Nick Ervinck vult voor de zesde keer kunsthal in Sint-Pieters-Kapelle met tentoonstelling Sculptural II

Beeldhouwer Nick Ervinck is een veelmaker met een missie. Zijn sculpturen zijn weelderig, technologisch vernieuwend en inhoudelijk diepgravend. Voor de zesde zomer op rij is zijn werk te zien in kunsthal K.E.R.K. in Sint-Pieters-Kapelle, dit keer samen met dat van zes andere beeldend kunstenaars.

De tentoonstelling Sculptural II is een visueel manifest over de toekomst van de mens, de technologie en de beeldhouwkunst zelf.

Een onrustig brein in 3D

“Laat je niet misleiden door het medium”, waarschuwt Ervinck wanneer hij vertelt over zijn 3D-geprinte sculpturen. “Er komt geen beitel aan te pas, maar onderschat het proces niet. Alles begint in mijn hoofd. Ik ben van nature ongedurig – en dat is een goudmijn voor inspiratie.”

Die inspiratie komt van overal: reizen, boeken, gesprekken met vrienden… Zelfs een vegetarische hamburger die ‘bloedt’, kan een artistieke gedachte ontketenen. Maar altijd zit er een dieper, haast wetenschappelijk denkproces achter. “Ik ben een handelend denkende kunstenaar”, zegt hij. “Mijn werk vertrekt niet langer van de drang om te tonen, maar van een filosofische noodzaak.”

Beeldhouwkunst is fysiek, en daardoor uitermate geschikt om abstracte thema’s tastbaar te maken

Ervinck noemt zichzelf een ‘kunstenaar van zijn tijd’ – en dat is geen holle slogan. Zijn sculpturen reflecteren over posthumanisme, artificiële intelligentie en genetica. “We leven in een wereld waarin robots ouderen verzorgen en genetisch gemanipuleerd voedsel in de winkelrekken ligt. Dat roept vragen op. Mijn werk probeert die vragen zichtbaar te maken, zonder ze per se te beantwoorden.”

Spanningen en verbondenheid

Voor Sculptural II zocht Ervinck de dialoog op met drie Vlaamse en drie Nederlandse collega’s. “Geen thematische eenheidsworst”, benadrukt hij. “Ik zocht net de verschillen op, én de gedeelde ernst. Alle deelnemende kunstenaars beschouwen de beeldhouwkunst als hun artistieke essentie. Hun werken zet ik tegenover enkele van mijn eigen sculpturen. Ze verschillen, botsen zelfs soms, maar er ontstaat ook een subtiele verbondenheid.”

Zo is er onder meer werk te zien van Caspar Berger, die “The Hand of God” maakte voor de nis naast het altaar. Folkert De Jong brengt dystopisch werk met een humoristische ondertoon. Anne Wenzel toont een ruige maar kwetsbare buste. Joke Raes reflecteert de biologische schoonheid van de natuur, en Willem Boel bouwt monumentale installaties uit industrieel afval.

“Het zijn werken die niet over gisteren spreken, maar over morgen,” aldus Ervinck.

Spirituele motor

De locatie speelt een sleutelrol. De voormalige kerk ademt stilte en geschiedenis – precies wat Ervinck zoekt. “Ik probeer bewust lucht te laten tussen de werken. Beeldhouwkunst moet kunnen ademen. De ruimte doet zijn ding. Dat zorgt voor een extra laag, voor spiritualiteit.”

De tentoonstelling krijgt een tweede luik in NQ Gallery in Antwerpen. “Ik geloof sterk in kruisbestuiving tussen stad en platteland,” zegt Ervinck. “Zo bereiken we een breed publiek: de toevallige passant én de doorgewinterde kunstliefhebber. En ja, ook potentiële verzamelaars.”

Sculptuur als toekomsttaal

Wat de tentoonstelling écht bijzonder maakt, is de manier waarop ze de beeldhouwkunst herdefinieert. “Het is beeldhouwkunst, but not as you know it”, zegt Ervinck met een glimlach.

“We tonen geen klassieke monumenten, maar sculpturen die de toekomst verbeelden. Niet met woorden, maar met vormen. Geen nostalgie, maar een vooruitblik.”

(PG)

Sculptural II loopt nog tot 31 augustus in K.E.R.K. aan het Jonkvrouw Gelaplein in Sint-Pieters-Kapelle (Middelkerke). De tentoonstelling is dagelijks gratis te bezoeken van 11 tot 17 uur, met uitzondering van maandag. Meer info vind je op kunsthallemiddelkerke.com, nikipedia.be en cultuurstek.be, of via 059 31 95 53.

The post Nick Ervinck vult voor de zesde keer kunsthal in Sint-Pieters-Kapelle met tentoonstelling Sculptural II is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

André en Liliana vieren gouden bruiloft

Op zaterdag 12 juli werd in het Bredense gemeentehuis de gouden bruiloft gevierd van André Krouwer en Liliana Ydens. Het koppel trad in het huwelijk op 5 juli 1975.
The post André en Liliana vieren gouden bruiloft appeared first on KW.be.

Lees meer »

Is tapijtindustrie de draad kwijt? Sector incasseert ene klap na de andere

De West-Vlaamse tapijtfabrikanten gaan door zwaar weer. De afgelopen jaren volgden de afslankingen en ontslagrondes elkaar in sneltempo op, met de 529 verloren jobs bij Balta als recent triest hoogtepunt. Is onze ooit zo bloeiende tapijtindustrie de draad kwijt? Volgens Karla Basselier, CEO van sectorfederatie Fedustria, niet. “Er ligt zeker nog een mooie toekomst in het verschiet.”
The post

Lees meer »

Drinken renners nog alcohol tijdens de Tour? En kan één glas echt geen kwaad? “We moeten bedelen om een tweede te krijgen”

De tijden waarin wijntjes en bier zomaar konden tijdens de Tour de France zijn al lang voorbij, da’s duidelijk. Maar drinken renners, nu alles tot in het extreme afgewogen wordt, effectief nog een glas bubbels na een zege? En wat doet dat met hun lichaam? Wij deden een rondvraag in het peloton en bij de diëtisten. “In een ideale wereld

Lees meer »