Remi Standaert (69) richtte 40 jaar geleden garage Standaert Remi op: “Intussen is met kleinzoon Remi ook de derde generatie al aan de slag”

Volbloed Oostkerkenaar Remi Standaert mag zich een tevreden man noemen. Hij wordt in september 70 en is goed herstellend van leukemie. Veertig jaar geleden richtte hij zijn garage Remi Standaert op, die nu wordt gerund door zijn zoon Peter-Jan. “En intussen is ook mijn kleinzoon, ook met de naam Remi, actief in de zaak”, zegt Remi. “Het is mooi dat we het bedrijf in ons eigen Oostkerke met de familie kunnen blijven runnen.”

De onafhankelijke en familiaal gerunde autogarages zijn dezer dagen nog maar erg dun bezaaid. En deze waar al de derde generatie actief is, mogen we gerust een grote uitzondering noemen. Zo’n uitzondering is garage Remi Standaert langs de Koolkerksesteenweg in Oostkerke. “Op 18 juni 1985 schreef ik mijn eerste factuur als zelfstandig garagist en autoverkoper”, vertelt Remi Standaert, met een beetje hulp van zijn vrouw Martine Hillegeer voor de exacte datum. Remi wordt in september 70 jaar en is goed herstellende van de ziekte leukemie die bij hem 3,5 jaar geleden werd vastgesteld. “Het heeft me wel al veel van mijn krachten gekost, maar al bij al gaat het nu behoorlijk goed”, klinkt het.

Mecano

Remi groeide op samen met zijn broers Pedro en Dirk op de boerderij van zijn ouders langs de Hoekestraat in Oostkerke. “Maar ik begreep al vlug dat er niet echt een toekomst zat in het verderzetten van de kleinschalige boerderij. En mijn interesse lag ook niet bij de boerenstiel. Al van kindsbeen wist ik dat ik mechanicus wilde worden en dan nog liefst van al wilde ik aan auto’s werken. Ik vroeg en kreeg ‘Mecano’ voor Sinterklaas en toen ik wat ouder was, sleutelde ik met met mijn broers en vrienden aan bromfietsen en auto’s. We crosten er volop mee rond op de velden rond de boerderij en amuseerden ons kostelijk”, vertelt Remi, die een opleiding A2 Mechanica volgde aan het toenmalige VTI in de Boeveriestraat. “De stiel van het aan auto’s werken, heb ik al doende moeten leren bij diverse garages waar ik werkte. Vooral bij garagist Louis De Backer heb ik veel geleerd. Ook toen ik mijn legerdienst deed, mocht ik aan auto’s werken.”

“Wie van een grote garage komt, en zeker een merkenconcessie, zegt ons dat het hier nog goed betaalbaar is”

Remi’s grote droom was echter een eigen autogarage uit de grond stampen en dat in zijn eigen Oostkerke. En zo geschiedde dus ook in 1985, toen hij langs de Koolkerksesteenweg een huis kocht en er naast de loods van bouwondernemer Karel Van Kerrebroeck een loods bouwde om zijn garage in onder te brengen. “Nogal wat mensen die me kenden van bij de andere garages waar ik voorheen werkte, zijn me gevolgd waardoor ik al vlug een ruim klantenbestand had”, weet Remi nog. “Met onze garage hebben we er altijd voor bekend gestaan om de mensen behoorlijk snel en aan democratische prijzen te helpen. En mensen met beperkte middelen kon ik ook aan een autootje helpen. Wat ik heb weten evolueren doorheen de jaren? De elektronica die wel heel sterk zijn opgang maakte. Dat was toch wel een uitdaging voor mij. En de dankbaarheid bij de mensen is ook wel wat verminderd, heb ik de indruk. Overigens wilde ik nooit gebonden zijn aan één merk; anders heb je niets meer te zeggen.”

