar in 2004 in België; ze leerde Nederlands, behaalde een diploma verpleegkunde en ging in die sector aan de slag. In 2016 pikt ze haar muziek opnieuw op en werkt mee aan verschillende projecten. En ze durft : op de afdeling Intensieve Zorg van het UZ Gent integreert ze al 17 jaar muziek in de zorg voor patiënten. Ze werkt als daf-speler en zangeres ook mee aan een vijftal producties en komt met ‘Echo’s van de Bergen’ dit najaar ook naar het festival Kiem in De Grote Post.

Liefde voor theater

“Ik ben al jaren bezoeker van het festival. Mijn liefde voor theater en muziektheater bracht me in nauwer contact en vorig jaar deed ik een muzikaal intermezzo op een boekvoorstelling. En vrienden van mijn man zijn grote TAZ-liefhebbers. Ze komen 10 dagen naar Oostende”, zegt Farnoosh. “Toen ze me vroegen als Golfbreker was het een verrassing. Het is een hele eer. Dat ik dat naast zo’n prachtige mens als Jean Paul Van Bendegem mag doen, geeft een extra dimensie.” Farnoosh : “Na gesprekken met artistiek leider Cindy Godefroi en Jean Paul kwam al gauw het plan om mijn ervaring als verpleegkundige en muzikante te gebruiken en zorg en kunst te integreren.“

“In maart trok in naar het AZ Oostende en woonzorgcentra De Boarebreker en Lacourt voor muzikale interventies bij groepen en individuele personen. Op dat moment ga je met patiënten een ander communicatieparcours aan”, zegt Farnoosh.

Zorgverlener

“We wilden het festival naar de mensen brengen die TAZ niet kunnen bezoeken. Maar niet als een indringer. De mensen moesten ervoor open staan dat ik bij hen muziek bracht. Mijn instelling was niet die van een performer die een nummer komt brengen maar van een zorgverlener die inspeelt op en zich aanpast aan de reacties van de patiënt. Op intensieve zorg kijk ik onder meer naar de hartslag en ademhaling. Ik pas me aan aan het moment. Het was een moeilijk evenwicht, maar ik ben getraind om het zo te doen. Niemand twijfelt nog aan de helende kracht van muziek in een zorginstelling. De respons van patiënten en personeel waren zeer positief. Omdat op zo’n moment de taal niet van belang is. Het gevoelsmatige van de Engelse, Nederlandse of Perzische muziek is belangrijk. De taal en de kracht van de muziek spreekt. En dat waren heus niet allemaal Perzische liederen. Ik kreeg ook verzoeknummers. Dan zocht ik het nummer op YouTube en studeerde het in.” De opnames van die interventies zullen te zien zijn op de website van Theater aan Zee. Farnoosh schreef samen met Pieter-Jan De Smet en Frederik Segers ook het festivallied. De versie van 9 minuten kreeg ook een edit voor de dans die choreografe Jotka Bauwens zal aanleren (elke middag om 15 uur op de Zeedijk aan het Kursaal). “Ik heb met haar gesprekken gevoerd en muziek voor haar gespeeld in mijn Perzische kamer. Ik zag inmiddels haar dans en het is prachtig geworden. De ziel van het lied, door mijn moeder gezongen in de schuilkelders tijdens de Iraans-Iraakse oorlog in de jaren ’80, wordt perfect door Jotka weergeven.”

Farnoosh heeft een drukke periode voor de boeg. “Ik moet mijn tijdslijn nog eens bekijken. Ik ga zeker naar de voorstellingen van Alice Thoen, de productie ‘No Yogurt for the Dead’ en ‘I Love and hate you Belgium’ van de Iraanse theatermaker Armin Mola. Ik ben ook blij dat Dirk Vanderharst, mijn muzikale mentor, hier workshops en voorstellingen geeft.”

Voorstellingen

Op 7 augustus geeft Farnoosh een muzikale lezing in Kaap; die voorstelling is uitverkocht. Voor ‘Het lied van de Feniks’, met drie andere muzikanten, op zaterdag 2 augustus (15 en 20 uur) in De Loods NMBS zijn er nog tickets. Farnoosh Khodadadeh zal ook af en toe aanwezig zijn op ‘Le Temps d’une Farnoosh’, de dans die Jotka Bauwens aanleert op de Zeedijk (elke dag van 31 juli tot en met 9 augustus). Deze voorstelling is gratis. (EFO)

The post Farnoosh Khodadadeh inspireert met muziek op Theater aan Zee: “Zorg en kunst integreren” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Extreemrechtse Britse activist Tommy Robinson “land uit gevlucht” nadat hij gefilmd werd naast bewusteloze man

Tommy Robinson wordt gezocht voor een incident dat zich gisteravond afspeelde in de Londense metro. De Britse extreemrechtse activist werd gefilmd terwijl hij zich druk maakte om een bewusteloze man. “Hij heeft mij aangevallen, dat heb je zelf gezien”, riep hij naar een voorbijganger. In de vroege ochtend “vluchtte Robinson het land uit”, stellen Britse media. Hij nam een vliegtuig,

Lees meer »

Iconische Mosselhuis tijdelijk weer open, maar met oosterse gerechten van Genste Kookstudio Haven: “Het authentieke van de zaak blijft”

Het Mosselhuis in de Nieuwstraat gaat even weer open. Het iconische restaurant bevindt zich al sinds 1962 in de Nieuwstraat. In het klein nonsense eetcafé genoot je er van vis en mosselen. Sinds vorige zomer staat het echter over te nemen. Van 30 juli tot en met 9 augustus neemt het Gentse Kookstudio Haven het legendarische restaurant even over tijdens

Lees meer »

Pensioenexpert niet te spreken over vele uitzonderingen in hervormingsplan: “Oneerlijkheid blijft”

Iedereen moet langer werken, maar voor sommige ambtenaren regent het uitzonderingen. De regering-De Wever geeft onder meer leerkrachten, soldaten en agenten de kans om vroeger op pensioen te gaan dan zelfstandigen of werknemers in de private sector. Pensioenexpert Ria Janvier (UAntwerpen) is streng voor die beslissing. “Waarom verwacht de overheid dat een arbeider wél tot zijn 67ste werkt en een

Lees meer »