Het borduurwerk waarmee de Diksmuidse Jana de Maré (26) textiel een persoonlijke toets geeft, verovert tienduizenden harten. Haar webshop Stitchly groeide in vijf jaar tijd uit tot een hit die zelfs in het oog sprong van het marketingteam achter Tomorrowland. Daar heeft ze nu voor het tweede jaar op rij een eigen stand op camping Dreamville. “Ik hoop dit verder te kunnen zetten in de toekomst. Zelf kunnen ervaren hoe blij en soms zelfs ontroerd mensen reageren op wat wij maken: daarvoor doe ik het! De stress neem ik er dan wel bij.”
De populaire webshop Stitchly die Jana De Maré in 2020 opstartte, begon als een hobby waarmee ze tijdens de lockdown de verveling probeerde te verdrijven. “Ik heb toen letterlijk gegoogeld: wat te doen als je je verveelt?”, lacht ze. De zoekmachine leidde haar naar borduren. En Jana zou Jana niet zijn als ze niet meteen alle materiaal kocht om aan de slag te gaan en ontdekte dat ze borduren nog leuk vond ook. Na een tijdje toonde ze haar borduursels op Instagram en kreeg ze steeds vaker de vraag om ook iets voor anderen te maken. En om aan die vraag te voldoen – borduren is een intensief en tijdrovend werk – investeerde ze haar spaarcenten in een borduurmachine. Stitchly was geboren.
“Stitchly helpt mensen om belangrijke herinneringen op een unieke manier te bewaren”, legt Jana het concept uit. Samen met haar team zet ze foto’s van klanten om in een lijntekening die op een T-shirt, trui of totebag geborduurd wordt. Van vrolijke familiefoto’s of portretjes van huisdieren tot foto’s van overleden geliefden. Een groot deel van haar omzet haalt ze inmiddels ook uit TikTok en Instagram, waar ze al lang niet meer anoniem is. Haar authentieke filmpjes – West-Vlaams accent incluis – leverden haar al tienduizenden volgers op.
Geen plan
Wat begon in de slaapkamer van haar ouderlijk huis ontrolt zich nu verder in een eigen atelier in Diksmuide. Dat haar onderneming zo’n vaart zou nemen had Jana niet zien aankomen. “Ik ben er heel blij om natuurlijk! Maar net omdat ik dit succes niet verwacht had, had ik ook nooit stil gestaan bij een groeiplan, efficiëntie of automatisering. Daardoor loop ik momenteel wel tegen mijn grenzen aan. Met vallen en opstaan ga ik door, al is het niet vanzelfsprekend. Maar ik leer ook ongelooflijk veel bij, en dat vind ik dan weer boeiend.”
Met een masterdiploma orthopedagogie op zak had ze sowieso weinig kaas gegeten van ondernemen. “Vooral mijn gebrek aan kennis over het economische aspect voelt als een gemis. Om zelf een opleiding aan te vatten, ontbreekt de tijd me nu gewoon. De voorbije vijf jaar heb ik gelukkig wel een netwerk opgebouwd van bevriende ondernemers van wie ik steun en raad krijg.”
Het grootste struikelblok in haar beginperiode? “Tijd! Mijn Instagram en Tik-Tok ontploften, er waren geen uren genoeg in een dag om alle bestellingen bij te houden. Mijn machines draaiden op topcapaciteit, meer of nog sneller kon gewoon niet. Tegelijk dachten heel wat klanten blijkbaar dat ik als kleine ondernemer even performant kan zijn als een bol.com of Amazon, maar aan die verwachtingen kan ik niet voldoen. Sindsdien maak ik duidelijk dat wie bij mij iets bestelt dat doet om een mooi, gepersonaliseerd product te krijgen, door mij gemaakt. En dat vraagt wat meer tijd.”
“We moeten beseffen dat een persoonlijk en mooi product meer tijd vergt”
Aanvankelijk combineerde Jana de webshop met een job in het buitengewoon onderwijs. “Dat viel al snel niet meer te combineren, maar mijn sociaal hart is wel blijven kloppen. Zo werk ik nu samen met enkele klassen uit het buitengewoon onderwijs, die voor mij dozen plooien als motorische vaardigheid. Zulke samenwerkingen zou ik later graag nog uitbreiden.”
Dreamville
En nu staat Jana dus voor de tweede keer met een stand op Dreamville, de campingsite van Tomorrowland. “Ik viel bijna van mijn stoel toen ze me daarvoor belden! Blijkbaar hadden hun marketingmensen me gespot op TikTok en vonden ze mijn creaties cool. Ik vroeg me af of het wel haalbaar zou zijn. Er verblijven 38.000 mensen op de camping. Hoe kon ik de interesse inschatten? Maar mijn team zag het meteen zitten om hiervoor nog een tandje bij te steken.”
En alweer met resultaat. “Tomorrowland heeft een publiek dat alles uit zijn verblijf wil halen, en daar ook graag een herinnering aan bewaart. En dat is precies wat wij bieden: we zetten een deeltje van hun festivalbeleving om in iets wat ze kunnen bewaren. Het is ook fantastisch om de reacties live te mogen meemaken. Sommigen weenden zelfs van ontroering toen ze het resultaat zagen, omdat er een heel persoonlijk verhaal aan vasthing. Ik hoop echt dat ik hier in de toekomst verder in kan gaan, op andere festivals en evenementen. Want zo weet ik weer waarom ik dit doe: om mensen een goed gevoel te geven. De stress neem ik er dan graag bij.”
Volg Jana op Instagram en www.stitchly.be
The post “Wij borduren een goed gevoel voor anderen”: Jana brengt webshop Stitchly voor tweede keer naar Tomorrowland is provided by KW.be.