Dankbaarder

Daar sluit ook Remi’s zoon Peter-Jan (41) zich bij aan. Hij is intussen zo’n twintig jaar actief in de garage, waarvan tien jaar als zaakvoerder. “Als garagist moet je vrij kunnen zijn”, zegt Peter-Jan. “Welke evoluties ik nu al zie? In mijn ervaring worden de mensen net wél opnieuw dankbaarder. Wie van een grote garage komt, en zeker een merkenconcessie, zegt ons dat het hier nog goed betaalbaar is. En wie hier al langere tijd komt, merkt wel dat we iets duurder zijn geworden dan vroeger. Maar we kunnen niet anders omdat de onderdelen duurder worden. En de personeelskost – ik werk met twee medewerkers – is ook erg gestegen. Wat ik ook wel merk, is dat veel kleine, zelfstandige garages zoals de onze doorheen de voorbije jaren verdwenen zijn of ze zijn deel gaan uitmaken van grotere groepen.” Maar bij garage Standaert lijkt de verder familiale opvolging al verzekerd. “Ook mijn kleinzoon Remi (de zoon van Peter-Jan, red.) werkt intussen mee in de zaak. Het is mooi dat we het bedrijf in ons eigen Oostkerke met de familie kunnen blijven runnen”, besluit Remi.

The post Remi Standaert (69) richtte 40 jaar geleden garage Standaert Remi op: “Intussen is met kleinzoon Remi ook de derde generatie al aan de slag” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Klassement Tour

Etappe tien in de Tour de France bracht flink wat klimwerk voor de renners. Zoals verwacht volgde een flinke strijd voor een plekje in de vroege vlucht en de kopgroep zong het – ook zoals verwacht – uit tot op de meet. De ritwinst ging naar Simon Yates (Visma-Lease a Bike). Medevluchter Ben Healy (EF) is dan weer de nieuwe

Lees meer »

Steenbakkerij van Ploegsteert wil een windmolen optrekken op haar site

De steenbakkerij heeft een indrukwekkend plan klaar voor transitie naar duurzame energie en zal dit uitrollen samen met de intercommunale IEG en energieleverancier Luminus. Die ene windmolen speelt daar maar een relatief beperkte rol in, maar is wel een opvallend gegeven omdat er momenteel nog geen enkele windmolen staat in Komen-Waasten.
The post Steenbakkerij van Ploegsteert wil een windmolen

Lees meer »

Nieuwe variant van corona wordt snel dominant: hoe bezorgd moeten we zijn?

Na de ‘razor blade’-covid is er een nieuwe covidvariant waarvan wereldwijd al in 38 landen melding is gemaakt. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zien vooral landen in Zuidoost-Azië een stijging in het aantal nieuwe besmettingen en hospitalisaties. Moeten wij ons zorgen maken? En wat betekent deze variant voor de vaccins in het najaar? Viroloog Steven Van Gucht van gezondheidsinstituut Sciensano geeft

Lees meer »

Nieuwe korting op tram- en busabonnementen in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht: “Zelfde regeling als in Zwijndrecht was financieel onmogelijk”

Er is een nieuw goedkoper tarief voor de inwoners van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht om met de tram en bus te reizen. Door de fusie van Zwijndrecht met Beveren en Kruibeke moest er opnieuw onderhandeld worden met De Lijn over de tegemoetkoming. "De hoge tegemoetkoming die in Zwijndrecht bestond, doortrekken naar Beveren en Kruibeke zou te duur geweest zijn", zegt schepen van Mobiliteit

Lees meer »

“Tot twee minuten voor show kan setlijst nog veranderen”: DJ Blvckprint (32) staat deze zomer voor de vierde keer op Tomorrowland

Tom Vansteeland (32) uit Roeselare, beter bekend als dj Blvckprint, draait met zijn retro en jumpstyle sets het iets hardere werk. In 2019 stond hij voor het eerst op het podium van Tomorrowland. Ondertussen mocht hij nog enkele keren langsgaan en staat hij deze zomer voor de vierde keer op het bekende festival met twee shows. “Deze zomer heb ik

Lees meer »