Kortrijk heeft de voorbije tien jaar naam gemaakt als West-Vlaamse fietshoofdstad, maar met de komst van kersvers mobiliteitsschepen Trui Steenhoudt (N-VA) krijgt de voetganger meer aandacht. “Dit is de legislatuur van de voetganger”, lacht ze, “al blijven we natuurlijk ook inzetten op betere wegen en veiligere fietspaden.”
Schepen Steenhoudt wil de schaarse ruimte boven de grond vrijwaren voor groen, terrassen en toegankelijke bredere voetpaden. “Daarbij willen we de bovengrondse parkeercapaciteit op peil houden maar om de parkeerdruk op straat onder controle te houden, gaan we ondergronds parkeren meer stimuleren”, benadrukt ze. Dat is geen loze belofte: Kortrijk telt vandaag al ruim 3.273 ondergrondse plaatsen verdeeld over Parking K, de nieuwe Parking Station, Schouwburg, Budabrug, Veemarkt en Houtmarkt. Daarnaast zijn er ook twee slagboomparkings, Parking Weide en Parking Broel, met 590 parkeerplaatsen.
Voetpaden
Op dit moment is de Kortrijkse mobiliteitsschepen bezig met het opstellen van een lijst van prioritaire voetpaden en wegen. Er wordt daarbij gekeken naar mogelijkheden om samen te werken met andere geplande werkzaamheden, zoals de uitrol van Fluvius voor de energietransitie, de aanleg van glasvezel door Proximus en Wyre, en de vernieuwing van oudere riolerings- en waterleidingnetten. “Door deze werkzaamheden te combineren, besparen we kosten en beperken we de hinder. Dit levert zowel financiële als praktische voordelen op”, stipt de schepen aan. In straten als Bozestraat en Gullegemsestraat worden de voetpaden al verbreed of volledig vernieuwd.
Parallel loopt een evaluatie van het winkel-wandelgebied. Sinds 2022 is het er op drukke zaterdagnamiddagen fiets- en stepvrij. Steenhoudt: “Winkeliers vragen rust, bewoners ademruimte, en de shopper wil vooral niet omvergereden worden.” Vooral dat laatste is een heikel punt sinds het fiets- en stepverkeer enorm toegenomen is. “Het winkel-wandelgebied is onderdeel van een schoolroute, wat de oefening niet gemakkelijk maakt. Fietsers en steppers moeten meer aandacht hebben voor de omgeving en andere weggebruikers” klink het bij Steenhoudt.
“Het fietsparadijs is de laatste jaren wat op hol geslagen”, erkent Steenhoudt. “We gaan de ‘5 km/u-regel’ in voetgangerszones opnieuw afdwingen.” Daarnaast wordt er ook gekeken naar samenwerkingen met externe firma’s rond deelmobiliteit om conflicten tussen verschillende types weggebruikers te vermijden. “Budgettair een pluspunt omdat de stad zelf geen investeringen hoeft te doen”, klinkt het.
Deelsteps
Het vorige contract met Bird is al even ingeruild voor Hoppy. Via artificiële intelligentie herkennen hun scooters of de gebruikers in een verboden zone parkeren en ze weigeren af te sluiten tot ze een aangewezen dropzone vinden. “Dankzij die techniek liggen er minder steps op de stoep én vermijden we gevaarlijke snelheidsduivels. We werken samen met Hoppy ook aan duidelijke parkeervakken voor deelsteps”, aldus Steenhoudt. “Daarnaast is een Hoppy-step een slimme step die op voetpaden en in de horeca- en winkelgebieden automatisch snelheid mindert. Het probleem ligt hem vooral bij de private steps die overal doorrazen.”
Fietsers en steppers moeten meer aandacht hebben voor de omgeving en voor andere weggebruikers
Niet alles wat deelt, blijft: Kortrijk schrapte de weinig gebruikte deelbakfietsen al en verminderde het klassieke deelfiets-aanbod van Mobit. Ook voor de deelauto’s komen er wijzigingen. Het contract met FoxShare wordt niet verdergezet. “Het beperkte gebruik stond niet in verhouding tot de gebruikte publieke middelen. Maar FoxShare heeft beslist om de wagens toch te laten staan. Dus niemand verliest hier”, aldus de schepen.
Er zal ook ingezet worden op laadinfrastructuur, geeft de schepen mee. Enkel de ondergrondse parking van het station telt voorlopig laadpalen onder de Parkoparkings. “We werken aan een slim laadpalenplan. Publiek geld moet renderen. Pas dan voorzien we nieuwe palen.
Openbaar vervoer
Het dossier van de HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer)-verbinding, die het openbaar vervoer tussen het centrum en Hoog Kortrijk moet opwaarderen, was geblokkeerd vanwege de strenge HOV-normering. Maar zowel de Stad als De Lijn zijn het eens om het dossier herop te starten door een sterke gemeenschappelijke focus: niet enkel inzetten op doorstroming, maar ook op de capaciteitsnoden – lees: extra bussen. “We maken die oefening zonder taboes, maar we gaan niet overhaast te werk. Handelaar en burger zijn belangrijk en het is duidelijk dat de omgeving op Hoog Kortrijk drastisch wijzigt. De toename van Vives-studenten, het LOOF-project, Kortrijk Xpo en de vele nieuwbouwwijken zijn daar een teken van”, zegt Steenhoudt.
Mobiliteitsdruk
Ook evenementen zoals Alcatraz, Kamping Kitsch Club en grote beurzen in Kortrijk Xpo zorgen elk jaar opnieuw voor grootschalige omleidingen en tijdelijke verkeersmaatregelen. “Die worden altijd goed opgevolgd in samenspraak met de politie en ons team Minder Hinder, maar we willen toch een stap verder gaan”, stelt Steenhoudt. “Het is belangrijk dat er vooraf meer structureel overleg komt met organisatoren en stadsdiensten om sneller te kunnen schakelen en bewoners beter te informeren.”
Klachten of hinder kunnen eenvoudig gemeld worden via het centrale meldpunt 1777. “Dat systeem werkt goed, maar we merken dat niet iedereen de weg ernaartoe vindt. We zetten dus extra in op bekendmaking en opvolging van meldingen. Mobiliteit stopt niet na kantooruren, dus onze dienstverlening moet dat ook niet doen”, klinkt het.
“Het mobiliteitsbeleid van mijn voorganger was zeker verdienstelijk, maar wij zullen onze eigen accenten leggen. Wat werkt, houden we”, besluit Trui Steenhoudt. Eén ding is zeker: tegen 2030 stapt de Kortrijkzaan niet meer op het trottoir maar op een Truitoir.
The post Kortrijk hertekent zijn mobiliteit: “Dit is de legislatuur van de voetganger” is provided by KW.be.