Hoe groot is de impact van de huidige wereldcrisissen op West-Vlaanderens grootste werkgever? De gasaanvoer via de Zeebrugse haven is met 30 procent gedaald door de oorlog in Oekraïne en de import van Amerikaanse auto’s is door de bevliegingen van Donald Trump met 38 procent verminderd. “Er worden steeds minder Tesla’s in Europa verkocht. Dat merken we in onze haven”, zegt Brugs burgemeester Dirk De fauw, die tevens ondervoorzitter is van Port of Antwerp-Bruges.
Met 10.000 jobs aan directe tewerkstelling en nog eens 10.000 indirecte jobs bij toeleveringsbedrijven is Port of Antwerp-Bruges in Zeebrugge de grootste werkgever van onze provincie.
Impact
Volgens ondervoorzitter Dirk De fauw hebben de verschillende wereldcrisissen – de oorlog in Oekraïne, de genocide in Gaza en de protectionistische handelspolitiek van de Amerikaanse president Donald Trump – gelukkig nog geen impact op de tewerkstelling.
Maar uit de meest recente cijfers voor Zeebrugge alleen – de eerste vijf maanden van 2025 – doen die schokgolven op wereldvlak zich wel voelen in de Zeebrugse haven.
Meer cruises
Vooral de Europese boycot van Rusland door de inval in Oekraïne heeft volgens Dirk De fauw een impact op de activiteiten in de haven van Zeebrugge:
“Er zijn drie aspecten. Eerst het positieve? Er komen meer cruises naar Zeebrugge, omdat een aantal cruiseschepen die normaal naar Sint-Petersburg varen, nu andere steden aan de Oostzee aandoen en ook in Zeebrugge aanmeren.”
Rusland
“De export van wagens naar Rusland is volledig stilgevallen. Op een gegeven moment stonden in de haven heel wat wagens geblokkeerd die bestemd waren voor Rusland en die volledig uitgerust waren voor Rusland. Inmiddels kregen deze voertuigen in belangrijke mate een andere bestemming.”
Daarnaast is er een ernstige beperking op de invoer/doorvoer van Russisch gas. “Tot nu toe is er nog geen echte boycot op Russisch gas, omdat landen als Duitsland en Italië absoluut nood hadden aan het gas dat via Zeebrugge binnen komt”, legt Dirk De fauw uit.
Transitverbod
“Europa heeft wel een ‘transitverbod’ uitgevaardigd: er mag wel nog Russisch gas voor Europa ingevoerd worden, maar er mag geen gas meer in Zeebrugge overgetankt worden op een ander schip voor export naar China of Japan.”
“Er zijn geen lijnen vanuit Zeebrugge naar Israël, een boycot heeft weinig zin”
“Pas vanaf 2027 komt er een algemeen verbod op invoer van Russisch gas in de Europese havens. Het gevolg is dat het gas uit andere delen van de wereld moet gehaald worden. Dit is in belangrijke mate uit de Verenigde Staten en Quatar.”
“Hoe dan ook is was er in de periode van januari tot en met mei 2025 een daling van 30 procent op de invoer en de export van gas. Wat natuurlijk nadelig is voor Fluxus.”
Trump
De roep om Israël te boycotten wegens de genocide in Gaza heeft volgens Dirk De fauw geen gevolgen voor onze West-Vlaamse haven: “Er zijn vanuit Zeebrugge geen lijnen naar Israël.”
Wat de juiste gevolgen zullen zijn van de aangekondigde Amerikaanse importtarieven, is volgens Dirk De fauw nog onduidelijk: “De Amerikaanse president Donald Trump verandert om de haverklap zijn geweer van schouder.”
“Zijn uiteindelijke houding zal hoe dan ook gevolgen hebben voor de haven. De voorbije maanden kenden we al een daling van het aantal wagens die uit de Verenigde Staten komen, met 38 procent.”
