Moet de Brugeoise midden 2026 de deuren sluiten en verliezen 600 mensen hun job? Begin september beraadt moedermaatschappij Alstom zich over het lot van de Brugse vestiging, omdat de NMBS in zee wil gaan met het Spaanse CAF voor de bouw van nieuwe treinstellen.
Eerder dit jaar koos de raad van bestuur van NMBS de Spaanse treinconstructeur CAF als ‘voorkeursbieder’ voor ‘de bestelling van de eeuw’. Een contract van 3,4 miljard euro. Eerder al mocht CAF de kusttram produceren.
De vakbonden luidden de alarmbel, want concurrent Alstom, met vestigingen in Brugge en Charleroi, had zich ook kandidaat gesteld voor het bouwen van 600 nieuwe treinstellen.
Politieke druk
Burgemeester Dirk De fauw en enkele West-Vlaamse parlementairen probeerden druk uit te oefenen in Brussel. Alstom en Siemens, dat ook hoopte op het contract, trokken naar de Raad van State. Dat rechtsorgaan oordeelde dat NMBS zijn beslissing onvoldoende gemotiveerd had.
Op 23 juli herbevestigde de raad van bestuur van de Belgische Spoorwegen CAF als voorkeursbieder, zij het met de vraag om bij de productie van de treinstellen een beroep te doen op lokale leveranciers.
Israël
Federaal volksvertegenwoordiger Annick Lambrecht (Vooruit) noemt deze beslissing slecht nieuws voor Brugge: “Het is onbegrijpelijk dat de NMBS in zo’n zware economische tijden lokale tewerkstelling niet laat meespelen en lijkt te vergeten dat ze met overheidsgeld werken.”
“Het is een kleine troost dat NMBS de banden van CAF met Israël zal onderzoeken. Hopelijk is CAF bereid om samen te werken met Alstom via onderaanneming. Maar dat zal geen 600 rechtstreekse jobs opleveren.”
Nationale voorkeur?
Volgens Stefaan Sintobin (Vlaams Belang) is met dit dossier opnieuw bewezen dat Brugge niet weegt op nationaal niveau.
Federaal mobiliteitsminister Jean-Luc Crucke (Les Engagés) benadrukt dat het gaat om een autonome beslissing van de NMBS. “De Europese aanbestedingsregels werden gevolgd, daarin is geen plaats voor “nationale voorkeur”.”
Eerste trein in 2029
“Ik verwacht dat dit contract onze economie niettemin ten goede komt op het vlak van werkgelegenheid, onderaanneming en industriële innovatie.”
“Het is de bedoeling dat de eerste trein in 2029 wordt geleverd. Elke vertraging brengt ons doel om het aandeel van het spoorvervoer tegen 2032 met 30 procent te verhogen, in gevaar.”

Bij de vakbonden heerst er woede, omdat het bod van Alstom 100 miljoen euro goedkoper was dan CAF. Al moet Henk Deprez van ABVV Metaal toegeven dat ook de technische kwaliteit, de leveringsgaranties en het energieverbruik meegespeeld hebben in de beslissing: “Het gaat om enkele procentpunten verschil, maar de kwaliteit van wat Alstom produceert is ook uitstekend.”
Deprez noemt de Europese concurrentieregels een lachertje: “In Frankrijk rijdt er geen enkele trein die niet bij onze zuiderburen gefabriceerd is, terwijl Europa ons land verbiedt om bestellingen en dus jobs in eigen land te houden.”
Technisch werkloos
Midden 2026 zijn de M7-treinstellen in Alstom Brugge afgewerkt en voorlopig staat er nog geen ander contract in zijn orderboekje. Bijgevolg oogt de toekomst van de Brugeoise onzeker.
“Zal Alstom blijven investeren in haar fabrieken in Brugge en Charleroi, als die er niet eens in slagen om binnenlandse contracten binnen te rijven?”, vraagt Deprez zich af. “Begin september beslist Alstom over de toekomst van de Brugeoise.”
“Er zijn gesprekken met andere klanten om de gaten op te vullen. Maar zelfs een nieuw, groot contract zal leiden tot tijdelijke werkloosheid, want het duurt anderhalf jaar aan studiewerk voor de productie kan opgestart worden.”
Reconversie?
“Een piste is een reconversie, zodat Alstom Brugge ook elektrische bussen kan maken. Als de arbeiders meer dan honderd dagen moeten ‘doppen’, heeft dat ook een weerslag op hun pensioen.”
Lees ook: NMBS verkiest Spaanse CAF als voorkeursbieder boven Alstom.
The post Alstom beslist begin september over toekomst van Brugeoise: blijft moederbedrijf investeren in Brugse fabriek? is provided by KW.be.