Het Roeselaarse bedrijf Umbrosa groeide de voorbije twintig jaar uit tot marktleider op vlak van luxe schaduwoplossingen die hun weg vinden naar de hospitalitysector wereldwijd maar ook naar de betere tuin bij ons. Dit voorjaar zette het bedrijf opnieuw een stap verder met de introductie van een bijzonder exclusieve parasol, de Versa LUX Jade, waarin de meest verfijnde materialen en technologie samenkomen. Prijskaartje: 15.000 euro. “Wij willen de mooiste en beste parasols ter wereld maken. De Versa LUX Jade toont dat we dat kunnen”, aldus CEO Christophe Haemers.
Het merk Umbrosa ontstond in 2007 vanuit het Izegemse aluminiumverwerkende bedrijf Alverin en richt zich specifiek op de productie van parasols, van langsom meer toegespitst op het luxesegment. Bescheiden gestart, met vijf personeelsleden, werden productie, confectie en logistiek de eerste tien jaar uitbesteed. “Tot we in 2017 besloten om die aspecten voortaan zelf in handen te nemen. Want voor wat wij maken zit de uitdaging niet in het zo goedkoop mogelijk produceren, wel in de complexiteit en kwaliteit van het product”, legt Christophe Haemers uit. Het bedrijf verhuisde naar de vroegere site van Wever & Ducré in Roeselare, en telt vandaag 40 werknemers. Die staan in voor de productontwikkeling, sales en marketing, maar ook het maken van de parasols – in het eigen confectieatelier werken acht stiksters –en de assemblage en verzending ervan. De site werd in april nog uitgebreid met 3.000 vierkante meter waarop een werkplaats van maatwerkbedrijf Weerwerk werd geïntegreerd. “Weerwerk voert sinds vijf jaar kleinere assemblagetaken voor ons uit. De permanente aanwezigheid van zes tot acht van hun mensen in onze gebouwen laat ons toe om nog vlotter te werken.”
Trend naar buitenleven
Umbrosa situeert zich vandaag in de absolute top op vlak van luxueuze parasols. En die vindt een afzetmarkt in de hospitalitysector – hotels en resorts – maar toch ook voor 60 procent bij particulieren. “Daarmee sluiten we aan bij de trend naar het luxueuze buitenleven. Een paar decennia geleden stond buitenmeubilair nog voor plastic stoelen en een paraplu met franjes. Nu trekken we naar buiten van zodra de zon ook maar een beetje schijnt, in tuinen die ingericht zijn met loungesets, verwarming, verlichting… En waarin de parasol het pronkstuk is: meer dan een louter functioneel object dat beschermt tegen de zon, is het een decoratief element geworden.”
“De parasol is uitgegroeid tot het pronkstuk in onze tuinen”
Het bedrijf zocht ook al gauw het buitenland op. “Om de eenvoudige reden dat de zon hier maar vijf maanden per jaar schijnt”, aldus Christophe. “Om het jaar door te produceren, moesten we wel exporteren. En vandaag bedraagt die export zelfs 85 procent van onze omzet.” Het grootste deel daarvan gaat naar onze Europese buurlanden en de VS, maar ook naar Australië en recent het Midden-Oosten. “Ik heb het geteld en we hebben in totaal al aan 110 landen een parasol verkocht, tot op de Britse Virgin Islands”, lacht hij. “En dat hebben we te danken aan het feit dat we een uniek product maken, waarvoor mensen met veel geld bereid zijn te betalen.” (lees verder onder de foto: )

Ze zijn daarmee niet de enigen in ons land en zelfs West-Vlaanderen. Bedrijven als Extremis (Poperinge), Joli (Kuurne), Manuti (Deerlijk), Vincent Sheppard (Spiere-Helkijn) om er maar een paar te noemen, zijn toonaangevend in de outdoormeubelmarkt. Christophe ziet een verklaring daarvoor in de combinatie van onze rijke cultuur en gedurfd ondernemerschap. “En in tegenstelling tot veel andere Europese landen verhuizen we weinig, zijn we ook veel vaker huiseigenaar, waardoor we graag en vaak levenslang investeren in onze woningen. Die cultuur zorgt voor een sterke thuismarkt voor buitenmeubilair, die daarnaast dus wordt aangevuld met export.“
Liever speedboot
Dé uitdaging voor de toekomst van Umbrosa ziet Christophe in het omgaan met de huidige onzekerheid. “Sinds covid is de wereld meer dan ooit in beweging. Amper daarvan bekomen, volgde de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, die de grondstofprijzen omhoog joeg. Daarna ontplofte het Midden-Oosten en werd Trump president. Langetermijnplanning betekent niets meer. Het komt er nu op aan ons snel aan te passen aan nieuwe omstandigheden – we zijn liever speedboot dan olietanker – en te blijven inzetten op vernieuwing, niet alleen wat het product zelf betreft maar ook op vlak van productie, loon- en materiaalkosten… We moeten onszelf continu heruitvinden.”
En dat doet Umbrosa nu opnieuw met de Versa LUX Jade, gemaakt met exclusieve, hoogwaardige materialen en een stofdesign door de Spaanse architect en productontwerper Patricia Urquiola. “Onze meest verkochte parasols kosten 4.000 tot 6.000 euro, we zitten daarmee in het high-end segment. Met de Jade gaan we daarin nog een stap verder: we verkopen er geen tientallen van, maar tonen hiermee wel wat we in petto hebben. Als onze parasols in een tuin de kers op de taart zijn, is de Jade de geglazuurde kers op de taart.”
The post Roeselaars bedrijf Umbrosa pakt uit met exclusieve parasol van 15.000 euro is provided by KW.be.