Tesla’s
“De kans is groot dat er in Europa nog weinig Tesla’s zullen verkocht worden. Dat zal men echt merken in het aantal wagens dat de haven binnenkomt. De Verenigde Staten zijn de tweede grootste handelspartner van Port of Antwerp-Bruges, die evolutie wordt van nabij gevolgd.”
“Opvallend: de voorbije maanden steeg het aantal wagens uit Japan met 15 procent, uit China met 8 procent en uit Turkije met 36 procent. Bovendien vrezen we dat de export van Europese wagens naar de Verenigde Staten met Amerikaanse importtarieven sterk kan dalen.”
Chinezen
Al die trends maken dat Zeebrugge steeds afhankelijker wordt van de Chinezen. Die hebben met Cosco een containerterminal in concessie. Dirk De fauw relativeert: “De Cosco Shipping groep zit in een alliantie (Ocean Alliance) met CMA-CGM en Evergreen, zodat je zeker niet kan zeggen dat de Chinezen de grote bazen zijn in Zeebrugge.”
“Het Brugs schepencollege heeft de vraag van de Japanners om een automagazijn met veertien verdiepingen te bouwen gunstig geadviseerd”
“Deze alliantie werpt zijn vruchten af want aanvankelijk was de Cosco terminal onderbenut. Door de komst van CMA-CGM en Evergreen en de congestie op de terminals in Antwerpen is de containertrafiek in Zeebrugge vorig jaar met 52 procent gestegen en de eerste vijf maanden van dit jaar nog eens met 35 procent.”
ICO
De ondervoorzitter wijst erop dat de Zeebrugse haven een zeer internationaal gebeuren is: “Zo is de ICO-terminal eigendom van Japanners, de Wallenius Terminal is bezit van Noren. Het is zeker niet zo dat wij in Zeebrugge enkel en alleen afhankelijk zijn van de Chinezen.”
“Bovendien zijn al deze spelers, ook de Chinezen, gebonden en onderworpen aan de concessieovereenkomst met het havenbestuur, wat een duidelijk kader schept waarin zij kunnen opereren.”
Japanners
Volgens Dirk De fauw willen de Japanners de komende jaren fiks investeren in Zeebrugge: “We kampen in de haven met een tekort aan plaats voor het tijdelijk stallen van wagens, die verscheept moeten worden”
“Zeebrugge is met 3,5 miljoen auto’s per jaar West-Europees marktleider. Er staan zelfs al wagens geparkeerd op de luchthaven van Oostende en bij de firma Degroote in Zwevezele.”
Automagazijn
“Het Japanse ICO heeft concrete plannen van de bouw van één of meerdere automagazijnen, waarbij wagens tot veertien verdiepingen hoog boven elkaar worden gestapeld. Het project werd met het havenbestuur in Tokyo met ICO besproken.”
“De Japanners blijven sterk geloven in onze haven, zijn bereid die grote investering te doen. In ruil krijgen ze een verlenging van de concessie. Het Brugs schepencollege heeft vorige week het dossier met gunstig advies overgemaakt aan de Provinciale vergunningscommissie.”
Drugs
Gestegen containertrafieken en strengere controles in Antwerpen op drugs, betekenen wellicht dat er ook meer drugs via Zeebrugge in Europa ingevoerd worden.
Dirk De fauw stelt: “Op heden komt de meeste transcontinentale trafiek in Zeebrugge vooral uit het Oosten, met name uit Japan, China, Indië, Australië en Nieuw-Zeeland. Dat zijn regio’s die minder druggevoelig zijn.”
“Wanneer de trafiek uit Midden- of Zuid Amerika komt dan is de kans op drugtrafiek veel groter. Niettemin doet de douane ook in Zeebrugge de nodige controles.”
The post Zeebrugse haven importeert 38 procent minder Amerikaanse wagens: “Er worden steeds minder Tesla’s verkocht in Europa” is provided by KW.be.